Οι πληθωριστικές πιέσεις και η αύξηση των επιτοκίων κινδυνεύουν να πλήξουν την χρηματοδότηση των έργων και αποτελούν το μεγαλύτερο κίνδυνο για τα ΣΔΙΤ και τις παραχωρήσεις, στα οποία επικεντρώνεται ένα μεγάλο τμήμα του γιγαντιαίου επενδυτικού προγράμματος που υλοποιεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Αυτό επισήμαναν μεταξύ άλλων, χθες οι εκπρόσωποι του τεχνικού κόσμου κατά την τοποθέτησή τους στο συνέδριο «Athens Investment Forum» για την ενέργεια και τις υποδομές.

«Δεν πρέπει να παραβλέπουμε πως οι εταιρείες καλούνται να ανταγωνιστούν για να εξασφαλίσουν έργα που μελετήθηκαν και κοστολογήθηκαν σε ένα εντελώς διαφορετικό περιβάλλον από αυτό στο οποίο καλούνται να δημοπρατηθούν, και πρέπει να βρουν τη χρυσή τομή ανάμεσα στην ενίσχυση του κατασκευαστικού τους αντικειμένου και στο ρίσκο να αναλάβουν έργα που θα τους οδηγήσουν σε ζημίες», ανέφερε ο κ. Γιώργος Περδικάρης, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Μίλησε για την σημασία των ποιοτικών χαρακτηριστικών του ανεκτέλεστου κάθε εταιρείας ώστε το  χαρτοφυλάκιο να μεγαλώνει με κριτήριο τη βιωσιμότητα της εταιρείας και όχι με αυτοσκοπό την αύξηση του ανεκτέλεστου, γεγονός που οδηγεί στην παραγωγή ζημιών.

Ο κ. Περδικάρης έδωσε έμφαση και στο μείγμα των έργων, το οποίο όπως είπε πρέπει να μετριάζει το ρίσκο και να διαφοροποιεί  την έκθεσή της κάθε εταιρείας ανάμεσα σε δημόσια, ιδιωτικά και αυτοχρηματοδοτούμενα έργα.

Ο πόλεμος αλλάζει τον κλάδο

«Ο κλάδος  υποφέρει από γεγονότα απρόβλεπτα. Ο πόλεμος μπορεί να οδηγήσει σε νέες ακρότητες και ο τεχνικός κόσμος δεν είναι εύκολο να βγει αλώβητος» δήλωσε από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της Ιντρακάτ κ. Αλέξανδρος Εξάρχου και τόνισε ότι το τέλος πολέμου θα δημιουργήσει μια νέα πραγματικότητα.

Επικαλέστηκε μάλιστα τα στοιχεία του ΙΟΒΕ, σύμφωνα με τα οποία τον Ιούνιο του 2021, ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στις κατασκευές ήταν στις 148,6 μονάδες ενώ φέτος είχε υποχωρήσει στις 94,4 μονάδες.  Παρά το γεγονός όπως τόνισε ότι έχουν δρομολογηθεί 118 μεγάλα έργα συνολικού προϋπολογισμού 43 δις. νούμερο πρωτόγνωρο για τον κλάδο από τα οποία τα 58 αφορούν στον τομέα της ενέργειας και τα υπόλοιπα σε οδικά,  σιδηροδρομικά έργα, λιμάνια και αεροδρόμια, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης.

Ο κ. Εξάρχου δήλωσε ότι η απορρόφηση των κονδυλίων αυτών, συνιστά την μεγαλύτερη πρόκληση για τον τομέα των υποδομών.

Για να καταστεί όμως εφικτή η ιδιωτική συμμετοχή στα έργα αυτά, χρειάζεται να υπάρχει ένα πλαίσιο στοιχειώδους οικονομικής σταθερότητας.

Τα περισσότερα από τα έργα που έχει προετοιμάσει το υπουργείο είναι ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις που η πρόσβαση σε τραπεζική χρηματοδότησή (bankability) εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα επιτόκια δήλωσε η διοίκηση της Ιντρακάτ.

