Διατήρηση υψηλών τιμών και φρένο στην κατανάλωση καυσίμων ως αποτέλεσμα κυρίως του πληθωρισμού και της γεωπολιτικής αβεβαιότητας προβλέπουν στελέχη των μεγαλύτερων εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών στην Ελλάδα.
Η κατάσταση, όπως διαμορφώνεται, ασκεί μεγάλες πιέσεις στην κυβέρνηση να παρατείνει τα μέτρα στην αγορά με ένα νέο γύρο επιδοτήσεων στην βενζίνη και το ντίζελ από τον Ιούλιο.
Παρά την αύξηση της παραγωγής στα 648.000 βαρέλια που ανακοινώθηκε από τον ΟΠΕΚ την προηγούμενη εβδομάδα, οι τιμές διατηρούνται σε υψηλά επίπεδα, εκτινάσσοντας πάνω από 50% το κόστος της βενζίνης σε σχέση με πέρσι και πάνω από 65% το πετρέλαιο θέρμανσης.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις του οίκου Moody’s, υπάρχουν μεγάλες αβεβαιότητες και o γεωπολιτικός κίνδυνος θα κρατήσει πολύ υψηλά τις τιμές κατά την διάρκεια του καλοκαιριού και πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι όλη την χρονιά. Αποκλιμάκωση των τιμών αναμένεται από το 2023 με τις εκτιμήσεις να βλέπουν το βαρέλι στα 95 δολάρια.
Η απόφαση της ΕΕ να επιβάλλει κυρώσεις στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, η μείωση των αποθεμάτων και η συνέχιση του πολέμου στην Ουκρανία ενισχύουν τους φόβους ότι η τιμή της βενζίνης μπορεί να αγγίξει ιστορικά υψηλά επίπεδα (έως και 2,5 ευρώ το λίτρο ακόμη και στα αστικά κέντρα, κόστος το οποίο έχει ξεπεραστεί προ πολλού στα ελληνικά νησιά (σε κάποιες περιοχές έχει υπερβεί τα 2,7 ευρώ ανά λίτρο), εξαιτίας του υψηλού μεταφορικού κόστους (125 ευρώ το κυβικό από 5,5 ευρώ στην Αθήνα).
Ανησυχία από ΜΟΙ και ΕΛΠΕ
Η πορεία των καυσίμων και οι εκτιμήσεις για τους επόμενους μήνες αποτέλεσαν τις προηγούμενες μέρες, κεντρικό θέμα συζήτησης και στις παρουσιάσεις των ομίλων EΛΠΕ και Motor Oil στους αναλυτές και στους μετόχους.
Σήμερα, δεν καταγράφεται μείωση της ζήτησης καυσίμων ωστόσο ελλοχεύει το ρίσκο ότι αυτό θα συμβεί τους επόμενους μήνες εξαιτίας της ανόδου του πληθωρισμού ανέφερε στους αναλυτές, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Motor Oil Πέτρος Τζαννετάκης.
Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ, μίλησε για ένα κλίμα που δεν θα αλλάξει το επόμενο διάστημα και ανέλυσε τους τρεις παράγοντες που διαμορφώνουν τις τιμές των καυσίμων. Όπως είπε είναι τα περιθώρια διύλισης, η τιμή του αργού πετρελαίου και η ισοτιμία ευρώ έναντι του δολαρίου, παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν τις τελικές τιμές αλλά και τα αποτελέσματα της εταιρείας χωρίς να υπάρχει καμία δύναμη παρέμβασης.
Ειδικά για την ισοτιμία ευρώ/δολαρίου ανέφερε ότι έχει βελτιώσει τα αποτελέσματα αλλά έχει προκαλέσει μεγάλη επιβάρυνση στην τιμή καταναλωτή.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου κ. Ανδρέας Σιάμισιης εξήγησε στους μετόχους ότι τα διυλιστήρια έχουν ελάχιστες δυνατότητες παρέμβασης καθώς οι τιμές είναι εισαγόμενες. Όπως είπε η ευελιξία που έχουν οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων είναι κάτω από 5% καθώς περίπου το 90% της τιμής που φτάνει στον καταναλωτή αφορά το κόστος του προϊόντος και τους φόρους.
