Η Ευρώπη και η Βόρεια Αμερική θα μπορούν σε κάποια χρόνια να ανταλλάσσουν καθαρή ενέργεια μέσω του μεγαλύτερου υποθαλάσσιου δικτύου διασύνδεσης στον κόσμο. Αυτό είναι το φιλόδοξο όραμα πίσω από το NATO-L, όπως είναι η κωδική ονομασία του North Atlantic Transmission One-Link.
Πρόκειται για ιδέα τριών Ευρωπαίων επιχειρηματιών που προτείνουν μια υποθαλάσσια διασύνδεση ηλεκτρικής ενέργειας για την ένωση της Ευρώπης με τη Βόρεια Αμερική. Θα είναι, εάν και όταν ολοκληρωθεί, η μεγαλύτερη υποθαλάσσια διασύνδεση στον κόσμο με στόχο να μεταφέρει ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές και προς τις δύο κατευθύνσεις.
Η υποθαλάσσια διασύνδεση θα αποτελείται από τρία ζεύγη καλωδίων υψηλής τάσης που θα εκτείνονται σε 3.500 χιλιόμετρα κατά μήκος του πυθμένα του Ατλαντικού για να συνδέουν το δυτικό Ηνωμένο Βασίλειο με τον ανατολικό Καναδά και πιθανώς τη Νέα Υόρκη με τη δυτική Γαλλία.
Τα καλώδια θα μεταδίδουν πράσινη, ηλιακή κυρίως ενέργεια, μεταξύ των ηπείρων ανάλογα με την ώρα της ημέρας. Με άλλα λόγια, το έργο θα επωφεληθεί από το ταξίδι του ήλιου στον ουρανό, παρέχοντας ηλεκτρική ενέργεια από ευρωπαϊκούς σταθμούς στη Βόρεια Αμερική όταν ο ήλιος λάμπει στην Ευρώπη και αντίστροφα.
Τα καλώδια θα είναι δυναμικότητας 6 GW, δηλαδή θα μπορούσαν να στείλουν τόση ενέργεια και προς τις δύο κατευθύνσεις με την ταχύτητα του φωτός, που ισοδυναμεί με την παραγωγή έξι πυρηνικών σταθμών μεγάλης κλίμακας, σύμφωνα με τον Laurent Segalen, ιδρυτή της εταιρείας ΑΠΕ Megawatt-X με έδρα το Λονδίνο, ο οποίος είναι ένας από τους τρεις επιχειρηματίες.
Το έργο διατλαντικής διασύνδεσης βρίσκεται στα αρχικά του στάδια και δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από τα μέσα της δεκαετίας του 2030, ενώ είναι προφανές ότι θα απαιτήσει σημαντικές επενδύσεις από πολλές χώρες. Το κόστος είναι δύσκολο να προβλεφθεί. Έχει υπολογιστεί χονδρικά σε πάνω από 23,6 δισ ευρώ αλλά…λιγότερο από 54,3 δισ ευρώ, που είναι ο προϋπολογισμός για τον νέο πυρηνικό σταθμό του Ηνωμένου Βασιλείου, Hinkley Point C.
Η γεωπολιτική διάσταση και οι πρωταγωνιστές
Πέραν της συνεισφοράς του στη δράση για το κλίμα, αυτό το mega project έχει και γεωπολιτική διάσταση, ιδιαίτερα στη σημερινή συγκυρία της ρήξης της Δύσης με τη Ρωσία και υπό το βάρος των κινδύνων για την ενεργειακή ασφάλεια, της κρίσης φυσικού αερίου του 2022 στην Ευρώπη και της επακόλουθης παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης.
Το North Atlantic Transmission One-Link λέγεται ότι είναι «το πιο φιλόδοξο και όμορφο έργο υποδομής στον κόσμο», καθώς η ανάγκη ενεργειακής ασφάλειας οδηγεί στην εξεύρεση βελτιωμένων τεχνολογιών, αποτελώντας μια τις βασικές κινητήριες δυνάμεις πίσω από την ανάπτυξη διηπειρωτικών καλωδίων.
Έτσι, μόνο τυχαία δεν παραπέμπουν τα αρχικά του, NATO-L, στην Βορειοατλαντική συμμαχία του NATO. Δεδομένης της φύσης του έργου, οι υποστηρικτές του αναμένουν ότι το NATO-L θα επιτρέψει στον Οργανισμό Βορειοατλαντικού Συμφώνου (ΝΑΤΟ) να σφυρηλατήσει έναν φυσικό δεσμό ενισχύοντας την ενεργειακή ασφάλεια μεταξύ των μελών του σε μια εποχή που η ενέργεια χρησιμοποιείται ως όπλο.
