Πυκνές είναι οι εξελίξεις γύρω από το project «Αργώ» που προωθεί η εταιρεία Mediterranean Gas για τη δημιουργία FSRU στο λιμάνι του Βόλου.
Χθες έγινε γνωστό ότι το προτεινόμενο έργο έλαβε στις 10 Φεβρουαρίου την έγκριση της ΡΑΕ, ενώ παράλληλα, όπως αποκαλύπτει το newmoney, έχουν συντελεστεί σημαντικές αλλαγές σε επίπεδο διοίκησης της εταιρείας. Το «Αργώ» με βάση το χρονοδιάγραμμα προβλέπεται να προχωρήσει γρήγορα με στόχο να τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία τον Ιανουάριο του 2023.
Στο «τιμόνι» ο Β. Πετκίδης
Όσον αφορά τις εσωτερικές αλλαγές, θα πρέπει να σημειωθεί ότι πολύ πρόσφατα τα ηνία της Mediterranean Gas ανέλαβε ο Βασίλης Πετκίδης. Ο κ. Πετκίδης είναι ιδιαίτερα έμπειρο στέλεχος της ενεργειακής αγοράς, με πολυετή θητεία στον όμιλο JetOil και έως πρόσφατα ήταν Γενικός Διευθυντής της Cetracore-JetOil.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του newmoney, ο κ. Πετκίδης ήταν μέλος του Δ.Σ. του θυγατρικού βραχίονα JetOil Industries, από την οποία παραιτήθηκε στις αρχές Ιανουαρίου.
Στη συνέχεια, στις 14 Φεβρουαρίου η Γενική Συνέλευση της Mediterranean Gas εξέλεξε νέο Διοικητικό Συμβούλιο, με Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο τον Β. Πετκίδη, Αναπληρωτή Πρόεδρο τον Νικόλαο Μαράντο και μέλος τον Γεώργιο Καραγιάννη.
Το «πράσινο» της ΡΑΕ
Πάντως, η εταιρεία εξασφάλισε την έγκριση της ΡΑΕ πληρώντας όλες τις «σφικτές» προϋποθέσεις. Στο σκεπτικό της απόφασης της Αρχής τονίζεται ότι η εταιρεία διαθέτει την τεχνική εμπειρία σε θέματα που αφορούν δραστηριότητα σχετική με υγρά καύσιμα και φυσικό αέριο καθώς και την κατάλληλη οργανωτική και διοικητική δομή ώστε να διασφαλίζεται η αξιόπιστη, συνετή και χρηστή άσκηση της δραστηριότητας της Εγκατάστασης ΥΦΑ καθώς προσκόμισε έγγραφα που καταδεικνύουν συμφωνίες συνεργασίας με τις εταιρείες ExxonMobil LNG Market Development Inc, Klaipedos Nafta, BW LNG και Archirodon οι οποίες δραστηριοποιούνται στον τομέα ανάπτυξης, διαχείρισης και κατασκευής παρόμοιων εγκαταστάσεων.
Σχετικά με τη φερεγγυότητα της για την υλοποίηση της δραστηριότητας της Εγκατάστασης ΥΦΑ, αναφέρεται ότι αυτή τεκμαίρεται καθώς το σύνολο του μετοχικού κεφαλαίου της κατέχουν οι εταιρείες NORION Ltd, (με ποσοστό 9%), VAPIANDO Ltd, (με ποσοστό 71%) και Goldenport Marine Ltd, (με ποσοστό 20%), των οποίων οι ιδιοκτήτες δραστηριοποιούνται στο ναυτιλιακό τομέα, με μακρόχρονη σχετική εμπειρία.
Η ΡΑΕ επισημαίνει ότι το νέο ΑΣΦΑ θα συμβάλλει στην ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας με φυσικό αέριο, με τη δημιουργία ενός νέου σημείου εισόδου στο σύστημα μεταφοράς καθώς και πρόσθετης αποθηκευτικής ικανότητας.
Επιπλέον, η δυνατότητα εισαγωγής φυσικού αερίου στη χώρα από εναλλακτικές πηγές θα συμβάλλει στην ανάπτυξη του ανταγωνισμού στην αγορά φυσικού αερίου καθώς και στην ανταγωνιστικότητα του φυσικού αερίου ως εναλλακτικού καυσίμου, δημιουργώντας οφέλη για τους εγχώριους καταναλωτές φυσικού αερίου.
Σχετικά με τη διασφάλιση και ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού στην αγορά φυσικού αερίου με στόχο τη μείωση του κόστους ενέργειας για το σύνολο των χρηστών και πελατών, η ανάπτυξη του συγκεκριμένου ΑΣΦΑ εκτιμάται ότι θα έχει θετική επίδραση στην εξυπηρέτηση των προτεραιοτήτων του Νότιου Διαδρόμου Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.
