Το αργότερο μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχει ληφθεί η τελική επενδυτική πρόταση για την πρωτοποριακή για τα ελληνικά δεδομένα μονάδα υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG στην Αλεξανδρούπολη, την οποία προωθεί ο όμιλος Κοπελούζου με ισχυρούς Έλληνες και διεθνείς συμμάχους.
Ήδη, στην μετοχική βάση της εταιρείας συμμετέχει με 20% η Gaslog, με κύριο μέτοχο τον Έλληνα εφοπλιστή Πήτερ Λιβανό ενώ αντίστοιχη συμμετοχή έχει εξασφαλίσει και ο κρατικός διαχειριστής της Βουλγαρίας Boulgartransgaz (ο Βουλγαρικός ΔΕΣΦΑ).
Στο μετοχικό κεφάλαιο του FSRU (Floating Storage and Regasification Unit) υπάρχει ειλημμένη πολιτική απόφαση να συμμετέχει επίσης η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ), διαδικασία όμως που δείχνει να έχει καθυστερήσει λόγω του διαχωρισμού της εταιρείας αλλά και ιδιώτες επενδυτές, με τους οποίους θα κλειδώσει η «πεντάδα» της μεγάλης επένδυσης LNG στην Αλεξανδρούπολη προϋπολογιζόμενης δαπάνης 380 εκατομμυρίων ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκηση της Gastrade που αποτελεί την εταιρεία που θα υλοποιήσει το big project, το οποίο σχεδιάστηκε για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της χώρας και πολύ περισσότερο της ΝΑ Ευρώπης, ενισχύοντας τις πηγές εφοδιασμού, βρίσκεται στο τελικό στάδιο των διαπραγματεύσεων με τέσσερις υποψήφιες εταιρείες αμερικανικών και ευρωπαϊκών συμφερόντων που προέρχονται από το χώρο της παραγωγής LNG, από το χώρο της εμπορίας (trading) αλλά και από τον χρηματοπιστωτικό τομέα. Η υπογραφή της σχετικής συμφωνίας θα οριστικοποιήσει και το τελικό μετοχικό σχήμα.
Η Gastrade θα δημιουργήσει τον πρώτο πλωτό σταθμό παραλαβής, αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου, το οποίο στην συνέχεια μέσω χερσαίου και υποθαλάσσιου αγωγού θα μεταφέρεται στο εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου και από εκεί στους τελικούς καταναλωτές.
Στα τέλη Δεκεμβρίου ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση του market test μη δεσμευτικού χαρακτήρα, με την εκδήλωση ενδιαφέροντος από 20 αγοραστές φυσικού αερίου από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο. Η ζήτηση για το έργο είναι πολύ μεγάλη καθώς εκφράστηκε ενδιαφέρον για την απόκτηση 12,2 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως. Πρόκειται για ποσότητα υπερδιπλάσια της δυναμικότητας της μονάδας που είναι σχεδιασμένη για να επαναεριοποιεί 5,5 δις. κυβικά μέτρα.
Το FSRU θα πρέπει πλέον να περάσει στο επόμενο στάδιο του market test (δεσμευτικού χαρακτήρα) κατά το οποίο κυρίαρχο σημείο είναι ο καθορισμός της τιμολογιακής πολιτικής (δομή, αναπροσαρμογές ταρίφας κ.α), μια διαδικασία που στόχος είναι να ξεκινήσει πριν το Πάσχα. Σχετικό σχέδιο έχει υποβληθεί στην ΡΑΕ και αναμένεται να συζητηθεί μέσα στις επόμενες μέρες.
Επιπλέον, έχουν ήδη ενεργοποιηθεί οι διαδικασίες για το διαγωνιστικό μέρος της κατασκευής του έργου, το οποίο θα σπάσει σε δύο κομμάτια: την προμήθεια της πλωτής μονάδας που θα αποθηκεύει και θα αεριοποιεί το LNG συνολικής αξίας 240 εκ. ευρώ και την κατασκευή των αγωγών και του συστήματος πρόσδεσης εκτιμωμένης δαπάνης 110 εκατομμυρίων ευρώ.
Για το δεύτερο διαγωνισμό αναμένεται τις επόμενες μέρες να εγκριθεί η προεπιλογή επτά υποψηφίων (διεθνείς κοινοπραξίες σε συνεργασία με μεγάλους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους), οι οποίες στην συνέχεια θα υποβάλλουν δεσμευτικές προσφορές. Σε ότι αφορά τον πρώτο διαγωνισμό, η εταιρεία προχώρησε στην επαναπροκήρυξή του έργου λόγω μερικής τροποποίησης των όρων.
Ο διαγωνισμός αυτός απευθύνεται στα μεγάλα διεθνή ναυπηγεία, σε πλειοκτήτριες εταιρείες LNG ή ακόμη και σε καράβια που θα μπορούσαν να μετασκευαστούν σε πλωτές μονάδες. Ο διευθυντής έργου της Gastrade κ. Κωνσταντίνος Σιφναίος, επισημαίνει ότι στο χρόνο που θα ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση (εξασφάλιση από την πλευρά της εταιρείας του εμπορικού ενδιαφέροντος του έργου, της χρηματοδότησης και των συμβολαίων της κατασκευής του) θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαπραγματεύσεις και οι εκκρεμότητες του έργου.
«Η μόνη αβεβαιότητα που φαίνεται να υπάρχει είναι ως προς το χρόνο της λήψης των αναγκαίων εγκρίσεων από μία σειρά φορέων και υπηρεσιών όπως είναι η ΡΑΕ, η Κομισιόν, η διαχειριστική αρχή, διεύθυνση Ενέργειας και Ανταγωνισμού της ΕΕ κ.α. Εάν μπορούσαν να επισπευτούν οι διαδικασίες αυτές η τελική επενδυτική απόφαση θα μπορούσε να είχε ληφθεί και στα μέσα του χρόνου» σημειώνει.
Η χρηματοδότηση του έργου θα προέλθει από ιδιωτικά κεφάλαια των μετόχων, τραπεζική χρηματοδότηση στο ύψος περίπου των 150 έως 200 εκ. ευρώ και από πόρους των διαθρωτικών ταμείων.