Εκτάσεις γης, νερό, αέρας, ήλιος, λιπάσματα, αγροτικός εξοπλισμός, γνώσεις και φυσικά κεφάλαιο… Είναι μόνο μερικά από τα στοιχεία που θεωρούνται απαραίτητα για την αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα. Η υδροπονία, όμως, έχει φέρει τα τελευταία χρόνια την επανάσταση στον τομέα των τροφίμων, παρέχοντας μία πιο «πράσινη» εναλλακτική, χωρίς σπατάλη νερού, δίχως την ανάγκη χώματος και με λιγοστή έως καθόλου χρήση παρασιτοκτόνων, αφού στο προστατευμένο πλαίσιο του θερμοκηπίου υπάρχει παντελής απουσία φυσικών εχθρών.

Η υδροπονική καλλιέργεια κερδίζει έδαφος τα τελευταία χρόνια, ως λύση στην παραγωγή λαχανικών, βοτάνων και φρούτων, εντούτοις μία σουηδική εταιρία έχει κάνει ένα βήμα παραπέρα εγκαθιστώντας ολόκληρες παραγωγικές μονάδες στο εσωτερικό σουπερμάρκετ.

Photo: Instagram/ Swegreen_

Η SweGreen με κάθετες φάρμες σε καταστήματα τροφίμων σε Σουηδία και Γερμανία επιχειρεί να αποσυνδέσει τη γεωργία από την εξάρτησή της από το νερό και τη γη, ενώ παράλληλα καταργεί τις αποστάσεις που διανύονται καθημερινά ώστε τα προϊόντα να φτάσουν από τον παραγωγό στα ράφια των καταστημάτων και να καταλήξουν στο τραπέζι των καταναλωτών.

Χάρη στο αυτοματοποιημένο σύστημα καλλιέργειας κάθε μονάδας, οι πελάτες του σουπερμάρκετ μπορούν να βλέπουν τα λαχανικά να μεγαλώνουν και μόλις φτάσουν στην απαραίτητη ωρίμανση να παρατηρούν τους υπαλλήλους που τα μαζεύουν μπροστά τους πριν τα παραλάβουν για κατανάλωση.

Η κάθε μονάδα είναι εφοδιασμένη με φωτισμό τύπου LED, σύστημα άρδευσης, ψηφιακό σύστημα παρακολούθησης, ελέγχου και ανάλυσης, με την εταιρία να υπόσχεται γεύση και ποιότητα υψηλού επιπέδου, χωρίς τη χρήση χημικών ενισχυτικών.

Επιπλέον, χάρη στο ελεγχόμενο περιβάλλον, το σύστημα ανακύκλωσης νερού, ενέργειας και τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, το προϊόν είναι διαθέσιμο όλο το χρόνο χωρίς να χρειαστεί να ταξιδέψει με αποτέλεσμα να μηδενίζονται οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και η σπατάλη τροφίμων. Άλλωστε, το μόνο ταξίδι που πραγματοποιούν τα λαχανικά είναι από το κατάστημα στην κουζίνα του καταναλωτή.

Συγκεκριμένα για τη χρήση νερού, η SweGreen αναφέρει πως για τη συμβατική καλλιέργεια ενός κιλού μαρουλιού απαιτούνται περίπου 250 λίτρα νερού, ωστόσο με τη μέθοδό της η ίδια παραγωγή επιτυγχάνεται με μόλις ένα λίτρο νερού.

Προς το παρόν, η SweGreen καλλιεργεί έως και 100 διαφορετικά είδη λαχανικών, ανάμεσα στα οποία μαρούλι, άνηθο, μέντα και μαϊντανό, ενώ είναι πιθανό να προστεθούν και οι φράουλες.

Την ίδια ώρα, με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης η εταιρία υπολογίζει τη ζήτηση των προϊόντων σύμφωνα με την εποχή και τις προτιμήσεις των καταναλωτών, καθώς και τον χρόνο που απαιτείται για το κάθε είδος να αναπτυχθεί. Ως αποτέλεσμα, η παραγωγή και η ημερήσια διαθεσιμότητα διασφαλίζονται έπειτα από προσεκτικό σχεδιασμό, ώστε να μην υπάρξει περιττή ποσότητα, η οποία σε αντίθεση περίπτωση θα κατέληγε στον κάδο.

Photo: Instagram/ Swegreen_

Η δυνατότητα ανάπτυξης μονάδων του είδους δεν αποτελεί αποκλειστικό προνόμιο των σουπερμάρκετ, καθώς η εταιρία στοχεύει σε ξενοδοχεία και εστιατόρια ώστε οι σεφ να προμηθεύονται φρέσκα λαχανικά όποτε το επιθυμήσουν δίχως να εξαρτώνται από παραγωγούς.

Η SweGreen έχει λάβει πολλές διακρίσεις για τη βιώσιμη παραγωγή τροφίμων της και όταν το 2023 ο ιδρυτής της Σέπερ Μουσάβι αναδείχθηκε ένας από τους 101 πιο ισχυρούς ανθρώπους της Σουηδίας στον τομέα της βιωσιμότητας μίλησε για τη δέσμευσή του στην προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα «πράσινο» σύστημα τροφίμων και να αναπτυχθούν καινοτόμες λύσεις με στόχο την αύξηση της πρόσβασης των πολιτών στα τοπικά προϊόντα.

Photo: Instagram/ Swegreen_

Διαβάστε ακόμη 

Schroders Insight: Οι επιπτώσεις του comeback του Τραμπ σε οικονομία και επενδυτές

Από τη νέα χρονιά μπλε τιμολόγια για νοικοκυριά και πορτοκαλί για επιχειρήσεις

Άκτωρ: «Μπόνους» 93,5 εκατ. λίγο πριν την παράδοση του μετρό Θεσσαλονίκης

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα