Μπορεί στον περισσότερο κόσμο να μην έχει περάσει ακόμα το μέγεθος και η έκταση της κατάστασης στην οποία βρισκόμαστε, όμως για όσους γνωρίζουν είναι ξεκάθαρο: η Κίνα είναι πρωτοπόρος και κυρίαρχος στην τεχνολογία των μπαταριών.
Και η έκταση της κατάστασης γίνεται αντιληπτή από ένα πολύ αποκαλυπτικό άρθρο που δημοσίευσαν πρόσφατα οι New York Times.
O τίτλος του άρθρου είναι: “Μπορεί ο κόσμος να κατασκευάσει μπαταρίες για ηλεκτρικά αυτοκίνητα χωρίς την Κίνα;”. Και η απάντηση είναι απλή: Καμία χώρα δεν μπορεί να είναι ανεξάρτητη στην κατασκευή μπαταριών χωρίς την Κίνα.
Είναι ξεκάθαρο. Αν οι μπαταρίες είναι ο βασικός κρίκος για την εξέλιξη των ηλεκτρικών μοντέλων, τότε η Κίνα έχει τον απόλυτο έλεγχο πάνω τους.
Electric cars use about six times more rare minerals than conventional cars because of the battery, and China gets to decide who gets the minerals first and at what price.
Chinese companies have stakes in mining companies on five continents. https://t.co/xiWQf081tr pic.twitter.com/3oaVUfx65l
— The New York Times (@nytimes) May 17, 2023
Όπως αναφέρει το άρθρο, η Κίνα προηγείται τόσο πολύ στην εξόρυξη σπάνιων ορυκτών, στην εκπαίδευση μηχανικών και στην κατασκευή τεράστιων εργοστασίων, που θα χρειαστούν δεκαετίες για τον υπόλοιπο κόσμο για να καλύψει το χαμένο έδαφος.
Η κυριαρχία της Κίνας σε αυτόν τον τομέα ξεκινά από την εξόρυξη ορυκτών και σπάνιων γαιών. Στην περίπτωση του κοβαλτίου, του λιθίου ή του νικελίου, οι Κινέζοι έχουν πλέον τον απόλυτο έλεγχο της αγοράς.
Σύμφωνα με τους NYT, όχι μόνο το 41% της παγκόσμιας εξόρυξης κοβαλτίου βρίσκεται σε κινεζικά χέρια, αλλά και το μεγαλύτερο μέρος της εξόρυξης λιθίου. Το 71% του παγκόσμιου κοβαλτίου διυλίζεται στην Κίνα.
Electric car sales in China, Jan-May this year: 3 million!
That’s more than 3x the EV sales in the US last YEAR.
Chinese consumers are buying 60% of new energy vehicles (NEV) sold worldwide. That includes pure battery EV and plug-in hybrids. pic.twitter.com/ZA5Kp4xgO4
— S.L. Kanthan (@Kanthan2030) June 10, 2023
Τα στοιχεία για τη θέση της κινέζικης βιομηχανίας γύρω από την ηλεκτροκίνηση είναι αποκαλυπτικά.
Εξόρυξη κοβαλτίου: 41% κινεζικής ιδιοκτησίας (παγκοσμίως)
Διύλιση κοβαλτίου: 73% στην Κίνα
Καθόδια: 77% παράγεται στην Κίνα
Ανόδια: 92% παράγεται στην Κίνα
Κυψέλες μπαταρίας: 66% συναρμολογούνται στην Κίνα
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: 54% κατασκευάζονται στην Κίνα
Σε αντίθεση με τις δυτικές χώρες, η Κίνα δεν αποφεύγει χώρες με ασταθείς κυβερνήσεις ή κακές εργασιακές πρακτικές όταν προμηθεύεται αυτές τις σημαντικές πρώτες ύλες.
