«Προτίμησε να μην ταξιδέψεις με αεροπλάνο»
«Σκέψου να κόψεις το κρέας για έναν χρόνο»
«Κάνε μπάνιο/ντους μικρότερης διάρκειας»

Οι προτάσεις της εφαρμογής LifeStyle Test για τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματός μας μπορεί να ξενίζουν, αφού έρχονται σε αντίθεση με παγιωμένες συνήθειες της καθημερινότητάς μας. Όπως, όμως, σημειώνει στο newmoney η εκπρόσωπος της καταναλωτικής οργάνωσης ΕΚΠΟΙΖΩ, Άννα Μιχαλοπούλου, είναι απαραίτητες αν θέλουμε να συμβάλλουμε στην προστασία του πλανήτη.

«Καταλαβαίνουμε ότι οι προτάσεις που κάνουμε δεν είναι εύκολες. Θέλουμε, όμως, να στραφούμε σε έναν άλλο τρόπο ζωής. Οι δράσεις που προτείνουμε μπορεί να ακούγονται ξένες σε πολλούς, αλλά είναι στην ευχέρεια του κάθε χρήστη να κάνει τις δικές του επιλογές.»

Η εφαρμογή LifeStyle Test ξεκίνησε από τη Φινλανδία και είναι διαθέσιμη σε οκτώ γλώσσες, μεταξύ των οποίων είναι πλέον και τα ελληνικά. Στόχος της εφαρμογής είναι να βοηθήσει τους πολίτες να υπολογίσουν πόσο διοξείδιο του άνθρακα παράγουν στην καθημερινότητά τους, απαντώντας σε ένα τεστ γρήγορων και απλών ερωτήσεων, που αφορούν κυρίως στο σπίτι, τις μετακινήσεις και τις διατροφικές συνήθειες.

Στο τέλος των ερωτήσεων δίνεται το αποτέλεσμα: το σύνολο εκπομπών άνθρακα που προκαλεί ο χρήστης σε ετήσια βάση. Το κυριότερο, όμως, είναι ότι συνοδεύεται από προτάσεις δράσεων για τη μείωσή του.

Οι ομάδες της καταναλωτικής οργάνωσης ΕΚΠΟΙΖΩ και του Ερευνητικού Κέντρου Αθηνά, που μετείχαν στην προετοιμασία της ελληνικής έκδοσης της εφαρμογής, προσπάθησαν να προσαρμόσουν τις προτεινόμενες δράσεις στα ελληνικά δεδομένα.

Το έργο τους δεν ήταν εύκολο. Για παράδειγμα, η ομάδα της Φινλανδίας προτείνει στους χρήστες να χρησιμοποιούν περισσότερο τα μέσα μαζικής μεταφοράς, κυρίως το τρένο.

«Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, αντί να οδηγήσουμε από την Αθήνα μέχρι την Πάτρα, μπορούμε να πάρουμε τον προαστιακό και στη συνέχεια λεωφορείο» εξηγεί η Α. Μιχαλοπούλου. «Αυτή η επιλογή μπορεί να είναι πιο “δύσκολη”, ωστόσο είναι και θέμα αλλαγής της φιλοσοφίας μας. Αν εμείς οι ίδιοι δεν προσπαθήσουμε να αλλάξουμε, δε θα καταφέρουμε τίποτα. Αν δεν έχουμε τη διάθεση και δεν προσπαθήσουμε να ακολουθήσουμε έναν άλλο τρόπο ζωής, δυστυχώς τα αποτελέσματα δεν θα είναι καλά. Εμείς προσπαθούμε να φέρουμε τον κόσμο πιο κοντά σε έναν άλλο τρόπο ζωής.»

Στο στόχαστρο το κρέας και τα ταξίδια

Οι προτάσεις της εφαρμογής χωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες:

Κατοικία
Μετακίνηση
Φαγητό
Αγορές.
Οι προτεινόμενες δράσεις αφορούν σε γνωστά μέτρα αλλά και αρκετά που είναι πρωτότυπα. Για παράδειγμα, στην κατηγορία της κατοικίας η εφαρμογή επισημαίνει ότι «ένα βρώμικο και ακατάστατο ψυγείο ή καταψύκτης επιβαρύνει και την ενεργειακή κατανάλωση.»

Στην κατηγορία των μετακινήσεων, η εφαρμογή προτείνει να αποφεύγονται τα μακρινά ταξίδια, να περάσουμε κάποια αργία στο σπίτι και να κάνουμε περισσότερες δραστηριότητες στη γειτονιά. «Αν συνδυάσεις μια βόλτα με τα πόδια και τα ψώνια, εξοικονομείς χρόνο και ταυτόχρονα ασκείσαι. Η τακτική χρήση των τοπικών καταστημάτων θα σε βοηθήσει να διατηρήσεις αυτές τις υπηρεσίες κοντά και στο μέλλον» εξηγεί.

Στην κατηγορία του φαγητού, στο στόχαστρο βρίσκεται η κατανάλωση κρέατος.

«Όπως αποδεικνύουν διεθνείς έρευνες και στατιστικά στοιχεία, στο κομμάτι του φαγητού, τη μεγαλύτερη επιβάρυνση στο περιβάλλον προκαλεί η κατανάλωση κρέατος, κυρίως η κατανάλωση μοσχαρίσιου κρέατος» λέει η Α. Μιχαλοπούλου. «Το σύνολο της παραγωγής, από την εκτροφή των ζώων, την επεξεργασία του κρέατος αλλά και τα παράγωγα της κτηνοτροφίας, όπως τα τυροκομικά προϊόντα είναι εξαιρετικά επιβαρυντικά για το περιβάλλον. Για αυτό θέλουμε να περιορίσουμε την κατανάλωση κρέατος, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ζητάμε από τους πολίτες να γίνουν χορτοφάγοι. Εμείς προτείνουμε μία στροφή προς τη μεσογειακή διατροφή.»

Στην κατηγορία των αγορών, η εφαρμογή προκρίνει τα μεταχειρισμένα είδη, το δανεισμό βιβλίων- εφημερίδων, αλλά και την αγορά πρακτικών δώρων που δε θα μείνουν «σε κάποιο ντουλάπι καταχωνιασμένα και αχρησιμοποίητα.».

Διαβάστε ακόμη

Διάπλατες οι πόρτες της Ελλάδας για το ρωσικό αέριο

Ο Μητσοτάκης στο Λονδίνο, οι προκρατήσεις του τουρισμού, ο αθόρυβος Ιάπωνας, τα βαριά ονόματα στα αιολικά και το deal Attica-ΑΝΕΚ

D-Marin: Αύξηση μεγεθών στην Ελλάδα – Εξετάζει συμμετοχή σε νέους διαγωνισμούς παραχώρησης

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