search icon

Ενέργεια & Περιβάλλον

Με πρόσθετους περιβαλλοντικούς όρους η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής

Τι προβλέπει η απόφαση του ΥΠΕΝ για το «μεγάλο καλώδιο» – Αυξημένα μέτρα για τα σημεία προσαιγιάλωσης σε Μέγαρα και Κορακιά

Με πρόσθετους περιβαλλοντικούς όρους θα εκτελεστεί το μεγάλο project της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής, ύψους 1 δισ. ευρώ.

Λίγες ημέρες μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των ερευνών βυθού από τους αναδόχους των καλωδιακών τμημάτων -Prysmian και Nexans- με απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Πολιτικής του ΥΠΕΝ, τροποποιείται η ΑΕΠΟ (της 5 Απριλίου 2020) ως προς τα υποβρύχια καλώδια του υποέργου της υποθαλάσσιας διασύνδεσης.

Με τις αλλαγές προβλέπονται αυξημένα μέτρα προστασίας για τα σημεία προσαιγιάλωσης σε Μέγαρα και Κορακιά, καθώς για τις εργασίες τοποθέτησης των καλωδίων και οπτικών ινών στον βυθό.

Συγκεκριμένα, με βάση την τροποποίηση αναφέρεται ότι:

«Το εν λόγω έργο, αφορά στην πόντιση και λειτουργία, δύο υποβρυχίων καλωδίων της Γ.Μ. υπερυψηλής τάσης Συνεχούς Ρεύματος (ΣΡ) ±500 kV για τη διασύνδεση του ηπειρωτικού ΕΣΜΗΕ στην περιοχή της Πάχης Μεγάρων Αττικής με τo ΣΜΗΕ Κρήτης, καθώς και δύο υποβρυχίων καλωδίων οπτικών ινών, του ενσύρματου δικτύου τηλεπικοινωνιών, για τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια και τον καλύτερο έλεγχο της λειτουργίας του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

»Τα δύο δίκτυα, δύο γραμμών έκαστο, βαίνουν παράλληλα και σχετικά πλησίον το ένα στο άλλο, η δε ζώνη διέλευσής τους έχει συνολικό μήκος 334km περίπου. Κάθε υποβρύχιο καλώδιο του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ισχύος τοποθετείται εντός σκάμματος (τάφρου) στον πυθμένα της θάλασσας από τη θέση προσαιγιάλωσης στην Πάχη Μεγάρων και μέχρι την ισοβαθή των 800 m, για μήκος 102 km περίπου.

»Από την ισοβαθή των 800m και μέχρι την ίδια ισοβαθή προς τις ακτές της Κρήτης τοποθετείται στην επιφάνεια του πυθμένα, με εξαίρεση τμήματα μικρότερου βάθους των 800m, μήκους περίπου 70km, όπου τοποθετείται εντός σκάμματος (τάφρου). Από την ισοβαθή των 800m στις ακτές της Κρήτης μέχρι τη θέση προσαιγιάλωσης στη θέση Κορακιά Ηρακλείου, για μήκος 14km περίπου, κάθε υποβρύχιο καλώδιο του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ισχύος τοποθετείται εντός σκάμματος (τάφρου).

»Κάθε υποβρύχιο καλώδιο οπτικών ινών του ενσύρματου δικτύου τηλεπικοινωνιών τοποθετείται εντός σκάμματος (τάφρου) στον πυθμένα της θάλασσας από τη θέση προσαιγιάλωσης στην Πάχη Μεγάρων και για μήκος 102km περίπου μέχρι την ισοβαθή των 800m. Από την ισοβαθή των 800 m και μέχρι την ίδια ισοβαθή προς τις ακτές της Κρήτης τοποθετείται στην επιφάνεια του πυθμένα, με εξαίρεση τμήματα βάθους μικρότερου των 800 m, έκτασης περίπου 70 km, όπου τοποθετείται εντός σκάμματος (τάφρου). Από την ισοβαθή των 800 m στις ακτές της Κρήτης μέχρι τη θέση προσαιγιάλωσης στη θέση Κορακιά Ηρακλείου, για μήκος 14 km περίπου, κάθε υποβρύχιο καλώδιο οπτικών ινών του ενσύρματου δικτύου τηλεπικοινωνιών τοποθετείται εντός σκάμματος (τάφρου).»