Τον πιο καίριο ρόλο βέβαια παίζουν οι τρεις πρωταγωνιστές που ένωσαν τις δυνάμεις τους για να κάνουν το όραμα πραγματικότητα.
Με επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ στην καθαρή ενέργεια για περισσότερα από 20 χρόνια, ο Laurent Segalen, είναι ένας Γαλλοβρετανός επενδυτικός τραπεζίτης και ιδρυτής της Megawatt-X, μιας επενδυτικής πλατφόρμας ενεργειακής μετάβασης.
Ο Segalen συνδιοργανώνει το podcast Redefining Energy με έναν άλλο συνιδρυτή του NATO-L, τον Gerard Reid, Ιρλανδό επενδυτικό τραπεζίτη και αυθεντία πάνω στην ενέργεια, ο οποίος είναι μέλος του Global Future Council on Advanced Energy Technologies στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ και ιδρυτικό μέλος της Alexa Capital.
Ο τρίτος συνιδρυτής είναι ο Simon Ludlam, πρώην τραπεζίτης και νυν εταίρος της Etchea Energy.
Πώς χτίζεται το μεγάλο έργο
Ο συνολικός χρόνος που απαιτείται για να τεθεί σε λειτουργία το έργο εκτιμάται ότι θα διαρκέσει 10-15 χρόνια, ωστόσο τα επόμενα τρία χρόνια αναμένονται κρίσιμα για την εξασφάλιση των κεφαλαίων και την επίλυση πολιτικών, κανονιστικών και τεχνικών παραμέτρων.
Άλλωστε, αυτό το έργο έχει πολύ δρόμο να διανύσει και πιθανότατα θα αντιμετωπίσει αρκετά εμπόδια κατά τη διάρκεια της πορείας ανάπτυξής του.
Ωστόσο, η ομάδα των τριών επιχειρηματιών πιστεύει ότι οι δυτικές δημοκρατίες χρειάζονται «πράσινες, αξιόπιστες και ασφαλείς νέες πηγές ηλεκτρικής ενέργειας χωρίς άνθρακα» για να προωθήσουν την οικονομική ανάπτυξη και να μετριάσουν τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και τις ανησυχίες για την ενεργειακή ασφάλεια.
Έτσι, το οραματίζονται ως μια «λεωφόρο» πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας που θα ενισχύει την οικονομία και το ενεργειακό οπλοστάσιο των κρατών και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.
Κατά την πρόσφατη παρουσίαση του έργου, ο Segalen τόνισε: «Κάποιοι θα πουν ότι είναι τρελό, άλλοι είναι πεπεισμένοι ότι προσφέρει μεγάλη οικονομία, εξαιρετική περιβαλλοντική βελτιστοποίηση και καθιερώνει μια κοινή ασφάλεια εφοδιασμού σε όλα τα έθνη της G7».
Τα επόμενα βήματα θα περιλαμβάνουν τρόπους για την επίτευξη συναίνεσης γύρω από το έργο, την προσέλκυση κεφαλαίων, τη συμμετοχή εμπειρογνωμόνων για την αξιολόγηση των ευκαιριών και των προκλήσεων σε επίπεδο σχεδιασμού και υποδομών, τον προσδιορισμό των βασικών παραγόντων κινδύνου και την περιγραφή ενός αρχικού χρονοδιαγράμματος και των οροσήμων υλοποίησης.
Επιπλέον, θα δρομολογηθούν αποφάσεις σχετικά την έναρξη αξιολόγησης του προϋπολογισμού και των οικονομικών μοντέλων για το καλώδιο, την ενσωμάτωσή του στα υπάρχοντα δίκτυα, αλλά και τις πιθανές διαδρομές και ζώνες προσαιγιάλωσης.
Σήμερα αυτό το τεράστιο εγχείρημα φαντάζει μακρινό και ίσως ουτοπικό. Αρκετά όμως εμβληματικά έργα δεν ξεκίνησαν έτσι;…
Διαβάστε ακόμη
Πώς θα είναι το ξενοδοχείο The Ilisian, ο νέος προορισμός της Αθήνας
Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Γιατί είναι δύσκολη εξίσωση η μείωση του ΦΠΑ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