search icon

Ενέργεια & Περιβάλλον

Είναι επίσημο: Χωρίς την Κίνα δεν υπάρχει ηλεκτροκίνηση (tweets)

Όσο και να προσπαθούν Ευρωπαίοι, Αμερικάνοι και Ιάπωνες, οι εξελίξεις στην ηλεκτροκίνηση περνούν από το χέρι της Κίνας

Μπορεί στον περισσότερο κόσμο να μην έχει περάσει ακόμα το μέγεθος και η έκταση της κατάστασης στην οποία βρισκόμαστε, όμως για όσους γνωρίζουν είναι ξεκάθαρο: η Κίνα είναι πρωτοπόρος και κυρίαρχος στην τεχνολογία των μπαταριών.

Και η έκταση της κατάστασης γίνεται αντιληπτή από ένα πολύ αποκαλυπτικό άρθρο που δημοσίευσαν πρόσφατα οι New York Times.

O τίτλος του άρθρου είναι: “Μπορεί ο κόσμος να κατασκευάσει μπαταρίες για ηλεκτρικά αυτοκίνητα χωρίς την Κίνα;”. Και η απάντηση είναι απλή: Καμία χώρα δεν μπορεί να είναι ανεξάρτητη στην κατασκευή μπαταριών χωρίς την Κίνα.

Είναι ξεκάθαρο. Αν οι μπαταρίες είναι ο βασικός κρίκος για την εξέλιξη των ηλεκτρικών μοντέλων, τότε η Κίνα έχει τον απόλυτο έλεγχο πάνω τους.

Όπως αναφέρει το άρθρο, η Κίνα προηγείται τόσο πολύ στην εξόρυξη σπάνιων ορυκτών, στην εκπαίδευση μηχανικών και στην κατασκευή τεράστιων εργοστασίων, που θα χρειαστούν δεκαετίες για τον υπόλοιπο κόσμο για να καλύψει το χαμένο έδαφος.

Η κυριαρχία της Κίνας σε αυτόν τον τομέα ξεκινά από την εξόρυξη ορυκτών και σπάνιων γαιών. Στην περίπτωση του κοβαλτίου, του λιθίου ή του νικελίου, οι Κινέζοι έχουν πλέον τον απόλυτο έλεγχο της αγοράς.

Σύμφωνα με τους NYT, όχι μόνο το 41% της παγκόσμιας εξόρυξης κοβαλτίου βρίσκεται σε κινεζικά χέρια, αλλά και το μεγαλύτερο μέρος της εξόρυξης λιθίου. Το 71% του παγκόσμιου κοβαλτίου διυλίζεται στην Κίνα.

Τα στοιχεία για τη θέση της κινέζικης βιομηχανίας γύρω από την ηλεκτροκίνηση είναι αποκαλυπτικά.

Εξόρυξη κοβαλτίου: 41% κινεζικής ιδιοκτησίας (παγκοσμίως)
Διύλιση κοβαλτίου: 73% στην Κίνα
Καθόδια: 77% παράγεται στην Κίνα
Ανόδια: 92% παράγεται στην Κίνα
Κυψέλες μπαταρίας: 66% συναρμολογούνται στην Κίνα
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: 54% κατασκευάζονται στην Κίνα

Σε αντίθεση με τις δυτικές χώρες, η Κίνα δεν αποφεύγει χώρες με ασταθείς κυβερνήσεις ή κακές εργασιακές πρακτικές όταν προμηθεύεται αυτές τις σημαντικές πρώτες ύλες.

Και επιπλέον, η χώρα καταφεύγει σε κρατική χρηματοδότηση για να αποκτήσει μερίδια σε εταιρείες εξόρυξης και στις πέντε ηπείρους, ενώ η Δύση βασίζεται παραδοσιακά στη δύναμη της ελεύθερης ιδιωτικής επιχείρησης. Οι Κινέζοι αύξησαν επίσης τις παραγωγικές ικανότητες μπαταριών πολύ νωρίτερα από την Ευρώπη ή τις ΗΠΑ.

Φυσικά, οι μπαταρίες υψηλής ποιότητας δεν μπορούν να κατασκευαστούν μόνο με πρώτες ύλες. Γι’ αυτό απαιτούνται εξαιρετικά πολύπλοκα ενδιάμεσα στάδια επεξεργασίας. Ακόμη και σε αυτόν τον τομέα, η Κίνα έχει πλέον το πάνω χέρι – κυρίως λόγω των μεγάλων δυνατοτήτων επεξεργασίας που έχουν ήδη δημιουργηθεί την τελευταία δεκαετία.

Η Κίνα έχει γίνει εδώ και καιρό η μεγαλύτερη αγορά για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η ίδια η χώρα είναι ο κύριος αποδέκτης αυτής της ηλεκτρικής έκρηξης. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι σχεδόν όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους δρόμους προέρχονται από κινεζικές εγκαταστάσεις παραγωγής.

Επιπλέον, σχεδόν όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα περιέχουν μπαταρίες που επίσης κατασκευάζονται στην Κίνα. Ήδη από το 2015, το Πεκίνο είχε εκδώσει οδηγίες που εμπόδιζαν τους ξένους ανταγωνιστές και ενίσχυαν την εγχώρια καταναλωτική ζήτηση.

Τώρα, με τους αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα να έχουν φορολογικές ελαφρύνσεις, χαμηλότερα ποσά για την ταξινόμηση των οχημάτων, προνομιακή στάθμευση και πρόσβαση σε ένα εκτεταμένο δίκτυο φόρτισης, οι αριθμοί παραγωγής και πωλήσεων έχουν εκτιναχθεί.

Έτσι, η πρόσβαση σε αυτή τη σημαντικότερη και μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο γίνεται όλο και πιο δύσκολη για τις ξένες εταιρείες. Όμως η Κίνα συνεχίζει να ρίχνει πολύ περισσότερα χρήματα από άλλες χώρες στο άνοιγμα αυτής της ψαλίδας στις πωλήσεις ηλεκτρικών, στις αλυσίδες παραγωγής και στην έρευνα για τις μπαταρίες.

Το συμπέρασμα του άρθρου των New York Times είναι ότι μοιάζει απίθανο να μπορέσει κάποια χώρα στον κόσμο να ξεφύγει εντελώς από την κυριαρχία της Κίνας στην αλυσίδα εφοδιασμού στο μέλλον. Επομένως, η συνεργασία με την Κίνα είναι αναπόφευκτη για όποιον θέλει να κατασκευάσει ηλεκτρικά οχήματα.

Διαβάστε ακόμη

Τέλος στον εφιάλτη των τεκμηρίων για 2 εκατομμύρια νοικοκυριά

Παναγιώτης Γεωργιόπουλος (Nova): Έτσι θα πέσουν οι τιμές για οπτική ίνα (γράφημα)

Viohalco, ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ, Cenergy: Στα μεγάλα «σαλόνια» του Χρηματιστηρίου η τριπλέτα της οικογένειας Στασινόπουλου

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

 

 

Exit mobile version