Σχεδόν 50 εργοστάσια μπαταριών ιόντων λιθίου σχεδιάζονται για την Ευρώπη έως το 2030, αλλά οι επιδοτήσεις των ΗΠΑ και άλλοι παράγοντες αποτελούν νέα απειλή για αυτά τα εκκολαπτόμενα έργα. Ο Οργανισμός T&E εξέτασε την ωριμότητα του έργου, τη χρηματοδότηση, τις άδειες και τις συνδέσεις εταιρειών με τις ΗΠΑ για να αναλύσει πόσο από το δυναμικό εργοστασίων μπαταριών 1,8 TWh της Ευρώπης κινδυνεύει.

Εδώ, όμως, υπάρχει ένα «αλλά»… Σύμφωνα με το transportenvironment.org το 68% της δυνητικής χωρητικότητας παραγωγής μπαταριών στην Ευρώπη (1,2 TWh) κινδυνεύει να καθυστερήσει, να μειωθεί ή να μην πραγματοποιηθεί, εάν δεν ληφθούν περαιτέρω μέτρα.

Η Tesla στο Βερολίνο, η Northvolt στη βόρεια Γερμανία και η Italvolt κοντά στο Τορίνο είναι μεταξύ των έργων που αναμένεται να χάσουν τους μεγαλύτερους όγκους της προγραμματισμένης χωρητικότητάς τους.

Η Γερμανία, η Ουγγαρία, η Ισπανία, η Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν τα μεγαλύτερα μερίδια χωρητικότητας μπαταριών σε κίνδυνο.

Για να αντιμετωπίσει τις επιδοτήσεις των ΗΠΑ, η Ευρώπη χρειάζεται μια ισχυρή απάντηση, συμπεριλαμβανομένων ταχύτερων εγκρίσεων για τα καλύτερα έργα στην κατηγορία και κονδύλια σε ολόκληρη την ΕΕ που είναι εύκολα προσβάσιμα και επικεντρωμένα στην αύξηση της παραγωγής.

Οι πολύ αυστηροί νόμοι για το κλίμα της Ευρώπης, όπως το πακέτο Fit for 55, σήμαιναν ότι η Γηραιά Ήπειρος ήταν πρωτοπόρος σε παγκόσμιες επενδύσεις καθαρής τεχνολογίας μέχρι πρόσφατα. Δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ έχουν κατατεθεί στην κλιμάκωση της κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων (EV), των μπαταριών και της κατασκευής εξαρτημάτων. Ως αποτέλεσμα, περισσότερες από τις μισές μπαταρίες ιόντων λιθίου (LIB) που χρησιμοποιήθηκαν στην ΕΕ το 2022 είχαν ήδη παραχθεί τοπικά, με σχεδόν 50 εργοστάσια να έχουν προγραμματιστεί μέχρι το 2030.

Αλλά πέρα ​​από την κυριαρχία της Κίνας στις αλυσίδες εφοδιασμού EV, ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού των ΗΠΑ – που ρίχνει τουλάχιστον 150 δισ. δολάρια σε εξαρτήματα μπαταριών και μέταλλα που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ (ή σε φιλικές χώρες) – αλλάζει γρήγορα τους κανόνες του παιχνιδιού. Όσον αφορά τις παγκόσμιες επενδύσεις σε μπαταρίες ιόντων λιθίου που παρακολουθεί το Bloomberg, το μερίδιο της Ευρώπης μειώθηκε από 41% το 2021 στο πενιχρό 2% το 2022, ενώ οι επενδύσεις στην Κίνα και τις ΗΠΑ συνέχισαν να αυξάνονται.

Θεωρητικά, θα μπορούσε κανείς να υποστηρίξει ότι οι ευρωπαϊκές και αμερικανικές αλυσίδες εφοδιασμού μπαταριών μπορούν να αναπτυχθούν παράλληλα και να επωφεληθούν από την αποτελεσματικότητα. Στην πράξη, το εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό, τα κεφάλαια για επενδύσεις σε προμήθειες και άδειες, και πάνω απ’ όλα προμήθεια πρώτων υλών όπως το λίθιο, είναι όλα σε έλλειψη. Αυτό σημαίνει ότι ο παγκόσμιος αγώνας στην κατασκευή μπαταριών είναι στην πραγματικότητα περισσότερο ένα όνειρο, παρά μια πραγματικότητα.

Το πώς θα εξελιχθεί όλη αυτή η ιστορία, με ό,τι κι αν συνεπάγεται, θα φανεί στο άμεσο μέλλον. Το μόνο βέβαιο είναι πως εταιρείες όπως η Northvolt, η Polestar έως την Iberdrola έχουν ήδη σηματοδοτήσει την επέκτασή τους προς στις ΗΠΑ. Και είναι δεδομένο πως όλα αυτά είναι μόνο η αρχή…

Διαβάστε ακόμη

JP Morgan: Γιατί οι ευρωπαϊκές τράπεζες δεν ανησυχούν για τα απόνερα της SVB

Πόσο επηρεάζει τις ελληνικές τράπεζες το «λουκέτο» σε SVB και Signature Bank

Θα επαναξιολογηθεί το σύνολο των πρωτοκόλλων και του καθεστώτος εκπαίδευσης σταθμαρχών