Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Κύπρου αποτελεί ένα σχέδιο μείζονος οικονομικής, πολιτικής και στρατηγικής σημασίας.
Αποτελεί μια έμπρακτη κίνηση διασύνδεσης του πιο απομακρυσμένου μέλους της Ε.Ε. με τον ευρωπαϊκό κορμό και με το ευρωπαϊκό ενεργειακό δίκτυο, καταργεί την ενεργειακή απομόνωση της Κύπρου από το ευρωπαϊκό δίκτυο, ακυρώνει τον ηγεμονισμό της Τουρκίας και την διακήρυξη ότι κανένα ενεργειακό σχέδιο δεν θα υλοποιηθεί στην Ανατολική Μεσόγειο χωρίς την συμμετοχή η έγκριση της, μετατρέπει την Ελλάδα και την Κύπρο σε κρίσιμο κόμβο μεταφορά πράσινης ενέργειας από και προς την Ασία με την μελλοντική επέκταση προς το Ισραήλ. Και όλα αυτά με το όφελος που θα έχει για τους Κύπριους και Έλληνες καταναλωτές η ηλεκτρική διασύνδεση και η ενεργειακή ασφάλεια που θα μπορεί να παρέχει το σχέδιο του Great Sea Interconnector.
Το ερώτημα βεβαίως είναι γιατί με τόσα πλεονεκτήματα που προσφέρει το έργο αυτό και παρά το γεγονός ότι έχει εξασφαλίσει μια πρωτοφανή και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, κινδυνεύει με εκτροχιασμό.
Η ανάληψη του έργου από τον ΑΔΜΗΕ στις αρχές του 2024 και η μετατροπή του Eurasia Interconnector σε Great Sea Interconnector (GSI) οδήγησε σε αλλαγή των δεδομένων. Η κυπριακή αρμόδια αρχή ΡΑΕΚ μετά από μήνες διαβουλεύσεων και ζυμώσεων ζήτησε νεα οικονομοτεχνική μελέτη του έργου, η οποία παραδόθηκε με καθυστέρηση από τον ΑΔΜΗΕ αλλα ο όρος για καταβολή ποσών από τους καταναλωτές από την αρχή των εργασιών του έργου και όχι με την ολοκλήρωση του, αποτέλεσε το σημείο τριβής το οποίο δεν έχει ξεπεραστεί μέχρι σήμερα. Ετσι η αντιπαράθεση αυτή που έχει πάρει οξύτατη μορφή έχει εμποδίσει μέχρι σήμερα την λήψη αποφάσεων.
Η επίμαχη διάταξη προβλέπει την κάλυψη από τους καταναλωτές Κύπρου και Ελλάδας σε ποσοστό 63%-37% αντιστοίχως, δαπανών του έργου από την έναρξη κατασκευής του δηλαδή από 1/1/2025 περίπου, αντί με την ολοκλήρωση του έργου που υπολογίζεται για το 2030. Την σχετική ρύθμιση έκανε ήδη αποδεκτή η ελληνική κυβέρνηση. Στην Κύπρο πάντως υπάρχει και έντονη αντίδραση των ηλεκτροπαραγωγών οι οποίοι θα χάσουν ένα μεγάλο μερίδιο αγοράς με την ηλεκτρική διασύνδεση.
Διαβάστε περισσότερα στο protothema.gr