«Γκάζι» σε όλα τα μέτωπα έχει πατήσει η διοίκηση της Motor Oil, με το LNG Project της θυγατρικής Διώρυγα Gas, καθώς και τα σχέδια για το υδρογόνο, να μπαίνουν σε πρώτη προτεραιότητα, παράλληλα, βέβαια, με τις άλλες επενδυτικές κινήσεις του πανίσχυρου ενεργειακού Ομίλου.
Έτσι, την ώρα που κλιμακώνεται το άνοιγμα στις ΑΠΕ, μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης και το μεγάλο έργο του FSRU στους Αγίους Θεοδώρους. Σύμφωνα με την τελευταία εικόνα, το Market Test προγραμματίζεται για το τρίτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς, με τη φάση των μελετών (FEED-Front-End-Engineering Design) να ολοκληρώνεται μέχρι τέλος του έτους.
Παράλληλα, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι διαδικασίες αδειοτοτικής ωρίμανσης του έργου με στόχο το όλο project να είναι έτοιμο στο 4ο τρίμηνο του 2023.
Με άλλα λόγια, οι καθυστερήσεις λόγω της μεταγενέστερης ένταξης του έργου στο Δεκαετές Πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ, δεν πήγαν προς τα πίσω και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.
Με βάση το σχέδιο, η πλωτή μονάδα αεριοποίησης και αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU), θα αγκυροβοληθεί σε απόσταση περίπου 1,5 χλμ. νοτιοδυτικά του διυλιστηρίου του Ομίλου στην Κόρινθο, με εκτιμώμενη δυναμικότητα 2-3 bcm/έτος. Πρόκειται για στρατηγικής σημασίας επένδυση, καθώς θα αποτελέσει μία ακόμη πύλη εφοδιασμού και μάλιστα στο κέντρο της κατανάλωσης του εθνικού συστήματος, δηλαδή στο Νότο της χώρας. Έτσι θα ενισχύσει την περαιτέρω διείσδυση του φυσικού αερίου, την διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας, τον ανταγωνισμό στην αγορά και την ασφάλεια εφοδιασμού για την ευρύτερη περιοχή, – θα αυξήσει τη συνολική δυναμικότητα αποθήκευσης LNG κατά 80%-, ενώ θα συντελέσει και στην αποσυμφόρηση της Ρεβυθούσας.
Αυτή την περίοδο είναι υπό επεξεργασία η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, καθώς και οι λεπτομερής σχεδιασμός των απαραίτητων χερσαίων και υποθαλάσσιων υποδομών, ενώ όπως έχει ξεκαθαριστεί, όλο το σύστημα μεταφοράς (αγωγοί) θα είναι “hydrogen ready” ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις μελλοντικές ανάγκες.
Παράλληλα, η Motor Oil ξετυλίγει το στρατηγικό πλάνο της για τον ανερχόμενο τομέα του υδρογόνου, όπου σκοπεύει να δώσει δυναμικό «παρών».
Έτσι, -όπως αποκάλυψε το newmoney από τις 19 Μαΐου-, έχει δρομολογήσει μεγάλη επένδυση για την κατασκευή μονάδας παραγωγής καθαρού υδρογόνου, μέσω ηλεκτρόλυσης νερού, έως το 2025, στο διυλιστήριο των Αγίων Θεοδώρων, ενώ έχει εκπονήσει μελέτη και για τη χρήση του ως ναυτιλιακού καυσίμου. Υπενθυμίζεται ότι το διυλιστήριο διαθέτει μία μονάδα αναμόρφωσης νάφθας που παράγει υδρογόνο ως παραπροϊόν (έχει υπό κατασκευή μία ακόμη) και μια δεύτερη μονάδα παραγωγής υδρογόνου, βασισμένη στην αναμόρφωση μεθανίου με ατμό, με χρήση φυσικού αερίου.
Το στοχοδιάγραμμα του επιτελείου της ΜΟΗ προβλέπει ότι το 2022 θα παράγει υδρογόνο (Net H2) 0,5 ktpa, το 2025 θα βρίσκεται σε επίπεδο Small Scale Green H2 (2 ktpa), το 2027 σε Large Scale Blue H2 (25 ktpa), ενώ το 2030 θα έχει αναδειχθεί σε key player της «οικονομίας του υδρογόνου».
Ο ΣHΘYΑ των 57MW
Παράλληλα, χθες η ΡΑΕ έδωσε το «πράσινο φως» , -με βεβαίωση παραγωγού ειδικού έργου-, προς τη ΜΟΗ για σταθμό παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ΣΗΘΥΑ, εγκατεστημένης ισχύος 57MW, στη θέση Σουσάκι Αγίων Θεοδώρων.
Το σχετικό αίτημα είχε υποβληθεί στη ΡΑΕ στις 10 Δεκεμβρίου 2020, η άδεια έχει διάρκεια 25 ετών (έως 8/6/2046), ενώ το έργο θα χρηματοδοτηθεί με ίδια κεφάλαια του Ομίλου.
Όπως τονίζεται σχετικά, η μέση τιμή του ολικού βαθμού απόδοσης του σταθμού παραγωγής είναι > 75%, που ισχύει για την τεχνολογία της μονάδας (αεριοστρόβιλος με ανάκτηση θερμότητας) και συνεπώς «ο σταθμός βρίσκεται σε κατάσταση λειτουργίας πλήρους συμπαραγωγής».
Υπενθυμίζεται ότι η ΜΟΗ εντός του διυλιστηρίου διαθέτει Σταθμό Συμπαραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας-Ατμού ισχύος 85 MW (μετά την πρόσφατη προσθήκη πέμπτου αεριοστρόβιλου).