Χωρίς μεγάλες προσδοκίες και σε κλίμα απογοήτευσης και έντονου προβληματισμού πραγματοποιείται σήμερα η συνάντηση κορυφής μεταξύ του Κύπριου Προέδρου Νίκου Χριστοδουλίδη και του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Στις 11 το πρωί πέρασε την πόρτα του Μεγάρου Μαξίμου ο Kύπριος αξιωματούχος, ο οποίος βρίσκεται από χθες στην Αθήνα για να συμμετάσχει στις εκδηλώσεις μνήμης από τον θάνατο του Γιάννου Κρανιδιώτη, δύο μέρες μετά το κρίσιμο υπουργικό συμβούλιο στην Μεγαλόνησο, οι αποφάσεις του οποίου σκορπίζουν ανησυχία και καθιστούν εξαιρετικά επιφυλακτική την ελληνική πλευρά για την επίτευξη μιας τελικής συμφωνίας που θα βάζει στις ράγες της υλοποίησης το πρότζεκτ της ηλεκτρικής διασύνδεσης.
Για την Ελλάδα βασικό προαπαιτούμενο για να προχωρήσει το έργο είναι αφενός να επιτευχθεί συμφωνία στις ρυθμιστικές εκκρεμότητες κάτι που η απόφαση του υπουργικού συμβουλίου θέτει υπό αμφισβήτηση αλλά και να προχωρήσει η Κύπρος στην καταβολή των 100 εκατομμυρίων ώστε να συμμετάσχει στο μετοχικό κεφάλαιο του Great Sea Interconnector.
Όπως έλεγαν χθες αρμόδιες πηγές στο newmoney, η Κύπρος συνεχίσει να αμφισβητεί το έργο την ώρα που η ελληνική πλευρά το στηρίζει έχοντας επενδύσει 160 εκατομμύρια ευρώ και δείχνει να υπαναχωρεί ακόμα και σε «κλειδωμένες» συμφωνίες όπως η ανάκτηση του κόστους. Η κυπριακή πλευρά όπως έλεγαν ανατρέπει ακόμα κι αυτά που θεωρούνταν δεδομένα ως κοινώς αποδεκτά καθώς στο κείμενο που απεστάλη μετά το υπουργικό συμβούλιο, αναφέρεται ότι η ανάκτηση του κόστους θα είναι έως €125 εκατομμύρια κατά τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου, γεγονός που για την Ελλάδα δημιουργεί νέες ρωγμές στην συμφωνία μεταξύ των δύο χωρών.
«Δεν είναι δώρο τα 25 εκατ. Είναι λεφτά που θα δίνονται έναντι μέρους των δαπανών που θα κάνει ο ΑΔΜΗΕ. Αν τις κάνει…» ανέφερε χθες ο Φιλελεύθερος. Ο ΑΔΜΗΕ, σύμφωνα με το δημοσίευμα «θα μπορεί να λαμβάνει τα 25 εκατ. τον χρόνο. Μόνο αν τα δικαιολογεί. Μόνο αν τα έχει πραγματικά ξοδέψει για το έργο. Και σε όποιον αρέσει. Και ναι, αυτό σημαίνει πως τη μια χρονιά ο ΑΔΜΗΕ μπορεί να δικαιολογεί έξοδα 10 εκατ. ευρώ και να παίρνει 10 και άλλη χρονιά να δικαιολογεί έξοδα 40 και να παίρνει 25. Αυτό προβλέπει η απόφαση του Υπουργικού. Αλλά τα υπόλοιπα (40-25) θα τα πάρει όταν λειτουργήσει το καλώδιο. Δεν χάνονται» ανέφερε το δημοσίευμα που αποπνέει τις θέσεις της κυπριακής πλευράς.
Λάδι στην φωτιά ρίχνουν και οι νέες απαιτήσεις των Κυπρίων οι οποίοι δείχνουν διάθεση να ανατρέψουν την διασυνοριακή κατανομή του κόστους (CBCA) που προέβλεπε την συμμετοχή των δύο πλευρών στο έργο σε αναλογία 37% για την Ελλάδα και 63% για την Κύπρο. Το υπουργικό συμβούλιο της Τρίτης επιχειρεί να μεταφέρει περισσότερα βάρη στην ελληνική πλευρά προτείνοντας ισότιμο επιμερισμό στο κόστος σε περίπτωση που ο προϋπολογισμός του έργου ξεπεράσει το 1,94 εκατ. ευρώ.
Η Κύπρος δηλαδή ζητάει συνεχής υπαναχωρήσεις από την Ελλάδα προκειμένου να επιτευχθεί συμφωνία, την στιγμή που έχει ήδη εξασφαλίσει ότι η χώρα μας αναλαμβάνει κατά 50% το γεωπολιτικό ρίσκο σε περίπτωση που υπάρξει εμπλοκή στην συνέχιση του έργου.
Υπό αυτό το πρίσμα και με όλα σχεδόν τα θέματα της ατζέντας της ηλεκτρικής διασύνδεσης ανοιχτά φαντάζει εξαιρετικά απίθανο να προκύψει κάτι χειροπιαστό από την σημερινή συνάντηση των δύο αρχηγών. Όπως έλεγαν αργά χθες το βράδυ κυβερνητικοί αξιωματούχοι θα αποτελούσε μεγάλη έκπληξη η επίτευξη μίας συμφωνίας. Τη στιγμή που η κυπριακή πλευρά έχει δυναμιτίσει το κλίμα της διαπραγμάτευσης και γεννιούνται πλέον μεγάλα ερωτήματα αν πραγματικά θέλει το έργο.
Διαβάστε ακόμη
ΟΣΕ: Στην εκκίνηση οι 5 διαγωνισμοί για την ανάταξη του ελληνικού σιδηροδρόμου ύψους 460 εκατ. ευρώ
Το κράτος χρωστά 3,2 δισ. ευρώ σε ιδιώτες και δεν πληρώνει
Noval Property: Τα 4 project που θα «τρέξουν» έως και το 2025 – Επενδύσεις άνω των €110 εκατ. (pic)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα