Τις τελευταίες ημέρες οι κάτοικοι στα βόρεια της Ινδίας ξυπνούν αντικρίζοντας πυκνό, γκρίζο νέφος να «καταπίνει» κτίρια, αυτοκίνητα και ολόκληρες γειτονιές.
Όπως κάθε χρόνο, τους χειμερινούς μήνες, η Ινδία αντιμετωπίζει υψηλά επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης με τις αρμόδιες αρχές να εξαγγέλλουν έκτακτα μέτρα για την προστασία των πολιτών, ενώ τα τοπικά νοσοκομεία καταγράφουν αύξηση στις εισαγωγές ανθρώπων με αναπνευστικά προβλήματα.
Στη χώρα, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου βρίσκονται στα ύψη εξαιτίας της βιομηχανίας, της κυκλοφορίας των οχημάτων, της εξάρτησης από τα ορυκτά για την ενέργεια, την καύση απορριμμάτων και τη χρήση καυσόξυλων και κοπριάς από νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος για θέρμανση και παρασκευή γευμάτων.
Ο δείκτης ποιότητας αέρα (AQI) την περασμένη Δευτέρα στο Δελχί ξεπέρασε το ανώτατο όριο του 491 – με κλίμακα το 500 -, ωθώντας την κυβέρνηση να δώσει εντολή για περιορισμό της κυκλοφορίας οχημάτων και της βιομηχανικής δραστηριότητας, καθώς και τη διεξαγωγή μαθημάτων διαδικτυακά.
Εντούτοις, σύμφωνα με το Κεντρικό Συμβούλιο Ελέγχου Ρύπανσης της Ινδίας (CPCB) τουλάχιστον πέντε σταθμοί στην πρωτεύουσα κατέγραψαν AQI 500, με τις ενδείξεις να προσδιορίζονται ως «καλή» για 0-50 , «σοβαρή» έως 200, «πολύ σοβαρή» από 201 έως 300 και «επικίνδυνη» από 301 και άνω με σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία. Όπως αναφέρει το πρακτορείο Reuters, ο ελβετικός όμιλος IQAir κατέταξε το Νέο Δελχί ως την πιο μολυσμένη πόλη στον κόσμο με ποιότητα αέρα στο «επικίνδυνο» 489.
Δεν είναι τυχαίο ότι αυτή την περίοδο έχουν αυξηθεί οι νοσηλείες, με τον χειρουργό θώρακος και ειδικό σε μεταμοσχεύσεις πνεύμονα Αρβίντ Κουμάρ του νοσοκομείου Μεντάντα στην πολιτεία Χαρυάνα, να εξηγεί στους Hindustan Times ότι η αυξανόμενη ατμοσφαιρική ρύπανση επιβαρύνει σοβαρά την υγεία των ανθρώπων.
«Είναι η ίδια ιστορία κάθε χρόνο», είπε ο ειδικός, εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά του για τη στάση των αρμοδίων αρχών απέναντι στην κρίσιμη αυτή κατάσταση.
«Όταν αναπνέεις αυτό το είδος αέρα, ο λαιμός σου πνίγεται… Όλες οι ΜΕΘ δέχονται τώρα ασθενείς με όλα τα είδη πνευμονίας. Αν μιλήσετε με παιδίατρους, θα δείτε ότι οι κλινικές τους είναι πλημμυρισμένες με παιδιά που έχουν αναπνευστικά προβλήματα. Πηγαίνετε σε οποιοδήποτε νοικοκυριό, τα παιδιά βήχουν, οι ενήλικες βήχουν», συμπλήρωσε.
Σε μία προσπάθεια να περιοριστεί η ρύπανση, οι τοπικές αρχές του Δελχί ζήτησαν από την κεντρική κυβέρνηση να επιτραπεί η «σπορά νεφών» ώστε να προκληθεί τεχνητή βροχή και να καταπολεμηθεί η τοξική αιθαλομίχλη. Εντούτοις, ακόμα δεν έχει συγκληθεί συνάντηση των αρμοδίων για να συζητηθεί το ενδεχόμενο αυτό.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, η τεχνητή βροχή μπορεί να απομακρύνει τους ρύπους από την ατμόσφαιρα και να συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα. Περιλαμβάνει τη χρήση μη επανδρωμένων αεροσκαφών ή μικρών αεροπλάνων για την απελευθέρωση αλάτων στον αέρα, όπως ο ιωδιούχος άργυρος, τα οποία βοηθούν στο σχηματισμό σταγονιδίων νερού που τελικά πέφτουν στο έδαφος όπως η βροχή.
Βέβαια, για να επιτευχθεί το εγχείρημα απαιτούνται συγκεκριμένα βήματα όπως ο εντοπισμός των νεφών που είναι κατάλληλα, με επαρκές επίπεδο υγρασίας και κατάλληλες συνθήκες για τη σπορά.
Ωστόσο, το ερώτημα που ανακύπτει είναι κατά πόσο η τεχνητή βροχή θα βοηθήσει στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα του Δελχί. Σύμφωνα με τον Κοσμήτορα της Σχολής Αειφορίας Κοτάκ στο Ινδικό Ινστιτούτο Τεχνολογίας Κανπούρ του Ουτάρ Πραντές (IIT), Σ.Ν. Τριπάτι η καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης με τεχνητή βροχή δε θα είναι εύκολη υπόθεση.
Μιλώντας στο ινδικό δίκτυο NDTV, δήλωσε ότι σε μία τόσο κρίσιμη περίοδο όπως αυτή που διανύει η χώρα με την ατμοσφαιρική ρύπανση να αγγίζει τέτοια επίπεδα, δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για να πειραματιστεί κανείς.
«Δε θα βοηθήσει πολύ αυτή τη στιγμή. Απαιτούνται πολλές δοκιμές. Θα είναι πολύ δύσκολο, δεδομένων των αποστάσεων και των καιρικών συνθηκών. Η πιθανότητα να λειτουργήσει είναι πολύ μικρή», πρόσθεσε.
Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που συζητείται το σενάριο της τεχνητής βροχής στην Ινδία. Τον Νοέμβριο του 2023 όταν ο δείκτης ποιότητας αέρα στο Νέο Δελχί βρισκόταν στην κατηγορία «επικίνδυνος», σκαρφαλώνοντας μέχρι και στο 609, το ανώτατο δικαστήριο είχε δώσει το «πράσινο» φως στην κυβέρνηση του Δελχί να διερευνήσει την εφαρμογή της τεχνητής βροχής, αλλά εξαιτίας δυσμενών καιρικών συνθηκών το σχέδιο ναυάγησε. Προς το παρόν, μόνο το IIT Kanpur έχει δοκιμάσει με επιτυχία την τεχνολογία τεχνητής βροχής σε μια περιορισμένη περιοχή στην πανεπιστημιούπολη του.
Photo: Getty images
Διαβάστε ακόμη:
Οι επενδυτές σπεύδουν στον χρυσό μετά την πυρηνική μετατόπιση της Μόσχας (γράφημα)
Στις αγορές με επανέκδοση 10ετούς το ελληνικό Δημόσιο με στόχο 250 εκατ. ευρώ
Στη Βουλή ο νέος Προϋπολογισμός με νέες παροχές και μηδενικά ελλείμματα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα