Εδώ και πολύ καιρό το επιτελείο της Motor Oil σχεδιάζει μεθοδικά τη μετεξέλιξη του ισχυρού διυλιστικού Ομίλου στον ολοκληρωμένο ενεργειακό Όμιλο της «επόμενης μέρας». Το στίγμα της οποίας περιγράφηκε «ευανάγνωστα» κατά τη χθεσινή Γενική Συνέλευση.
Σε αυτήν την «επόμενη μέρα» είναι σαφές ότι παραμένει πάντα ως κορυφαίος πυλώνας η core δραστηριότητα, με το διυλιστήριο να αποτελεί το επίκεντρο των τρεχουσών και νέων επενδύσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι για την περσινή χρονιά η συνολική επενδυτική δαπάνη διαμορφώθηκε σε 175,1 εκατ. ευρώ και το μεγαλύτερο μέρος (110,4 εκατ.) αφορούσε στο νέο συγκρότημα κατεργασίας νάφθας το οποίο το 2020 εισήλθε στην κατασκευαστική του φάση και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το Α’ τρίμηνο του 2022. Παράλληλα, δρομολογούνται νέες κινήσεις για τη διαρκή ενίσχυση της αποδοτικότητας και του εύρους των παραγόμενων προϊόντων. Έτσι ώστε το υπερσύγχρονο «κέντρο» των Αγίων Θεοδώρων να ανταποκριθεί άμεσα στις μελλοντικές ανάγκες, είτε αυτές αφορούν τα ανανεώσιμα και εναλλακτικά καύσιμα, είτε την ανάπτυξη υδρογόνου.
Την ίδια ώρα, όμως, ο Όμιλος επιταχύνει τη διεύρυνσή του σε όλο και μεγαλύτερο φάσμα της ενεργειακής αγοράς. Αρχικά ήταν η απόκτηση της NRG, με την οποία εισήλθε ως εναλλακτικός προμηθευτής στη λιανική αγορά ρεύματος και φυσικού αερίου. Ακολούθησε το εντυπωσιακό άνοιγμα στις ΑΠΕ, όπου μέσα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα έχει ήδη διαμορφώσει ένα σοβαρό χαρτοφυλάκιο με μεσοπρόθεσμο στόχο το 1 GW. Μόλις πρόσφατα και σε σύμπραξη με την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή εισέρχεται και στο κομμάτι της ηλεκτροπαραγωγής με το project της σχεδιαζόμενης μονάδας συνδυασμένου κύκλου στην Κομοτηνή.
Ταυτόχρονα βάζει πλέον σε τροχιά υλοποίησης τη μεγάλη επένδυση για το FSRU στους Αγίους Θεοδώρους, που θα ανοίξει μια νέα πύλη τροφοδοσίας της χώρας και της ευρύτερης περιοχής με φυσικό αέριο.
Σε συνδυασμό με αρκετές ακόμη κινήσεις στη «σκακιέρα», όπως η διεκδίκηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας, η Motor Oil επιδιώκει να κατοχυρώσει τον ηγετικό της ρόλο στην ενεργειακή αγορά συνολικά, όπως «επιβάλλουν» οι συνθήκες και το εκτόπισμα του Ομίλου.
Στρατηγικές προτεραιότητες και Πολιτική Βιώσιμης Ανάπτυξης
Θέλει, δηλαδή, «να οδηγήσει τη μετάβαση σε νέες μορφές ενέργειας», αλλά και να πετύχει τους στόχους «με βιώσιμο και υπεύθυνο τρόπο, συνεχίζοντας να επιδεικνύει την περιβαλλοντική και κοινωνική ευαισθησία που χαρακτηρίζουν τον Όμιλο από την αρχή της ύπαρξής του», όπως επισήμανε χθες ο αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος Πέτρος Τζαννετάκης.
Στο πλαίσιο αυτό, η Motor Oil και οι θυγατρικές της έχουν αναπτύξει μια αποτελεσματική πολιτική, με σκοπό να υποστηρίξουν τη βιώσιμη ανάπτυξη σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, τη συμφωνία του Παρισιού και τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ.
Η Πολιτική Βιώσιμης Ανάπτυξης στηρίζει τον στρατηγικό σχεδιασμό που στοχεύει στην ενεργειακή μετάβαση και αντανακλά τις στρατηγικές προτεραιότητες οι οποίες χωρίζονται σε τέσσερις πυλώνες:
- Ανάπτυξη διυλιστηρίου (Ενεργειακή απόδοση, Ψηφιοποίηση, Απανθρακοποίηση, Δέσμευση και Αποθήκευση Άνθρακα),
2. Κινητικότητα και Νέα Τεχνολογία,
3. Ενέργεια, Φυσικό αέριο και Ανανεώσιμες Πηγές,
4. Ανανεώσιμα και εναλλακτικά Καύσιμα
Καλύπτοντας όλα τα ουσιαστικά θέματα ESG, η πολιτική βιώσιμης ανάπτυξης δίνει ιδιαίτερη έμφαση σε:
- Αξιολόγηση Επιπτώσεων,
2. Απανθρακοποίηση και Ενεργειακή Μετάβαση,
3. Διαχείριση Κλιματικού Κίνδυνου,
4. Εναρμόνιση με ταξινόμηση ΕΕ,
5. Διαβούλευση με ενδιαφερόμενα μέρη,
6. Παρακολούθηση στόχων και δεικτών,
7. Διαφάνεια.
8. Αναφορά και Επικοινωνία.
Η κεφαλαιακή θωράκιση του Ομίλου
Η χθεσινή Γενική Συνέλευση κατέδειξε, ακόμη, ότι σαφής προτεραιότητα της διοίκησης είναι η κεφαλαιακή θωράκιση του Ομίλου, στο πλαίσιο της οποίας αποφασίστηκε η μη διανομή μερίσματος για τη χρήση του 2020. Όπως τονίζεται στη σχετική εισήγηση του Δ.Σ. «η πρόταση για διανομή μερίσματος συνιστά πάντα μία πράξη ισορροπίας για τις εταιρείες καθώς οι διοικήσεις οφείλουν να συνεκτιμούν οικονομικές επιδόσεις προηγούμενων ετών, τρέχουσες οικονομικές συνθήκες, καθώς επίσης και επενδύσεις που υλοποιούνται ή ενδεχομένως αναληφθούν στο εγγύς μέλλον. Στην παρούσα φάση, πρωταρχικό μέλημα της διοίκησης της εταιρείας είναι η δημιουργία ικανοποιητικών ταμειακών ροών για την κάλυψη των επενδυτικών έργων μετασχηματισμού αναφορικά με τη διύλιση, την απρόσκοπτη λειτουργία του παραγωγικού κυκλώματος του Διυλιστηρίου, τη γεωγραφική επέκταση των δραστηριοτήτων των θυγατρικών του κλάδου λιανικής εμπορίας υγρών καυσίμων, και την ενεργειακή μετάβαση του Ομίλου με την εδραίωσή του στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας η οποία θα συμβάλλει ταυτόχρονα στη βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και τον περιορισμό των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής».
Με αυτό το σκεπτικό η διοίκηση της ΜΟΗ για δεύτερη μόλις φορά μετά την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο το 2001,- η πρώτη ήταν για το επίσης ζημιογόνο 2014-, πρότεινε τη μη διανομή μερίσματος λόγω των ζημιογόνων οικονομικών αποτελεσμάτων της χρήσης 2020.
Ξεκαθαρίζεται, ωστόσο, ότι η διοίκηση του Ομίλου λαμβάνει υπόψη της τα συμφέροντα όλων των ενδιαφερόμενων μερών (stakeholders) και παραμένει συνεπής στην πολιτική μεγιστοποίησης της μερισματικής απόδοσης των μετόχων της εφόσον οι συνθήκες το επιτρέπουν.
Όσον αφορά τη σύνθεση του νέου Διοικητικού Συμβουλίου αξίζει να σημειωθεί η είσοδος σε αυτό ως ανεξάρτητων μη εκτελεστικών μελών της Ράνιας Αικατερινάρη και του Δημήτρη Ανυφαντάκι. Η κα Αικατερινάρη διετέλεσε επί 4 χρόνια (2017-2021) Διευθύνουσα Σύμβουλος της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ) και προηγουμένως αναπληρώτρια CEO της ΔΕΗ. Ο Δ. Ανυφαντάκις έχει διατελέσει CEO της Litasco S.A. και Πρόεδρος του Δ.Σ. της Eiger Shipping (εταιρείες του Ομίλου PJSC Lukoil).