«Όσο ανεβαίνουν τα επιτόκια, τα έργα αυτά κινδυνεύουν να μην είναι χρηματοδοτήσιμα και αυτό αποτελεί την  μεγαλύτερη πρόκληση».

Καραμανλής: το μπαλάκι στους ιδιώτες

«Ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης του 5,3%, με τον οποίο αναμένεται να κλείσει το 2022 είναι διπλάσιος από το μέσο ευρωπαϊκό και αποδεικνύει περίτρανα ότι η εθνική μας οικονομία, ακόμη και εν μέσω έντονων διεθνών πιέσεων, εξακολουθεί να έχει μία πολύ μεγάλη αντοχή» δήλωσε κατά την ομιλία του στο ίδιο συνέδριο ο κ. Κώστας Καραμανλής.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι στην αναπτυξιακή αυτή πορεία συνεισφέρει τα μέγιστα ο κλάδος των υποδομών, γιατί τα μεγάλα έργα σημαίνουν εκτεταμένη μόχλευση κεφαλαίων, ευρεία κινητοποίηση πόρων, απορρόφηση εθνικών και ευρωπαϊκών κονδυλίων, νέες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας. Το υπουργείο όπως είπε κόντρα στις Κασσάνδρες υλοποιεί ένα γιγαντιαίο επενδυτικό πρόγραμμα στο τομέα των υποδομών ύψους 13 δις, ευρώ.  Τώρα είπε, το μπαλάκι είναι στους ιδιώτες που θα πρέπει να τα κατασκευάσουν, ωστόσο για τα ΣΔΙΤ και τις  παραχωρήσεις δήλωσε ανοικτός να συζητηθούν πρακτικές λύσεις. Όπως τόνισε, το pipeline των έργων δεν το έχει δει ποτέ μέχρι σήμερα ο κατασκευαστικός κλάδος, κάτι που ανοίγει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας σε μηχανικούς και μελετητές για να καλυφθούν τα πολλά και μεγάλα κενά στα  δημόσια και ιδιωτικά έργα.

«Στο άμεσο μέλλον δεν υπάρχει θέμα με το προσωπικό στις κατασκευές αλλά πρέπει να γίνει ένας προγραμματισμός» σημείωσε ο κ. Περδικάρης. Όπως είπε, οι εταιρείες θα πρέπει να στρέψουν την προσοχή τους στην επιμόρφωση και την κατάρτιση του κόσμου. «Η κατασκευαστική ικανότητα του ομίλου μας υπερβαίνει το 1 δις και σήμερα είμαστε στα 600 εκ. αλλά για να λυθεί το πρόβλημα και να τρέξει το  ανεκτέλεστο υπόλοιπο  των 5 δισ. πρέπει να δράσουμε σήμερα».

Στον ψηφιακό μετασχηματισμό του τομέα των κατασκευών αναφέρθηκε από την πλευρά του ο κ. Αντώνης Μιτζάλης εκτελεστικό μέλος της AVAX. Όπως σημείωσε, η εταιρεία έχει επενδύσει στον τομέα αυτό από την δεκαετία του ’80 και αναφέρθηκε σε μια σειρά από υποδομές όπως ο TAP και ο IGB όπου χρειάστηκαν ψηφιακές εφαρμογές καθώς εκτός από την κατασκευή, ο φορέας του έργου ζητούσε τον έλεγχο του έργου, της  κυκλοφορίας  οχημάτων, την ασφάλεια των εργαζομένων κ.α.

Διαβάστε ακόμη

«Κουμπαράς» 3 δισ. ευρώ για ενεργειακή ακρίβεια, εκλογές, προσλήψεις και μεταναστευτικό (πίνακας)

Η «πίεση» Μητσοτάκη στη Μαρτίνου, το ντέρμπι Αλαφούζου – Κυριακού για το Μουντιάλ, τα «καπέλα» στην κινητή τηλεφωνία και τα σενάρια για τις τράπεζες 

Ideal Holdings: Η «δύναμη πυρός» των 120 εκατ. ευρώ και οι νέες επενδύσεις του 2023