Το πρόγραμμα των μεγάλων έργων αναπροσαρμόζουν οι εκλογές της 21ης Μαίου, τροποποιώντας εκ νέου τις καταληκτικές ημερομηνίες για την υποβολή προσφορών της Αττικής Οδού. Την ίδια στιγμή, πολλοί διαγωνισμοί μετακινούνται για τους επόμενους μήνες, παρατείνεται ο χρόνος της υπογραφής σε ώριμα έργα, ενώ αμφιβολίες αν θα τηρηθούν υπάρχουν και για τα νέα χρονοδιαγράμματα.
Xθες ο υπουργός Επικρατείας, κ. Γιώργος Γεραπετρίτης, ερωτηθείς για την τύχη του μεγάλου διαγωνισμού για την επέκταση της 25ετούς σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού που διενεργεί το ΤΑΙΠΕΔ και παρακολουθεί από πολύ κοντά η κυβέρνηση, δήλωσε ότι η προσωπική του άποψη είναι πως δεν πρέπει να σταματήσουν οι μεγάλοι διαγωνισμοί.
Ωστόσο, με βάση τον προγραμματισμό του ΤΑΙΠΕΔ, οι προσφορές για την Αττική Οδό επρόκειτο να υποβληθούν στις 29 Μαίου, ημερομηνία που είναι λίγες μέρες μετά τις εκλογές και ανέτρεψε παντελώς το δυστύχημα στα Τέμπη.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο μέχρι πρόσφατα δήλωνε υπέρμαχο της συνέχισης του διαγωνισμού, επισήμως σχεδιάζει μετάθεση της διαγωνιστικής διαδικασίας για τον Ιούλιο. Σχεδιασμό, όμως, που αντιμετωπίζουν με επιφυλάξεις τα υποψήφια σχήματα, δεδομένου του μεγέθους της παραχώρησης, αλλά και του ρευστού πολιτικού σκηνικού που υπάρχει με τις κάλπες.
Ως πιο ασφαλής περίοδος μετάθεσης του διαγωνισμού, ώστε να υπάρχει ένα ξεκάθαρο πολιτικό σκηνικό, θεωρείται το φθινόπωρο, με όλα τα μειονεκτήματα του στενού περιθωρίου διαγωνιστικών διαδικασιών που δημιουργεί, τη στιγμή που η υφιστάμενη σύμβαση λήγει τον Οκτώβριο του 2024.
Το ενδιαφέρον, πάντως, της παραχώρησης δεν είναι μόνο πότε θα οριστεί η ημερομηνία υποβολής των προσφορών, όσο και η σύνθεση των κοινοπραξιών, οι συμμαχίες και οι πιθανές αποχωρήσεις, για τις οποίες υπάρχει έντονη φημολογία στην αγορά.
Το οικονομικό περιβάλλον έχει μεταβληθεί και το κόστος χρήματος έχει αυξηθεί. ενώ η μείωση του διοδίου στα 2,50 ευρώ κατεβάζει τον πήχη των προσδοκιών του τιμήματος.
Η τύχη του ΒΟΑΚ
Με ανακατατάξεις στα υποψήφια σχήματα θα κυλήσει και ο μεγάλος διαγωνισμός για τη σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ που αναμένεται να ξεπεράσει το 1,5 δισ. ευρώ. Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα (αν όχι το μεγαλύτερο) έργα που κατασκευάζονται στην Ευρώπη και για το οποίο προγραμματίζεται υποβολή προσφορών στις 20 Απριλίου.
Για το έργο έχουν προεπιλεγεί τέσσερις εταιρείες και μία κοινοπραξία (ΤΕΡΝΑ, Ακτωρ, ΑVAX, Vinci, Μυτιληναίος -Acciona Concesiones). Ωστόσο, κάποιες εξ αυτών βάζουν σοβαρούς αστερίσκους στον διαγωνισμό, με αποτέλεσμα να μην αποκλείεται στην τελική κούρσα να εμφανιστούν από 1 έως 2 σχήματα.
Ο ΒΟΑΚ αποτελεί ένα έργο με πολυπλοκότητα και δυσκολίες στην κατασκευή που όσοι το έχουν μελετήσει μιλούν για μια σύμβαση παραχώρησης με τις κατασκευαστικές δυσκολίες και το ανάγλυφο της Ολυμπίας Οδού (Ελευσίνας – Πατρών) και με το χρηματοοικονομικό προφίλ της παραχώρησης του Μορέα (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα), που λόγω της περιορισμένης επιβατικής κίνησης, είναι επιδοτούμενο από το κράτος.
Σκιώδη και ηλεκτρονικά διόδια
Καθώς τα έσοδα από τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης δεν επαρκούν για την πληρωμή των δανείων και τη συντήρηση του έργου, υπάρχει η πρόβλεψη το δημόσιο να καταβάλλει ένα επιπλέον διόδιο πάνω σε αυτό που θα πληρώνει ο χρήστης. Είναι το λεγόμενο σκιώδες διόδιο (καθώς δεν φαίνεται), με το οποίο θα επιδοτηθεί ο οδικός άξονας. Το ύψος αυτού του ποσοστού της επιδότησης, αποτελεί στοιχείο του διαγωνισμού και ένα από τα βασικά κριτήρια της προσφοράς των υποψηφίων.
Η κάθε εταιρεία θα αξιολογήσει τους κινδύνους και θα προσφέρει το ανάλογο τίμημα, με μία όμως βασική προϋπόθεση. Ότι η πολιτεία δεν θα παρέχει μία εφάπαξ επιδότηση όπως συμβαίνει σήμερα σε άλλα έργα (π.χ Μορέα, Ε65), αλλά ένα τίμημα μόνο, εφόσον υπάρχουν διελεύσεις στον αυτοκινητόδρομο.
Από αυτό, διαπιστώνεται ότι υπάρχει μια ουσιαστική διαφοροποίηση του έργου από τις υπόλοιπες παραχωρήσεις και εξηγεί και τους λόγους των διαδοχικών παρατάσεων που έχει δώσει τελευταία το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στα σχόλια για τους όρους του σχεδίου της σύμβασης παραχώρησης.
Από το ΒΟΑΚ, τον δρόμο τους έχουν πάρει τα άλλα δύο έργα που υλοποιούνται ξεχωριστά. Το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος ύψους 169 εκατ. ευρώ, για το οποίο έχει ήδη ξεκινήσει η κατασκευή του ως δημόσιο έργο από την ΑΚΤΩΡ, αλλά και το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη ύψους 290 εκατ. με ανάδοχο τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Ιντρακάτ, του οποίου εκκρεμεί η υπογραφή και θα κατασκευαστεί ως ΣΔΙΤ.
Διαβάστε ακόμη
Στουρνάρας: Τα μηνύματα ενόψει εκλογών και τα «καμπανάκια» για οικονομία και τράπεζες
Έτσι θα είναι το νέο «Μινιόν» – Καταστήματα, γραφεία, κατοικίες και εστίαση (πίνακας + pics)