Μίλησε επίσης για τις μεγάλες πιέσεις που δέχονται τα πρατήρια, τα οποία την τελευταία δεκαετία υποφέρουν από τη μείωση όγκων αλλά πρέπει να διατηρηθούν ζωντανά για να τροφοδοτούν την αγορά.
Τα δύο διυλιστήρια υποστηρίζουν ότι έχουν σταματήσει να προμηθεύονται Ρωσικό πετρέλαιο καθώς έχουν στραφεί σε άλλες αγορές για να καλύψουν τις ανάγκες τους.
Ο κ. Τζαννετάκης προέβλεψε ότι λόγω των κυρώσεων στη Ρωσία, τους επόμενους μήνες θα υπάρξει έλλειψη στα πετρελαϊκά προϊόντα.
Τόνισε επίσης ότι δεν υπάρχουν ευκαιρίες για μεταφορά προϊόντων από την Άπω Ανατολή ή την Αραβική Χερσόνησο στην Ευρώπη. Προέβλεψε ότι η Σαουδική Αραβία, θα αυξήσει τη δυναμικότητά της στην παραγωγή του αργού και την προμήθειά του, αλλά δεν θα συμβεί το ίδιο με τα προϊόντα. Εκεί δήλωσε θα υπάρξει μία στενότητα με τη ζήτηση να αυξάνεται από την Κίνα και τις ΗΠΑ.
Στην περιοχή των 100 δολαρίων το βαρέλι
Πριν την εισβολή το αργό βρισκόταν στα 98 δολάρια το βαρέλι, στην συνέχεια έπιασε τα 100 δολάρια και πλέον κινείται μεταξύ 105 και 122 δολάρια.
«Όσο ο πόλεμος θα κλιμακώνεται θα βλέπουμε μηνύματα θετικά ή αρνητικά και θα υπάρχουν μικρές διαφοροποιήσεις στην περιοχή των 100 δολαρίων που είναι υψηλά επίπεδα τιμών» αναφέρει ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) και διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ.
Από την άνοδο των καυσίμων παρατηρούνται ήδη τα πρώτα σημάδια μείωσης της κατανάλωσης, ακόμη και σε σχέση με πέρσι που ήταν μια χρονιά με lockdown και περιορισμούς στις μετακινήσεις, βάζοντας φρένο στις διψήφιες αυξήσεις που καταγράφηκαν το προηγούμενο τετράμηνο σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΕΠΕ, με άνοδο 23,5% στην βενζίνη και 14% στο ντίζελ. Τα πρώτα στοιχεία του Μαίου δείχνουν ότι ο μήνας ξεκίνησε με αύξηση 5% και 6% και έκλεισε με 1%.
Στέλεχος πάντως μεγάλου ομίλου αναφέρει ότι η κατανάλωση τετραμήνου εμφανίζεται χαμηλότερη κατά 11% σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα.
Ο νέος γενικός γραμματέας του Οργανισμού Εξαγωγών Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών, Χάιταμ αλ-Γκάις, ο οποίος αναλαμβάνει καθήκοντα στον ΟΠΕΚ αρχές Αυγούστου, δήλωσε τις προηγούμενες μέρες ότι ο Οργανισμός έχει σημαντικό ρόλο στη διασφάλιση της σταθερότητας και της ισορροπίας στις αγορές πετρελαίου.
Πρόσθεσε επίσης ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αναμένεται να επιστρέψει σε επίπεδα προ πανδημίας μέχρι το τέλος του 2022.
Στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η παγκόσμια αγορά πετρελαίου θα αναφερθεί τις επόμενες μέρες στην Αθήνα, ο νυν Γενικός Γραμματέας του Οργανισμού κ. Μοχάμαντ Σανούσι Μπαρκίντο προσκεκλημένος της Mediterranean Gas.
Διαβάστε ακόμα
Κακοκαιρία «GENESIS»: Έφτασε στην Αττική – Ξεκίνησαν οι καταιγίδες (vid)
Βγαίνει ξανά στο σφυρί το σπίτι – μουσείο του ζωγράφου Σπύρου Βασιλείου (pics)