Με βάση τις προτάσεις της Διεύθυνσης Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, τηρούνται τα εξής:

Η επανατοποθέτηση των υλικών βυθοκόρησης σε άλλο σημείο του πυθμένα επιτρέπεται μόνο εφόσον επιλεγεί θαλάσσια περιοχή με βάθη μεγαλύτερα των 50 m, ύστερα από άδεια της οικείας Λιμενικής Αρχής, εκτός περιοχών Natura 2000, και εφόσον προηγηθεί αξιολόγηση των χαρακτηριστικών και της σύστασης τους (φυσικός, χημικός και, αν απαιτείται, βιολογικός χαρακτηρισμός) που να καθιστά περιβαλλοντικά αβλαβή, σύμφωνα με τις παραπάνω κατευθυντήριες γραμμές και τα προαναφερθέντα όρια, τη διάθεση των εν λόγω υλικών στη θάλασσα. Για την εξειδίκευση των παραπάνω όρων απαιτείται υποβολή και έγκριση σχετικής ΤΕΠΕΜ, η οποία θα εγκριθεί μετά τη γνωμοδότηση των θεματικά αρμόδιων Υπηρεσιών.

Με βάση τις προτάσεις της Διεύθυνσης Λιμενικών και Κτιριακών Υποδομών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (29439/2021/23.4.2021 έγγραφό της), τηρούνται τα εξής:

Για την εκτέλεση των έργων να ληφθούν όλες οι προβλεπόμενες από την κείμενη νομοθεσία άδειες και εγκρίσεις.

Ο φορέας του έργου θα πρέπει να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την τήρηση της ασφάλειας στην περιοχή κατά την κατασκευή του έργου, ιδίως στην περιοχή εκκίνησής του (Αττική), καθώς σύμφωνα με την οικεία Λιμενική Αρχή, ανατολικά της προσγειάλωσης του καλωδίου ενέργειας σε απόσταση τετρακοσίων (400) περίπου μέτρων υφίστανται εγκαταστάσεις εκφόρτωσης πετρελαίου ΕΛ.ΠΕ. Πάχης Μεγάρων, ενώ δυτικά σε απόσταση περίπου τριακοσίων (300) μέτρων υφίσταται μικρή παραλία λουομένων και άρχεται ο οικισμός της Πάχης Μεγάρων.

Ο φορέας του έργου να είναι σε συνεχή επαφή με τη Λιμενική Αρχή για ενημέρωση και τυχόν λήψη οδηγιών κατά την κατασκευή των έργων.

Επιπρόσθετα, θα πρέπει να τηρηθούν, εκτός των περιβαλλοντικών όρων που προτείνονται στους φακέλους ΜΠΕ και τροποποίησης, οι παρακάτω προϋποθέσεις που τέθηκαν, λόγω αρμοδιότητας, από τη Διεύθυνση Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής:

Τόσο κατά την κατασκευή του έργου όσο και κατά τη μετέπειτα λειτουργία της υποθαλάσσιας ηλεκτρικής διασύνδεσης, θα πρέπει να λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποφυγή ρύπανσης της θάλασσας, σύμφωνα με το ν. 743/77 (Α΄319), όπως κωδικοποιήθηκε και ισχύει με το π.δ. 55/98 (Α΄58). Ιδιαίτερα, θα πρέπει να τηρηθούν οι διατάξεις που επιβάλλουν τη συλλογή και νόμιμη διάθεση όλων των πετρελαιοειδών, απορριμμάτων και κάθε είδους ρυπογόνων ουσιών που θα προκύψουν από τη λειτουργία των μηχανημάτων έργου και πλωτών μέσων.

Η απόρριψη οποιονδήποτε υλικών/ουσιών στη θάλασσα δεν επιτρέπεται παρά μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, εφόσον δεν διατίθεται εναλλακτική μέθοδος χρήσης τους στο εκτελούμενο έργο ή διάθεσής τους στην ξηρά. -Εφόσον τα υποβρύχια καλώδια ποντιστούν σε θαλάσσιες περιοχές όπου εντοπίζονται λιβάδια Ποσειδωνίας, θα πρέπει να τηρούνται με μέριμνα του φορέα υλοποίησης/κατασκευής του έργου, αυξημένα μέτρα προστασίας και ετοιμότητας ώστε να μη τεθεί σε κίνδυνο η βιοποικιλότητα των περιοχών αυτών και γενικά να αποτραπεί οποιαδήποτε περίπτωση επιβάρυνσής τους.

Τα Κ.Λ. Ελευσίνας/Γ΄Λ/Τ – Κ.Λ. Ηρακλείου/Α΄Λ/Τα, να μεριμνήσουν για το γενικότερο έλεγχο της περιοχής ώστε σε περίπτωση που διαπιστωθούν έργα που έχουν εκτελεστεί χωρίς τις νόμιμες άδειες και εγκρίσεις, να κινηθεί η προβλεπόμενη διαδικασία κυρώσεων κατά παντός υπευθύνου, ενημερώνοντας σχετικά τη Διεύθυνση Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

 

Exit mobile version