Τη στιγμή που στην Αθήνα η Κηφισίας βάφεται «κόκκινη» από εκατοντάδες αυτοκίνητα που παραμένουν ακινητοποιημένα στο πλαίσιο του… αττικού φαινομένου της «αυξημένης κίνησης» που επαναλαμβάνεται σαν μάντρα σχεδόν καθημερινά, στην Κοπεγχάγη οι δρόμοι πλημμυρίζουν από ποδήλατα, αφού οι μισοί κάτοικοι της πρωτεύουσας της Δανίας επιλέγουν να μετακινηθούν με το αγαπημένο τους cykel.

Κλασσικό δίτροχο ή τρίκυκλο με το οποίο μεταφέρονται τα ψώνια, τα κατοικίδια και τα παιδιά, το ποδήλατο είναι αναπόσπαστο κομμάτι της δανέζικης κουλτούρας. Οι Δανοί κάνουν ποδήλατο είτε βρέχει, είτε χιονίζει, είτε ρίχνει χαλάζι, είτε λάμπει ο ήλιος και δεν το απαρνούνται όταν πηγαίνουν στη δουλειά, στην αγορά, σε κοινωνικές υποχρεώσεις ακόμα και σε ταξίδια.

Το ποδήλατο είναι ο καλύτερος φίλος του Δανού: στην Κοπεγχάγη υπάρχουν 675.000 ποδήλατα και μόνο 120.000 αυτοκίνητα, 9 στους 10 κατοίκους έχουν τουλάχιστον ένα στην κατοχή τους, κάνουν ποδήλατο για περίπου 1,5 χλμ. την ημέρα, ξεκινούν την εκμάθηση στην τρυφερή ηλικία των 2 με ποδήλατο ισορροπίας και στο σχολείο μαθαίνουν κανόνες σωστής οδηγικής συμπεριφοράς.

Δεν είναι τυχαίο ότι στις πόλεις της Δανίας συχνά είναι πιο εύκολη η μετακίνηση με ποδήλατο παρά με αυτοκίνητο. Σύμμαχος η γεωγραφία της χώρας που είναι τελείως επίπεδη, αλλά και το διευρυμένο και αναπτυγμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων. Βέβαια, δε μιλάμε για μία απλή λωρίδα για χρήση ποδηλάτου – όπως συχνά στην καλύτερη των περιπτώσεων μπορεί να συναντήσει κανείς στην Αθήνα – όμως για έναν «σούπερ ποδηλατόδρομο» με διαστάσεις και μήκος που συγκρίνεται μόνο με αυτοκινητόδρομο.

Στο πλαίσιο του «Έτους ποδηλάτου» που ανακηρύχθηκε το 2022 στη Δανία, η κυβέρνηση ανακοίνωσε επένδυση περισσότερων από 450 εκατ. ευρώ σε νέες υποδομές με ποδηλατικές γέφυρες και επέκταση των «εθνικών λεωφόρων» (Supercykelstier) αποκλειστικά για χρήση ποδηλάτου με στόχο τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, τη βελτίωση της υγείας και την απαλλαγή των πόλεων από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Στην προσπάθεια επέκτασης του δικτύουαναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2045 – συνεργάζονται 27 δήμοι κι η περιφέρεια της πρωτεύουσας για τη δημιουργία 746 χλμ. ποδηλατοδρόμων με 45 διαφορετικές διαδρομές, οι οποίες θα βρίσκονται κοντά σε στάσεις λεωφορείων και τρένων για την προώθηση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.

Ημέρα με το Ποδήλατο στη Δουλειά

Κάθε τρίτη Παρασκευή του Μαΐου έχει καθιερωθεί ως η Ημέρα με το Ποδήλατο στη Δουλειά, ιδέα που γεννήθηκε στις ΗΠΑ όταν το 1956 η Ένωση Αμερικανών Ποδηλατιστών θέσπισε τον Μάιο Εθνικό Μήνα Ποδηλάτου καλώντας τους πολίτες να χρησιμοποιούν καθ’όλη τη διάρκεια του μήνα το ποδήλατό τους.

Η πρωτοβουλία ξεπέρασε τα αμερικανικά σύνορα και πλέον σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις οι πολίτες την 17η Μαΐου χρησιμοποιούν το ποδήλατό τους για τις μετακινήσεις τους, ενώ διεξάγονται σχετικές εκδηλώσεις και δράσεις.

Στην Ελλάδα η επίσημη ιστοσελίδα του Bike to work Greece, biketowork.gr, επισημαίνει πως η χρήση ποδηλάτου βοηθά στην εξοικονόμηση ενέργειας και μείωση των εκπομπών, ευνοώντας παράλληλα όσους μετακινούνται με αυτό καθώς βελτιώνει τη φυσική κατάσταση και ευνοεί την ποιότητα αστικής ζωής.

H Ημέρα με το Ποδήλατο στη Δουλειά είναι μια ευκαιρία να ευαισθητοποιηθούν οι πολίτες σχετικά με τα οφέλη της ποδηλασίας και να λειτουργήσει ως έναυσμα για περισσότερους ανθρώπους να προτιμήσουν το ποδήλατο ως μέσο μεταφοράς.

Γιατί το ποδήλατο πρέπει να μπει στη ζωή μας

Όπως επισημαίνει η Γραμματεία του Supercykelstier ο πολίτης επιλέγει το ποδήλατο γιατί αποτελεί αποτελεσματικό τρόπο άσκησης, επομένως δε χρειάζεται να πάει στο γυμναστήριο, στους δύο τροχούς απολαμβάνει τον καθαρό αέρα, η εύρεση πάρκινγκ γίνεται εύκολη υπόθεση, είναι οικονομικότερο από το αυτοκίνητο και παρότι δεν αναπτύσσει υψηλές ταχύτητες είναι πιο ευέλικτο και καταλαμβάνει λιγότερο χώρο συγκριτικά με τα οχήματα.

Το ποδήλατο, όμως, κάνει καλό και στο περιβάλλον: Έχει μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ευνοώντας τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και καθιστώντας το απλή και εύκολη λύση στη μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής. Επιλέγοντας πεντάλ αντί για κινητήρα περιορίζονται οι εκπομπές και παράλληλα η ηχορύπανση που προκαλείται από τα αυτοκίνητα.

Όπως αναφέρουν οι αρμόδιοι για να γίνει ακόμα πιο ελκυστική η εναλλακτική του ποδηλάτου πρέπει να υπάρχουν κατάλληλες υποδομές με περισσότερο χώρο για να εμπνέουν ασφάλεια στον οδηγό, οι διαδρομές πρέπει να εξυπηρετούν το μεγαλύτερο ποσοστό των πολιτών με συνδέσεις με δημόσια μέσα μεταφοράς, οι χώροι εργασίας πρέπει να είναι φιλικοί στους ποδηλάτες με χώρους στάθμευσης και ενδεχομένως με αποδυτήρια, ενώ η επιδότηση για αγορά συμβατικού ή ηλεκτρικού ποδηλάτου μπορεί να λειτουργήσει θετικά.

Πώς μπορείτε να «γιορτάσετε»

Επιλέξτε άνετα ρούχα, φορέστε κράνος (οπλιστείτε με θάρρος πριν ξεχυθείτε στους αφιλόξενους δρόμους της Αθήνας) και οδηγείστε το ποδήλατό σας μέχρι το χώρο εργασίας σας. Εναλλακτικά, μπορείτε να συμμετάσχετε σε τοπική εκδήλωση ή δράση με θέμα το ποδήλατο, να «ξεθάψετε» το ποδήλατο του παππού από την αποθήκη και να το αφήσετε στα χέρια ειδικών που θα αποκαλύψουν την ξεχασμένη ομορφιά του και θα το επαναφέρουν στη ζωή ή και – ανεξάρτητα από την ημέρα – να καθιερώσετε μία βόλτα με ποδήλατο σε κοντινό πάρκο.

Photo: Pixabay

Διαβάστε ακόμη

Folli Follie: «Καταπέλτης» για τον Δημήτρη Κουτσολιούτσο ο εισαγγελέας (upd)

Deals 6,5 δισ. ευρώ από την αρχή του έτους – Ποιοι κλάδοι πρωταγωνιστούν

Tsakos Energy Navigation: Παρέλαβε έξι πλοία φιλικά προς το περιβάλλον μέσα στο 2024 (πίνακας)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