Φθηνότερο κατά 2% είναι με βάση της τρέχουσες τιμές το πετρέλαιο θέρμανσης σε σχέση με το φυσικό αέριο καθώς η ενεργειακή κρίση προκαλεί μεγάλες ανατροπές και μεταβάλλει ριζικά τα κόστη των καυσίμων.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Συνδέσμου Πετρελαιοειδών Εταιρειών (ΣΕΕΠΕ) κ. Γιάννη Αληγιζάκη, σήμερα το φυσικό αέριο πωλείται στην αγορά με κόστος 0,974 ευρώ ανά κιλοβατώρα έναντι 0,955 ευρώ του πετρελαίου θέρμανσης.
Πρόκειται όπως παραδέχτηκε σε ενημερωτική διαδικτυακή συζήτηση με δημοσιογράφους για μια σημαντική αλλαγή που αποδίδεται στην κούρσα που κάνει διεθνώς το φυσικό αέριο και επηρεάζει συνολικά την αγορά.
Ο ίδιος επισήμανε ότι η ενεργειακή κρίση δεν παύει να δημιουργεί ένα μεγάλο προβληματισμό καθώς πλήττει τους καταναλωτές και αυτό εγκυμονεί κινδύνους και για την αγορά καυσίμων.
Από τον Ιούνιο και μετά με την άρση των περιορισμών και την έναρξη της τουριστικής περιόδου, οι πωλήσεις έχουν ανακάμψει, με τα καύσιμα να κινούνται με θετικό πρόσημο. Τονίζει πάντως ότι η κίνηση μπορεί να είναι μεγάλη στα αστικά κέντρα αλλά η εικόνα στις εθνικές οδούς είναι διαφορετική.
«Θα είμασταν πιο αισιόδοξοι για τους επόμενους μήνες καθώς και ο Σεπτέμβριος ήταν ένας πολύ καλός μήνας λόγω της παράτασης της τουριστικής σεζόν».
Όμως η ενεργειακή κρίση υπάρχει ανησυχία ότι μπορεί να επηρεάσει τους καταναλωτές καθώς θα μειώσει το εισόδημα και αυτό μπορεί να έχει επίδραση στην αγορά καυσίμων. «Παρά τα αισιόδοξα μηνύματα από την πορεία ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας, η κρίση αποτελεί ένα σημαντικό πρόβλημα» τόνισε ο Πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ.
Οι επιπτώσεις της πανδημίας
Τους πρώτους 8 μήνες του 2021, οι πωλήσεις βενζίνης κινούνται αυξητικά κατά 2% και οι πωλήσεις πετρελαίου κίνησης αυξάνονται κατά 6%.
Ωστόσο, η ακριβή τιμή του πετρελαίου θέρμανσης και η μεγάλη αποθεματοποίησή του, έφερε μείωση στις πωλήσεις που αγγίζει το 41% το πρώτο 8μηνο του 2021.
Πέρσι σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΕΠΕ οι πωλήσεις της εσωτερικής αγοράς υποχώρησαν κατά 8% σε σχέση με το 2019, με τη βενζίνη να υποχωρεί κατά 17% και το πετρέλαιο κίνησης κατά 9%. Οι πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης σημείωσαν υψηλές επιδόσεις, εξαιτίας της χαμηλής τιμής του, καταγράφοντας αύξηση κατά 15%.
Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά η εσωτερική αγορά καυσίμων κινείται πτωτικά, στο -7% (8μηνο 2021).
Οι πωλήσεις της διεθνούς αγοράς σημείωσαν μείωση 43% το 2020 και αύξηση 18% το 2021 (8μηνο).
Στο σύνολο του κλάδου (εσωτερική και διεθνής αγορά) το 2020 σημειώθηκε μείωση 22% στις πωλήσεις, ενώ το 2021 (8μηνο) παρουσιάζεται μηδενική μεταβολή.
Σύμφωνα με το Σύνδεσμοι κατά τη διάρκεια των 2 ετών της πανδημίας ο κλάδος δεν έτυχε καμίας ευνοϊκής δημοσιονομικής μεταχείρισης.
Τα ενοίκια που πληρώνουν οι Εταιρίες στους ιδιοκτήτες ακινήτων δεν μειώθηκαν, όπως συνέβη με τα ενοίκια που καταβάλουν τα πρατήρια στις Εταιρίες.
Το Υπουργείο Οικονομικών επιχείρησε να διορθώσει μια εντελώς άδικη στρέβλωση. Ο Κλάδος Εμπορίας Πετρελαιοειδών ήταν ο μόνος κλάδος που προπλήρωνε τους δασμούς και τους φόρους, σε αντίθεση με τα καπνικά προϊόντα και τα ποτά. Στο πλαίσιο αυτό δόθηκε μια πίστωση 5 ημερών, η οποία δεν λύνει το πρόβλημα ρευστότητας, αλλά κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση.
Το άλυτο πρόβλημα της παραβατικότητας
Ο κ. Αληγιζάκης και η διοίκηση του Συνδέσμου αναφέρθηκαν διεξοδικά και στο άλυτο πρόβλημα της παραβατικότητας που συνεχίζει να ταλαιπωρεί την αγορά καυσίμων (πετρέλαιο, υγραέριο, ναυτιλιακά καύσιμα) και στην πρόσφατη συμφωνία του ΣΕΕΠΕ με την ΑΑΔΕ για την τεχνική υποστήριξη και βοήθεια στην αποτελεσματική λειτουργία τους συστήματος εισροών –εκροών.
Όπως επισημάνθηκε η νοθεία στα καύσιμα με χημικές ουσίες και παράνομες παρεμβάσεις στις αντλίες εντοπίζεται σε όλη την χώρα και δημιουργεί απώλειες εσόδων στο κράτος από 100 έως 150 εκ. ευρώ ετησίως, με μεγάλες επιπτώσεις για την υγεία και το περιβάλλον αλλά και τεράστιες στρεβλώσεις στην αγορά από την αποχώρηση νόμιμων πρατηρίων που εξοντώνονται από την έκταση του φαινομένου.
Τα στελέχη του ΣΕΕΠΕ τόνισαν την ανάγκη για άμεση και αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος εισροών εκροών, τα οποία εγκαταστάθηκαν στα πρατήρια και τις φορολογικές αποθήκες από το 2018 με στόχο να μπουν σε πλήρη λειτουργία τέλος 2021. Σήμερα όμως εξακολουθούν να μην λειτουργούν και όπως ανέφεραν στελέχη του ΣΕΕΠΕ αν δεν υπήρχε δική τους παρέμβαση δεν θα λειτουργούσαν ούτε στο τέλος του 2022.
Διαβάστε ακόμα:
Ομόλογο Capital: Προς εντυπωσιακή υπερκάλυψη η έκδοση του Ομίλου Μαρινάκη
Επίδομα ανεργίας – ΟΑΕΔ: Ποιοι μένουν «εκτός»
Citigroup: Yπάρχουν πολλά περιθώρια για επενδυτικές ευκαιρίες στην Ελλάδα