Και επιπλέον, η χώρα καταφεύγει σε κρατική χρηματοδότηση για να αποκτήσει μερίδια σε εταιρείες εξόρυξης και στις πέντε ηπείρους, ενώ η Δύση βασίζεται παραδοσιακά στη δύναμη της ελεύθερης ιδιωτικής επιχείρησης. Οι Κινέζοι αύξησαν επίσης τις παραγωγικές ικανότητες μπαταριών πολύ νωρίτερα από την Ευρώπη ή τις ΗΠΑ.
Opinion: Most of the world’s electric car batteries are now made in China. Accounting for more than 70% of market share by shipments. But Tesla’s new batteries are set to upend the hierarchy of the industry for good https://t.co/PMkPpQsCym
— Financial Times (@FinancialTimes) April 5, 2023
Φυσικά, οι μπαταρίες υψηλής ποιότητας δεν μπορούν να κατασκευαστούν μόνο με πρώτες ύλες. Γι’ αυτό απαιτούνται εξαιρετικά πολύπλοκα ενδιάμεσα στάδια επεξεργασίας. Ακόμη και σε αυτόν τον τομέα, η Κίνα έχει πλέον το πάνω χέρι – κυρίως λόγω των μεγάλων δυνατοτήτων επεξεργασίας που έχουν ήδη δημιουργηθεί την τελευταία δεκαετία.
Η Κίνα έχει γίνει εδώ και καιρό η μεγαλύτερη αγορά για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η ίδια η χώρα είναι ο κύριος αποδέκτης αυτής της ηλεκτρικής έκρηξης. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι σχεδόν όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους δρόμους προέρχονται από κινεζικές εγκαταστάσεις παραγωγής.
Επιπλέον, σχεδόν όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα περιέχουν μπαταρίες που επίσης κατασκευάζονται στην Κίνα. Ήδη από το 2015, το Πεκίνο είχε εκδώσει οδηγίες που εμπόδιζαν τους ξένους ανταγωνιστές και ενίσχυαν την εγχώρια καταναλωτική ζήτηση.
Electric car revolution in China.
Chinese NEV giant BYD becomes the #1 selling car in China after dethroning Volkswagen, which had been #1 in China for the last 15 years.
NEV = pure battery (BEV) + plug-in hybrid (PHEV)
Q1 2023 sales 👇🏽 pic.twitter.com/NaszNRwLL6
— S.L. Kanthan (@Kanthan2030) May 1, 2023
Τώρα, με τους αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα να έχουν φορολογικές ελαφρύνσεις, χαμηλότερα ποσά για την ταξινόμηση των οχημάτων, προνομιακή στάθμευση και πρόσβαση σε ένα εκτεταμένο δίκτυο φόρτισης, οι αριθμοί παραγωγής και πωλήσεων έχουν εκτιναχθεί.
Έτσι, η πρόσβαση σε αυτή τη σημαντικότερη και μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο γίνεται όλο και πιο δύσκολη για τις ξένες εταιρείες. Όμως η Κίνα συνεχίζει να ρίχνει πολύ περισσότερα χρήματα από άλλες χώρες στο άνοιγμα αυτής της ψαλίδας στις πωλήσεις ηλεκτρικών, στις αλυσίδες παραγωγής και στην έρευνα για τις μπαταρίες.
Το συμπέρασμα του άρθρου των New York Times είναι ότι μοιάζει απίθανο να μπορέσει κάποια χώρα στον κόσμο να ξεφύγει εντελώς από την κυριαρχία της Κίνας στην αλυσίδα εφοδιασμού στο μέλλον. Επομένως, η συνεργασία με την Κίνα είναι αναπόφευκτη για όποιον θέλει να κατασκευάσει ηλεκτρικά οχήματα.
Διαβάστε ακόμη
Τέλος στον εφιάλτη των τεκμηρίων για 2 εκατομμύρια νοικοκυριά
Παναγιώτης Γεωργιόπουλος (Nova): Έτσι θα πέσουν οι τιμές για οπτική ίνα (γράφημα)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