Τη λειτουργία του FSRU «Αργώ» το 4ο τρίμηνο του 2026 θέτουν ως στόχο οι μέτοχοι και η διοίκηση της Mediterranean Gas. Όπως μάλιστα αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις για τη χρήση του 2023, «η εταιρεία προχωρά με όλα τα απαραίτητα βήματα που απαιτούνται για να φτάσει στην τελική επενδυτική απόφαση έως το τέλος του 2024 ή αρχές του 2025».

Έτσι παρά τις αμφιβολίες που εγείρονται ακόμη και από επίσημα χείλη σχετικά με την αναγκαιότητα ενός ακόμη FSRU project στη χώρα μας κατά την παρούσα συγκυρία, ο σχεδιασμός εξελίσσεται κανονικά, αν και για διάφορους λόγους έχουν σημειωθεί καθυστερήσεις.
Ασφαλώς, το πιο ξεκάθαρο μήνυμα περί «συνέχειας» αποτελεί το γεγονός ότι πλέον η Mediterranean Gas ελέγχεται πλήρως από εταιρεία συμφερόντων της ισχυρής εφοπλιστικής οικογένειας Δράγνη, η οποία, όπως όλα δείχνουν, είναι αποφασισμένη να προχωρήσει στην υλοποίηση του έργου.

Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα σημειώνονται στην έκθεση διαχείρισης, «στόχος αποτελεί η λειτουργία του έργου το 4ο τρίμηνο του 2026», ενώ τονίζεται ότι «οι μέτοχοι και η διοίκηση της εταιρείας, αναγνωρίζοντας τους στόχους της πολιτικής του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Σχεδίου Ενέργειας και Κλίματος και την υψηλή προτεραιότητα που δίδεται σε μεγάλα έργα υποδομής και επενδύσεις, δεσμεύονται για επίσπευση της ολοκλήρωσης του έργου σύμφωνα με το καθορισμένο χρονοδιάγραμμα».

Ο κύκλος εργασιών της Mediterranean Gas για το 2023 ήταν βεβαίως μηδενικός και όπως αναφέρεται, «η εταιρεία δεν έχει ξεκινήσει ακόμη τη δραστηριότητα της καθώς βρίσκεται στη διαδικασία εκπόνησης μελετών και λήψης αδειοδοτήσεων για την υλοποίηση του επιχειρηματικού σχεδίου “ΑΡΓΩ”. Τα ίδια Κεφάλαια κατά την 31/12/2023 ανέρχονταν σε ποσό 1.020.315,47 ευρώ έναντι 1.762.442,96 ευρώ της προηγούμενης χρήσης. Τα αποτελέσματα μετά φόρων της χρήσης 2023 ήταν ζημιογόνα και ανήλθαν σε ποσό 742.127,49 ευρώ έναντι 859.820,21 ευρώ στη χρήση 2022.

«Έργο στρατηγικής σημασίας»

Περαιτέρω, τονίζεται ότι υπό το πρίσμα του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) και σε συνδυασμό με τις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που στοχεύουν στην πλήρη απολιγνιτοποίηση της χώρας μέχρι το 2028 και την σταδιακή απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο, η Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης (FSRU) ΑΡΓΩ στο Βόλο αποτελεί ένα έργο στρατηγικής σημασίας με ευρωπαϊκό αποτύπωμα καθώς κατά την διάρκεια της κρίσης λόγω γεωπολιτικών εξελίξεων που προκλήθηκαν από την Ρωσική εισβολή στην Ουκρανία το φυσικό αέριο αποδείχθηκε ρυθμιστικός παράγοντας του ενεργειακού συστήματος και της οικονομίας.

«Ο Τερματικός Σταθμός Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στο Βόλο FSRU «ΑΡΓΩ» συμβάλει και διασφαλίζει την αύξηση αποθήκευσης Φ.Α. στην Ελλάδα και προωθεί τον υγιή ανταγωνισμό προς όφελος του τελικού καταναλωτή μέσω απρόσκοπτης και ποιοτικής παροχής ενέργειας δημιουργώντας τις συνθήκες για να παρέχεται φυσικό αέριο σε προσιτές τιμές» όπως σημειώνεται.

