«Πράσινο φως» άναψε χθες το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σχετικά με τους περιβαλλοντικούς όρους για την κατασκευή και λειτουργία του νέου μεγάλου αγωγού Δυτικής Μακεδονίας.
Όπως αναφέρεται στη σχετική απόφαση, το έργο αφορά στην επέκταση του δικτύου του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ) μέσω νέου αγωγού στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, που θα ξεκινά από την περιοχή του υφιστάμενου βανοστασίου δύο χλμ περίπου ανατολικά από τον οικισμό των Τρικάλων, και θα καταλήξει βόρεια της πόλης της Πτολεμαΐδας, κοντά στον οικισμό των Κομνηνών, στην Περιφερειακή Ενότητα Κοζάνης.
Το έργο θα αποτελείται από έναν χαλύβδινο αγωγό (συγκολλημένοι σωλήνες των 12-18 μ) με επικάλυψη πολυαιθυλενίου και σύστημα καθοδικής προστασίας. Ο κύριος κλάδος του αγωγού, θα είναι συνολικού μήκους 93,56 χλμ περίπου και έχει σχεδιαστεί με διάμετρο 30″ (0.762μ), πίεση 80 barg (μέγιστη πίεση λειτουργίας 75 barg) και θα εγκατασταθεί υπογείως με ελάχιστη επικάλυψη εδάφους 1,0 μέτρου, ενώ η εκτιμώμενη μεταφορική δυνατότητα του εν λόγω αγωγού ανέρχεται σε 388.000 Nm3 /h.
Μέσω του νέου αγωγού θα τροφοδοτηθούν με φυσικό αέριο, μέσω της εγκατάστασης των αντίστοιχων υποκλάδων:
–Οι πόλεις Έδεσσα και Σκύδρα στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας μέσω του Μετρητικού/Ρυθμιστικού σταθμού που χωροθετείται πλησίον του οικισμού Άσπρο. Ο αντίστοιχος υποκλάδος του αγωγού, θα είναι ονομαστικής διαμέτρου 10″ (0,254μ) και μήκους 3.37 χλμ.
–Οι πόλεις Νάουσα και Βέροια στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας μέσω των Μετρητικών/Ρυθμιστικών σταθμών που χωροθετούνται αντίστοιχα πλησίον των οικισμών Κοπανός και Πατρίδα. Ο αντίστοιχος υποκλάδος του αγωγού, θα είναι ονομαστικής διαμέτρου 10″ και μήκους 21.29 χλμ
–Οι πόλεις Φλώρινα, Αμύνταιο, Πτολεμαΐδα και Κοζάνη στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας μέσω του Μετρητικού/Ρυθμιστικού σταθμού που χωροθετείται πλησίον του οικισμού Περδίκκα. Ο αντίστοιχος υποκλάδος του αγωγού, θα είναι ονομαστικής διαμέτρου 10″ και μήκους 9.12 χλμ.
–Ο σταθμός Καρδιάς μέσω Μετρητικού σταθμού Καρδιάς. Ο αντίστοιχος υποκλάδος του αγωγού προς τις εγκαταστάσεις ΔΕΗ στο ορυχείο της Καρδιάς, θα είναι ονομαστικής διαμέτρου 14″(0,355μ) και μήκους 29.82 χλμ.
– Η περιοχή της Καστοριάς, σε μεταγενέστερο στάδιο, με επέκταση του δικτύου προς το Μ/Ρ σταθμό της Πόριας.
Στο πλαίσιο του έργου, θα εγκατασταθούν 5 βαλβιδοστάσια (2 εκ των οποίων περιλαμβάνουν και σταθμό ξεστροπαγίδας), καθώς και δύο επιπλέον, ένα στον υποκλάδο προς Νάουσα και ένα στον υποκλάδο προς Καρδιά.
