Στις απαραίτητες νομοθετικές παρεμβάσεις, στον τομέα των μεταφορών, για την πλήρη αξιοποίηση όλων των νέων τεχνολογιών, επιταχύνοντας την πορεία της Ελλάδας προς το δρόμο των μηδενικών εκπομπών, σχεδιάζει να προχωρήσει το υπουργείο Υποδμών και Μεταφορών.
Όπως δήλωσε χθες, ο αρμόδιος υφυπουργός Γιάννης Κεφαλογιάννης σε εκδήλωση του υπό ίδρυση δικτύου πόλεων «ΗΛΕΚΤΡΟΝ», το υδρογόνο μπορεί να χαρακτηριστεί ως καύσιμο μεταφορών και στην χώρα μας και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα κληθεί να αντιμετωπίσει όλα τα ζητήματα που άπτονται της χρήσης του νέου καυσίμου. Από σταθμούς ανεφοδιασμού οχημάτων (πρατήρια υδρογόνου), προδιαγραφές των εγκαταστάσεων, προδιαγραφές ασφαλείας, έως τα ζητήματα ταξινόμησης και τον τεχνικό έλεγχο οχημάτων υδρογόνου αλλά και την τεχνική υποστήριξη, με εξειδικευμένα συνεργεία και τεχνίτες που να έχουν τις απαραίτητες γνώσεις να ελέγχουν και να επισκευάζουν αυτά τα οχήματα.
Ο κ. Κεφαλογιάννης τόνισε ότι η υδρογονοκίνηση δεν αφορά μόνο στις οδικές μεταφορές, αλλά και τον σιδηρόδρομο και μίλησε για την εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία του Εθνικού Κέντρου Έρευνας Φυσικών Επιστημών Δημόκριτος, με το οποίο σκοπεύει να συνεργαστεί το υπουργείο καθώς είναι ήδη ο Εθνικός Εκπρόσωπος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το Υδρογόνο.
«Η Ελλάδα διαθέτει εξαιρετικά ηλιακά και αιολικά πεδία για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου. Χρειαζόμαστε γνώση, σχέδιο και όραμα και στρατηγική ώστε να επιτύχουμε και αυτόν το στόχο.»
Σε ερώτηση σχετικά με το πως θα μπορούσαν να εξειδικευτούν οι δράσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών όσον αφορά στη χρήση του Υδρογόνου στις μεταφορές, ο κ. Κεφαλογιάννης ανέφερε ότι το υπουργείο θα αναπτύξει ένα πλήρες θεσμικό πλαίσιο ώστε να αναπτυχθεί η χρήση του καυσίμου σταδιακά και με βάση τις ευρωπαϊκές προοπτικές. Όπως είπε, αυτό συνεπάγεται τη διάθεση του συγκεκριμένου καυσίμου μεταφορών στα διευρωπαϊκά δίκτυα, στο σιδηροδρομικό δίκτυο και στη συνέχεια, στις αστικές μεταφορές.
Και αυτή η ιεράρχηση εξηγείται ως εξής. Τα πρώτα πρατήρια θα πρέπει να αναπτυχθούν στο διευρωπαϊκό οδικό δίκτυο, εξασφαλίζοντας την απρόσκοπτη μετακίνηση των οχημάτων.
Όπως αναφέρθηκε, ένα όχημα που έρχεται από το εξωτερικό δεν γίνεται να έχει εφοδιαστεί με υδρογόνο σε ξένη χώρα και όταν περάσει τα ελληνικά σύνορα να μην υπάρχει δυνατότητα ανεφοδιασμού. Πρέπει να μπορεί να συνεχίσει το ταξίδι του.
Σε δεύτερο στάδιο, απαιτείται η κάλυψη του ανεφοδιασμού των τρένων υδρογόνου τα οποία θα χρησιμοποιούν το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Κάποιες χώρες έχουν ήδη προγραμματίσει να θέσουν σύντομα σε κυκλοφορία τρένα υδρογόνου.
Στις αστικές μεταφορές, αποτελεί επίσης ένα σημαντικό πεδίο εφαρμογής. Σε πρώτη φάση, το υδρογόνο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε όλα τα οχήματα ειδικών χρήσεων που διαθέτουν Δήμοι και Περιφέρειες, όπως πχ απορριμματοφόρα, σκούπες και στη συνέχεια και στις δημοτικές συγκοινωνίες.
Ειδικά τα απορριμματοφόρα, όπως σημείωσε ο υφυπουργός παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς είναι πιο εύκολο να διαμορφωθούν μικροί σταθμοί ανεφοδιασμού στους χώρους στάθμευσης τους, αφού είναι εκ των προτέρων γνωστές με ακρίβεια οι χιλιομετρικές αποστάσεις που διανύουν.
Η χρήση του καυσίμου για τα απορριμματοφόρα έχει και ένα άλλο όφελος, ότι τα οχήματα κινούνται αθόρυβα, συνεπώς περιορίζεται η ηχορύπανση κατά τις μεταμεσονύκτιες ώρες.