Κατά την εταιρεία, ο Τερματικός Σταθμός θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας και θα προμηθεύει Φυσικό Αέριο τις αγορές της Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Σερβίας, Β. Μακεδονίας, Μολδαβίας, Ουκρανίας και Ουγγαρίας μετατρέποντας την χώρα σε ισχυρό εξαγωγικό παράγοντα στην ενέργεια προς την Ν.Α. Ευρώπη και τα Βαλκάνια.

Σχετικά με το σε ποια φάση βρίσκεται η ωρίμανση του έργου, αναφέρεται ότι η Mediterranean Gas έχει ήδη εκπονήσει μηχανολογική μελέτη, μελέτη σκοπιμότητας, προκαταρκτική περιβαλλοντική μελέτη, προκαταρτική μελέτη προσομοίωσης προσέγγισης πλοίου και μελέτη υδραυλικής προσομοίωσης του έργου, των λιμενικών και υποθαλάσσιων εγκαταστάσεων καθώς και του Μετρητικού Σταθμού (M/R), «εξετάζοντας εναργώς τις επιχειρησιακές ανάγκες του έργου, τους περιορισμούς πλοήγησης, πρόσδεσης πλοίου, συνθήκες ανέμου, τρέχοντα κύματα, τους περιβαλλοντικούς χάρτες βάθους της θαλάσσιας περιοχής, βάσει των προβλεπόμενων νομικών διατάξεων του Ρυθμιστικού Πλαισίου και των εν ισχύ κανόνων ασφαλείας σχετικά με τις αποστάσεις που αφορούν στην εγκριθείσα χωροθέτηση του έργου».

Το ιστορικό

Με βάση το ιστορικό της υπόθεσης, η εταιρεία έλαβε από τη ΡΑΑΕΥ την Άδεια Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) στις 10 Φεβρουαρίου 2022, ενώ στις 28 Απριλίου 2022 εγκρίθηκε η εγγραφή της στο Μητρώο Χρηστών ΕΣΦΑ.

Στις 9 Μαΐου 2022 η εταιρεία κατέθεσε στον ΔΕΣΦΑ σχετική αίτηση Μελλοντικής Δυναμικότητας για την δέσμευση Μεταφορικής Ικανότητας, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα. Επιπροσθέτως, στις 21 Ιουλίου 2022 υπέβαλε αίτηση για την Χορήγηση Εξαίρεσης-Απαλλαγής από την Υποχρέωση Τρίτων.

Στη συνέχεια ακολούθησε η διενέργεια της μη δεσμευτικής εκδήλωσης ενδιαφέροντος η οποία και ολοκληρώθηκε επιτυχώς τον Ιανουάριο 2023 με υπερκάλυψη της δυναμικότητας κατά 3,5 φορές.

Τον Φεβρουάριο 2023 υπέβαλε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που είναι υπό εξέταση για την έγκριση της.

Θα πρέπει ακόμη να προστεθεί ότι μεσολάβησε η αλλαγή θέσης του έργου. Έτσι, με την από 31.08.2023 απόφαση του Κλάδου Ενέργειας της ΡΑΑΕΥ εγκρίθηκε η σκοπούμενη μεταβολή της γεωγραφικής περιοχής εγκατάστασης της αδειοδοτημένης υποδομής ΑΣΦΑ «ΑΡΓΩ FSRU» και η μεταβολή του χρονοδιαγράμματος έναρξης εμπορικής λειτουργίας από τον Ιανουάριο του 2023 στο πρώτο τρίμηνο του 2025, σύμφωνα με σχετικό αίτημα της εταιρείας.

Σημειώνεται ότι τον Απρίλιο του 2024, επήλθε αλλαγή στη μετοχική σύνθεση λόγω της εξαγοράς, έναντι χρηματικού τιμήματος, του συνόλου των ονομαστικών μετοχών που κατείχε η εταιρεία Vapiando Limited. Συγκεκριμένα, εξαγοράστηκαν 812.000 ονομαστικές μετοχές, που αντιπροσώπευαν ποσοστό 50,28%, από την εταιρεία Goldenport Marine (Cyprus) Limited, -συμφερόντων της οικογένειας Δράγνη-, η οποία ήταν ήδη μέτοχος της Mediterranean Gas Α.Ε., κατέχοντας 803.000 ονομαστικές μετοχές, ήτοι ποσοστό 49,72%. Μετά την εν λόγω εξαγορά, η Goldenport Marine (Cyprus) Limited κατέχει πλέον το 100% της Mediterranean Gas, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της οποίας είναι ο κ. Βασίλης Πετκίδης.