search icon

Ενέργεια & Περιβάλλον

Υδρογόνο: Νέος ευρωπαϊκός μηχανισμός για το «μπουστάρισμα» της νέας αγοράς

Στοχεύει στην επιτάχυνση των επενδύσεων με τη δημιουργία γέφυρας μεταξύ προμηθευτών και καταναλωτών, αλλά και στην επεξεργασία δεδομένων για την εξέλιξη των ροών και των τιμών του καυσίμου - Τι δείχνουν οι αριθμοί

Έναν πιλοτικό μηχανισμό που στοχεύει στην επιτάχυνση των επενδύσεων για την ανάπτυξη της ευρωπαϊκής αγοράς υδρογόνου, διευκολύνοντας, μεταξύ άλλων, τις επαφές μεταξύ των διαφόρων παραγόντων της «εξίσωσης» εγκαινιάζει η Κομισιόν.

Ο νέος μηχανισμός

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο μηχανισμός θα συλλέγει, θα επεξεργάζεται και θα παρέχει πρόσβαση σε πληροφορίες σχετικά με τη ζήτηση και την προσφορά για ανανεώσιμες πηγές, υδρογόνο με χαμηλές εκπομπές άνθρακα και παράγωγα, επιτρέποντας στους Ευρωπαίους προμηθευτές να επικοινωνούν τόσο με άλλους Ευρωπαίους όσο και με ξένους προμηθευτές. Επιπλέον, θα συλλέγει και θα επεξεργάζεται δεδομένα της αγοράς σχετικά με την εξέλιξη των ροών και των τιμών του υδρογόνου.

Αυτή την περίοδο η Επιτροπή έχει ξεκινήσει μια διαδικασία εξεύρεσης παρόχου υπηρεσιών για την ανάπτυξη μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας σχετικά με τη λειτουργία του μηχανισμού, με την προοπτική να υπογραφεί σχετική σύμβαση μέχρι το τέλος του έτους, ώστε να μπορέσει να ξεκινήσει η λειτουργία του μηχανισμού έως τα μέσα του 2025.

«Η βελτίωση της ορατότητας της ζήτησης μεταξύ των προμηθευτών και των καταναλωτών θα βοηθήσει στην επιτάχυνση των τελικών επενδυτικών αποφάσεων στην Ευρώπη. Το υδρογόνο θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην επίτευξη των στόχων της Πράσινης Συμφωνίας, στη σταδιακή κατάργηση των ρωσικών ορυκτών καυσίμων, στην υποστήριξη της απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα και στην ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας», σύμφωνα με σχετική δήλωση της Επιτροπής.

Να σημειωθεί ότι ο μηχανισμός θα είναι σε ισχύ για πέντε χρόνια ως μέρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου.

Τι δηλώνουν οι αρμόδιοι

«Το υδρογόνο αποτελεί στρατηγικό μέρος της μετάβασης στην ΕΕ για την καθαρή ενέργεια. Είναι ζωτικής σημασίας όχι μόνο για την επίτευξη των καθαρών μηδενικών στόχων μας, αλλά και για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητάς μας και της θέσης της Ευρώπης ως ηγετικής παγκόσμιας οικονομικής δύναμης. Διευκολύνοντας την αντιστοίχιση μεταξύ προμηθευτών και καταναλωτών, θα συμβάλουμε αποφασιστικά στην επιτάχυνση της ανάπτυξης του εκκολαπτόμενου τομέα υδρογόνου στην Ευρώπη», τόνισε ο Maroš Šefčovič, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία.

Από την πλευρά της η Επίτροπος Ενέργειας Kadri Simson σημείωσε ότι «αυτός ο νέος μηχανισμός θα παίξει κρίσιμο ρόλο στην έναρξη μιας λειτουργικής ευρωπαϊκής αγοράς υδρογόνου. Εξακολουθούν να υπάρχουν πολύ λίγα έργα που κινούνται προς τις τελικές επενδυτικές αποφάσεις και πολύ λίγοι εκείνοι που υπογράφουν συμβάσεις για να στραφούν στο υδρογόνο. Αυτός ο μηχανισμός θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε καλύτερα και να εντοπίσουμε πού αναδύεται η ζήτηση και η προσφορά υδρογόνου».

