Οι πραγματικές εκπομπές ρύπων από τα περισσότερα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους παραμένουν στα ίδια επίπεδα σε σχέση με δώδεκα χρόνια πριν, παρά τους νέους στόχους που έχει θέσει η ΕΕ θέτοντας σε κίνδυνο την εκπλήρωση της πράσινης ατζέντας της. Αυτό προειδοποίησε σε έκθεση του το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συμβούλιο (ECA).
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, το ECA ήταν καταιγιστικό επισημαίνοντας πως οι βιομηχανίες αυτοκινήτου κυρίως τη δεκαετία του 2010 εκμεταλλεύτηκαν τα «παραθυράκια» στις απαιτούμενες δοκιμές, ώστε να πετυχαίνουν μειωμένες εκπομπές στα εργαστήρια. Όμως, το χάσμα με τα πραγματικά επίπεδα ρύπων, όπως καταγγέλλει, ήταν τεράστιο!
Χαρακτηριστικό ήταν το παράδειγμα του περίφημου σκανδάλου «dieselgate» της Volkswagen, το οποίο και αναγκάστηκε να ομολογήσει η γερμανική εταιρεία, το 2015, προκαλώντας τη δημόσια κατακραυγή.
Ωστόσο, τα μέλη του Συμβουλίου υποστηρίζουν ότι έκτοτε οι τροποποιητικές κινήσεις που έγιναν μείωσαν μεν, αλλά δεν έκλεισαν τελείως την ψαλίδα ανάμεσα στους ρύπους που καταγράφονται στα εργαστήρια και στις πραγματικές που παράγουν τα αυτοκίνητα στην κίνηση.
Σύμφωνα με πηγές του πρακτορείου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόκειται να προτείνει τη μείωση των εκπομπών ρύπων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου κατά 90% μέχρι το 2040, σε σχέση με τα επίπεδα τους το 1990, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η ΕΕ θα πιάσει τον στόχο για μηδενικές εκπομπές περίπου μια δεκαετία μετά.
Πραγματικά αν και η ΕΕ έχει καταφέρει να περιορίσει τα επίπεδα των εκπομπών σε πολλούς κλάδους, οι ρύποι από τον κλάδο των μεταφορών εξακολουθούν να αυξάνονται. Μάλιστα, το 2021 έφτασαν να αναλογούν στο 23% επί των συνολικών ρύπων που παράγει η ΕΕ, με τα επιβατικά αυτοκίνητα να αναλογούν περίπου στο μισό της ποσότητας αυτής.
Σύμφωνα με το ECA και οι πραγματικοί ρύποι από τα υβριδικά αυτοκίνητα τείνουν να είναι πολύ μεγαλύτεροι στην πραγματικότητα από αυτούς που καταγράφονται στα εργαστήρια. Έτσι, τουλάχιστον μέχρι το 2025, οπότε και θα αλλάξει το καθεστώς, οι εταιρείες θα συνεχίσουν να προβάλουν τα υβριδικά plug-in αυτοκίνητα ως πιο «καθαρά» από ότι πραγματικά είναι.
Για το λόγο αυτό απαιτείται περαιτέρω ώθηση της ηλεκτροκίνησης, αν και οι πωλήσεις φαίνεται πως παρουσιάζουν επιβράδυνση. Ως ανασχετικούς παράγοντες το ECA «βλέπει» την ανεπάρκεια πρώτων υλών για την κατασκευή αρκετών μπαταριών αλλά και τις ακριβές τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που οδηγεί πολλούς καταναλωτές να καθυστερούν να εγκαταλείψουν τα παλιά και ρυπογόνα οχήματα τους.
Διαβάστε ακόμη
Ξεκινά η δημόσια προσφορά για την είσοδο του «Ελ. Βενιζέλος» στο Χρηματιστήριο
«Φρένο» στις εκτιμήσεις των αγορών για μείωση των επιτοκίων βάζει η ΕΚΤ
Optima: Ελκυστικές οι ελληνικές τράπεζες – Η διανομή μερισμάτων ενισχύει το «story»
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