Ο καίριος ρόλος των πράσινων υγρών καυσίμων στην ενεργειακή μετάβαση και στην επίτευξη του στόχου για κλιματική ουδετερότητα μέχρι το 2050, όπως αυτός τίθεται στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, βρέθηκε στο επίκεντρο των εναρκτήριων συζητήσεων στο διήμερο διαδικτυακό συνέδριο με τίτλο «Green Liquid Fuels of the Future», που διοργανώνει το Ινστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ) σήμερα και αύριο, 11 και 12 Φεβρουαρίου 2021.
Στο συνέδριο συμμετέχουν εκπρόσωποι εμβληματικών εταιρειών της Ενέργειας, της Βιομηχανίας και των Μεταφορών, καθώς και κορυφαίοι εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας, συμπεριλαμβανομένων των υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Σκρέκα και Κώστα Καραμανλή αντίστοιχα και του επικεφαλής συμβούλου του πρωθυπουργού σε θέματα Ενέργειας, Κλίματος και Κυκλικής Οικονομίας, δρ. Γιώργου Κρεμλή.
Το συνέδριο χαιρέτισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, ο οποίος αναφέρθηκε στις γενικές κατευθύνσεις της κυβερνητικής πολιτικής της ελληνικής κυβέρνησης προς τα πράσινα καύσιμα και τη μετάβαση στην «πράσινη» ενέργεια, την οποία χαρακτήρισε καταλυτικής σημασίας για να πετύχουμε την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.
Ο υπουργός υπενθύμισε πως η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες – μέλη της ΕΕ που υποστήριξαν σθεναρά τις πολιτικές της Κομισιόν για την επίτευξη των κλιματικών στόχων για το 2030 και το 2050 και αναφέρθηκε στην πολιτική της απολιγνιτοποίησης, κάνοντας ειδική μνεία στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) που, όπως είπε, «έχει κριθεί ως ένα από τα πιο φιλόδοξα» στο πλαίσιο της Ε.Ε.
Χαιρετισμό απηύθυνε και ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργος Στασινός, ο οποίος μίλησε για «μια πραγματική αλλαγή του παραγωγικού υποδείγματος, κατά την οποία το πρασίνισμα όλων των παραγωγικών λειτουργιών» και περιέγραψε τα πράσινα υγρά καύσιμα ως μονόδρομο που ίσως αργότερα μας οδηγήσει σε μια προοπτική για «μη καύσιμα».
Από πλευράς των διοργανωτών, το συνέδριο άνοιξαν με τα εισαγωγικά τους σχόλια ο Κωστής Σταμπολής, πρόεδρος και εκτελεστικός διευθυντής του Ινστιτούτου Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ) και η Λιάνα Γούτα, διευθύντρια Ενεργειακής Πολιτικής & Διεθνών Σχέσεων του Ομίλου ΕΛΠΕ, καθώς και πρόεδρος της Επιτροπής Downstream του ΙΕΝΕ.
Όπως επεσήμανε ο κ. Σταμπολής, παρότι η γενική εντύπωση είναι ότι το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο θα είναι πολύ σύντομα παρελθόν, η αλήθεια σχετικά με τις μελλοντικές ενεργειακές επιλογές είναι μάλλον διαφορετική, καθώς ο κόσμος το 2019 βασίστηκε κατά 80% για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του σε ένα συνδυασμό ορυκτών καυσίμων (άνθρακας, πετρέλαιο, φυσικό αέριο).
«Ως εκ τούτου, το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο θα εξακολουθήσουν να παίζουν σημαντικό ρόλο για πολλά ακόμη χρόνια και έτσι είμαστε υποχρεωμένοι να εξετάσουμε όλες τις διαφορετικές διαθέσιμες επιλογές που θα επιτρέψουν την παραγωγή υγρών καυσίμων με χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα», ανέφερε ο κ. Σταμπολής.