Η Επίτροπος Ενέργειας τόνισε ακόμη πως «οι πληροφορίες που θα είναι διαθέσιμες θα μας βοηθήσουν να δημιουργήσουμε γέφυρες μεταξύ ευρωπαίων προμηθευτών και καταναλωτών υδρογόνου τόσο εντός όσο και εκτός ΕΕ, προετοιμάζοντας το έδαφος για μελλοντικούς πλειστηριασμούς στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου. Θα μας επιτρέψει επίσης να καθοδηγήσουμε τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη της απαραίτητης υποδομής μεταφορών μέσω Έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος και της χρηματοδότησής τους μέσω του προγράμματος Συνδέοντας την Ευρώπη για την ενέργεια».

Το ρυθμιστικό πλαίσιο

Η ΕΕ έχει θέσει σε εφαρμογή ένα ρυθμιστικό πλαίσιο για να υποστηρίξει την ανάπτυξη μιας πλήρως λειτουργικής αγοράς υδρογόνου έως το 2030. Η δέσμη μέτρων για τα απανθρακωμένα αέρια και υδρογόνο ορίζει κανόνες αγοράς, «παρέχοντας ασφάλεια δικαίου και μακροπρόθεσμη ορατότητα στους επενδυτές σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας υδρογόνου». Από την πλευρά της ζήτησης, η αναθεωρημένη οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας εισήγαγε στόχους για το ανανεώσιμο υδρογόνο στους τομείς της βιομηχανίας και των μεταφορών.

Η ΕΕ έχει επίσης θεσπίσει κανόνες για να καθορίσει τι είναι το ανανεώσιμο υδρογόνο και πώς μπορεί να μετρήσει για αυτούς τους στόχους, ενώ η Επιτροπή σχεδιάζει να προτείνει έναν νομικό ορισμό του υδρογόνου με χαμηλές εκπομπές άνθρακα έως το τέλος του έτους. Επιπλέον, τα έργα της αλυσίδας εφοδιασμού υδρογόνου θεωρούνται πλέον στρατηγικού ενδιαφέροντος και επομένως είναι επιλέξιμα για ταχύτερη αδειοδότηση και άλλα υποστηρικτικά μέτρα, βάσει του νόμου Net-Zero Industry Act.

Τι δείχνουν οι αριθμοί

Σύμφωνα με την Επιτροπή, υπάρχουν 254 έργα ανανεώσιμων πηγών υδρογόνου στην ΕΕ, από τα οποία 170 βρίσκονται σε λειτουργία και 84 είναι υπό κατασκευή. Συνολικά, περίπου 18 δισ ευρώ έχουν επενδυθεί στην Ευρώπη από το Resilience and Recovery Facility, τα προγράμματα των κρατών μελών και πολλά περιφερειακά προγράμματα και προγράμματα καινοτομίας για την ενίσχυση των πρώτων έργων παραγωγής υδρογόνου, την υποστήριξη της αλλαγής καυσίμου και την ανάπτυξη υποδομών.

Ακόμη ενέκρινε κρατική ενίσχυση για τέσσερα Σημαντικά Έργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (IPCEI) στην αλυσίδα αξίας του υδρογόνου, ύψους 18,9 δισ ευρώ. Αυτά αναμένεται να ξεκλειδώσουν περίπου 27 δισ. ευρώ σε ιδιωτικές επενδύσεις. Τα υποστηριζόμενα έργα θα καλύπτουν την πλήρη αλυσίδα αξίας καθαρού υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές και υδρογόνο με χαμηλές εκπομπές άνθρακα, την αποθήκευση, τη μεταφορά, διανομή και χρήση υδρογόνου, ιδίως σε βιομηχανικούς τομείς.

Η Επιτροπή υποστηρίζει επίσης έργα υδρογόνου μέσω των Προγραμμάτων Καινοτομίας Hydrogen Valleys, με περίπου 100 projects σε όλο τον κόσμο εκ των οποίων άνω των 50 στην Ευρώπη.

Διαβάστε ακόμη

ΥΠΕΝ: Τι αλλάζει στον κανονισμό πυροπροστασίας – Μόνο κλαδέματα και καθορισμός καύσιμης ύλης για φέτος

Cenergy Holdings: Η «δεύτερη ζωή» για το εργοστάσιο της Πετζετάκις στη Θήβα (pics)

Ιουλία Τσέτη: «Χωρίς ανατροπές δεν πάει μπροστά ο κόσμος…»

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version