«Το έργο θα συμβάλλει σημαντικά στην ενίσχυση του ελεύθερου ανταγωνισμού στην αγορά φυσικού αερίου και στη σύνδεση των πηγών παραγωγής με τους καταναλωτές φυσικού αερίου στην Ελλάδα. Υπό το πρίσμα αυτό, η αύξηση των εισαγωγικών δυνατοτήτων της χώρας και η διεύρυνση του αριθμού και του είδους των προμηθευτών που θα μπορούν να δραστηριοποιηθούν στη χώρα μας, θα αυξήσει τη ρευστότητα της αγοράς», όπως τονίζεται.
Όσον αφορά τον προϋπολογισμό του έργου, το συνολικό ύψος της επένδυσης εκτιμάται στα 56,5 εκατ. ευρώ χωρίς να συμπεριλαμβάνονται σε αυτά τυχόν απρόβλεπτα κόστη και το κόστος σύνδεσης.
Η χρηματοδότηση της επένδυσης θα γίνει μέσω ιδίων κεφαλαίων από την απώτερο μέτοχο «Goldenport Marine Ltd» και μέσω τραπεζικής χρηματοδότησης.
Τι περιλαμβάνει το «Αργώ»
Το ΑΣΦΑ αφορά στην κατασκευή:
Α. Υπεράκτιου Πλωτού Τερματικού Σταθμού ΥΦΑ ο οποίος περιλαμβάνει:
• Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (Floating Storage and Regasification Unit) [FSRU] για τη μακροχρόνια μίσθωση της οποίας έχει υπογραφεί σύμφωνο συνεργασίας με την BW LNG.
• Πλωτό Αγκυροβόλιο πολλαπλών σημείων πρόσδεσης / πλωτών ναύδετων (buoys) για την πρόσδεση του FSRU στην πρύμνη και την πλώρη.
B. Υποθαλάσσιου και Χερσαίου αγωγού Φυσικού Αερίου για τη διοχέτευση του φυσικού αερίου στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) μέσω νέου Μετρητικού Σταθμού.
Όσον αφορά τη χωρητικότητα ΥΦΑ του FSRU εκτιμάται σε 150.000-180.000 m3, με δυναμικότητα επαναεριοποίησης 2 X 300 m3 /h.
Το FSRU θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένο σε σταθερό σημείο επί πλωτής εξέδρας στην είσοδο του Λιμένος Βόλου πλησίον της ακτής στην περιοχή «Πευκάκια».
H ελάχιστη απόσταση από την ακτή υπολογίζεται στα 340 μέτρα περίπου. Η διατήρηση της σταθερής απόστασης του FSRU από την ακτή θα εξασφαλιστεί με πρόσδεση στη μόνιμα αγκυροβολημένη πλωτή εξέδρα. Η απαιτούμενη επιφάνεια για τη χωροθέτηση της πλατφόρμας εκφόρτωσης, των ναυδέτων πρόσδεσης/παραβολής αλλά και την αγκυροβολιά της πλωτής μονάδας και του εξυπηρετούμενου LNG αναμένεται να ανέλθει σε 55 στρέμματα περίπου συνεκτιμώντας πρόσθετη απόσταση ασφαλείας της τάξεως των 25 μέτρων παραπλέυρως του εξυπηρετούμενου πλοίου.
Η θαλάσσια περιοχή που θα δεσμεύσει το έργο θα βρίσκεται εκτός των γραμμών πλεύσης των μεγαλύτερων πλοίων που εξυπηρετούνται από το Λιμένα του Βόλου.
Περαιτέρω προβλέπεται ότι η σύνδεση της μονάδας FSRU με τον μετρητικό/ρυθμιστικό σταθμό θα γίνεται μέσω υποθαλάσσιου αγωγού μήκους περίπου 340 μέτρων από την πλωτή προβλήτα (floating jetty) και στη συνέχεια με χερσαίο αγωγό μήκους περίπου 5,1 χλμ μέχρι τη ΒΙΠΕ Βόλου. Το χερσαίο τμήμα του αγωγού θα οδεύει μέσω αγροτικής κυρίως περιοχής και στα σημεία που απαιτείται υπογειοποίηση θα γίνεται μέσω της μεθόδου κατευθυνόμενης διάτρησης. Οι αγωγοί θα έχουν ονομαστική διάμετρο 10” και πίεση λειτουργίας ανάλογης του ΕΣΦΑ (75 barg)
Το χρονοδιάγραμμα
Το χρονοδιάγραμμα της άδειας (διάρκειας 50 ετών) προβλέπει ότι η περιβαλλοντική αδειοδότηση εκτιμάται πως θα ολοκληρωθεί σε 6 μήνες από την ημερομηνία χορήγησης της (10 Φεβρουαρίου). Το ίδιο και οι τεχνικές και περιβαλλοντικές μελέτες (βασικός σχεδιασμός, FEED, περιβαλλοντική αδειοδότηση και άδεια λειτουργίας).
Οι εργασίες κατασκευής του ΑΣΦΑ θα ολοκληρωθούν εντός 15 μηνών ώστε να ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία του, με εκτιμώμενη ημερομηνία τον Ιανουάριο του 2023.