Από την πλευρά της, η κ. Γούτα υποστήριξε στην εισαγωγική της ομιλία ότι θα χρειαστούν πολλές νέες τεχνολογίες για την κάλυψη του πλήρους φάσματος των αλλαγών που απαιτούνται, ώστε να επιτευχθεί ο εξαιρετικά φιλόδοξος στόχος της κλιματικής ουδετερότητας. Ως προς τα υγρά καύσιμα, ανέφερε:
«Μπορεί το ‘μαύρο’ να γίνει πράσινο; Μπορούμε να έχουμε υγρά καύσιμα χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών τα επόμενα χρόνια; Μπορούμε να παράγουμε καύσιμα από εντελώς νέες πρώτες ύλες χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα, όπως προηγμένα βιοκαύσιμα ή συνθετικά καύσιμα, που θα παράγονται από βιώσιμη βιομάζα, φύκια, ανακυκλωμένα μαγειρικά έλαια, οικιακά απορρίμματα, μη ανακυκλώσιμα πλαστικά, από πράσινο υδρογόνο, από αποθηκευμένο και ανακυκλωμένο CO2, ακόμη και από CO2 που ανακτάται από την ατμόσφαιρα; Είναι όλα αυτά επιστημονική φαντασία; Όχι. Πρόκειται για τεχνολογία που έχει ήδη παρουσιαστεί σε πιλοτική μορφή, ενώ έχει ήδη ανακοινωθεί η δημιουργία των πρώτων εγκαταστάσεων, μεγάλης κλίμακας».
«Η Ελλάδα μπορεί να γίνει κόμβος για το υγρό υδρογόνο»
Τους βασικούς πυλώνες της κυβερνητικής πολιτικής στον τομέα της ενέργειας παρουσίασε ο επικεφαλής σύμβουλος του πρωθυπουργού σε θέματα Ενέργειας, Κλίματος και Κυκλικής Οικονομίας, δρ Γιώργος Κρεμλής, κατά την πρώτη συνεδρία του Green Liquid Fuels of the Future με τίτλο «Green Deal: Decarbonization by 2050 and the key role of liquid fuels», της οποίας ήταν βασικός ομιλητής.
Ο κ. Κρεμλής έδωσε έμφαση στην Κυκλική Οικονομία και υπογράμμισε την ανάγκη να προωθηθεί με ακόμη πιο ταχείς ρυθμούς η καθαρή ενέργεια και η ηλεκτροκίνηση. Τόνισε ακόμη την αναγκαιότητα να βρεθούν τρόποι να αξιοποιηθούν ακόμη περισσότερο τα πράσινα υγρά καύσιμα, όπως το υγρό υδρογόνο, το οποίο, όπως είπε, μπορεί να παίξει ένα πολύ σημαντικό ρόλο. «Η Ελλάδα μπορεί να γίνει κόμβος για το υγρό υδρογόνο», τόνισε, ενώ αναφέρθηκε επίσης στη σημασία των βιοκαυσίμων και τη διασύνδεσή τους με τα συμβατικά καύσιμα.
Η συζήτηση, την οποία συντόνισε ο πρόεδρος και Εκτελεστικός Διευθυντής του ΙΕΝΕ, Κωστής Σταμπολής, συνεχίστηκε με μια λεπτομερή παρουσίαση του μελλοντικού μίγματος καυσίμων από τον καθηγητή Ενεργειακής Οικονομίας του ΕΜΠ, Διευθυντή του Ε3Μ-Lab του ΕΜΠ και προέδρου του Επιστημονικού Συμβουλίου του ΙΕΝΕ, Παντελή Κάπρου, ο οποίος αναφέρθηκε μεταξύ άλλων και στις δυνατότητες του υγρού υδρογόνου, στις πιθανές χρήσεις του στην πραγματική οικονομία και ειδικότερα στις μεταφορές.
Τέλος, σημαντικές ήταν οι παρεμβάσεις του κ. Koen Coppenholle, Chief Executive της CEMBUREAU και εκπροσώπου της Alliance of Energy Intensive Industries και του Dr. Leo Drollas, Independent Energy Consultant από το Ηνωμένο Βασίλειο, ο οποίος αναφέρθηκε στις επιπτώσεις της πανδημίας στη ζήτηση πετρελαίου και φυσικού αερίου, την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου στο διάστημα 1980-2019, την παραγωγή ορυκτών καυσίμων την περίοδο της κλιματικής κρίσης και στις εκπομπές CO2 μεταξύ 1997-2019, ενώ εστίασε σε πιο τεχνικά ζητήματα, όπως για το εάν οι τιμές του πετρελαίου είναι ελαστικές ή ανελαστικές και στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πετρελαϊκές βιομηχανίες από τη στροφή στην «πράσινη» ενέργεια.
Διαβάστε ακόμα:
Παράταση και διπλάσιες δόσεις για άλλους 8 μήνες στα «παγωμένα» κορωνοχρέη
Ποιος από τους «δύο Ντράγκι» θα κυβερνήσει την Ιταλία;
Η Κωνσταντινούπολη χάνει την αίγλη της – Γιατί την εγκαταλείπουν οι Τούρκοι