Σύμφωνα με την προτεινόμενη όδευση, ο αγωγός θα διέρχεται από τους Δήμους Αλεξάνδρειας, Νάουσας, Βέροιας, Πέλλας, Σκύδρας, Έδεσσας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και Εορδαίας, Κοζάνης και Αμυνταίου,της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.
Επίσης, προβλέπεται ότι τόσο ο κύριος κλάδος του, όσο και οι υποκλάδοι, διασχίζουν κυρίως γεωργικές περιοχές και δασικές εκτάσεις, ενώ σύμφωνα με την προτεινόμενη χάραξη δεν διέρχεται εντός ή πλησίον περιοχών του δικτύου NATURA 2000.
Η σημασία και οι ειδικότεροι όροι
Το νέο αυτό έργο θεωρείται ως μια από τις αναγκαίες υποδομές στον τομέα της χρήσης φυσικού αερίου έτσι ώστε να καλυφθούν αφενός οι στόχοι ανάπτυξης της χώρας και αφετέρου να εδραιωθούν οι Περιφέρειες Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, από τις οποίες θα διέρχεται ο αγωγός, ως ενεργειακά κέντρα της χώρας, κατέχοντας έτσι έναν κομβικό ρόλο στη διασύνδεση των ενεργειακών δικτύων στον ελληνικό χώρο αλλά και στην ΝΑ Ευρώπη.
Στην εγκριτική απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Πολιτικής του ΥΠΕΝ προβλέπονται ειδικότεροι όροι, όπως ότι κατά την κατασκευή του δεν επιτρέπεται η αφαίρεση βλάστησης ή η διάνοιξη οδών έξω από τη ζώνη εργασίας, ότι θα πρέπει να εκπονηθεί και να εφαρμοστεί σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων, ότι οι όποιες επεμβάσεις στην περιοχή του έργου, θα πρέπει να γίνουν με γνώμονα τη διατήρηση των γεωργικών γαιών και την αποφυγή τόσο του κατακερματισμού όσο και της αλλαγής χρήσης τους, ότι θα γίνει αποκατάσταση της δασικής βλάστησης των διαταραχθέντων χώρων, με φύτευση ή με σπορά των κατάλληλων στη χλωρίδα της περιοχής ειδών, και ότι η φροντίδα των φυτών θα συνεχιστεί για τουλάχιστον τρία χρόνια, με ευθύνη της εταιρείας κ.α.
Ο πρώτος «hydrogen ready»
Ο νέος αγωγός στη Δ. Μακεδονία είναι ένα από μεγάλα projects που περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2022-2031, με προϋπολογισμό 147 εκατ. ευρώ. Θα είναι ο πρώτος αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου υψηλής πίεσης στην Ελλάδα,- και ένας από τους πρώτους στην Ευρώπη-, πιστοποιημένος για μεταφορά έως και 100% υδρογόνου.
Αποτελεί μέρος του European Hydrogen Backbone, της απαιτούμενης υποδομής υδρογόνου της Ευρώπης, για την επίτευξη των στόχων της για το κλίμα και την ενέργεια. Παράλληλα, το έργο εντάσσεται στην εθνική στρατηγική της ενεργειακής μετάβασης και υποστηρίζει την πολιτική της απολιγνιτοποίησης της χώρας καθώς αφορά στην επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου μέσω νέου κλάδου αγωγού στη Δυτική Μακεδονία, που είναι μία από τις κατ’ εξοχήν λιγνιτικές περιοχές.
Με βάση το Πρόγραμμα προβλέπεται η έναρξη λειτουργίας του τον Αύγουστο του 2023 και η ένταξή του στο Σύστημα τον Σεπτέμβριο του 2023.
Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Φεβρουαρίου ανατέθηκε από τον ΔΕΣΦΑ στη Σωληνουργεία Κορίνθου (Cenergy Holdings) η σύμβαση για την προμήθεια των σωλήνων μήκους 163 χλμ. (97χλμ LSAW 30” και 66 χλμ ERW 14” και 10”).