Η Ιταλία είναι ο μεγαλύτερος ενεργειακός σύμμαχος της Ελλάδας όχι μόνο γιατί κρίσιμες υποδομές της χώρες ελέγχονται από Ιταλικούς κολοσσούς όπως η Italgas και η Snam αλλά και γιατί στον σχεδιασμό είναι η αναβάθμιση της ηλεκτρικής διασύνδεσης με τη γειτονική χώρα που θα ανοίξει τον δρόμο για εξαγωγές πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας.
Χθες ο ενεργειακός σύμβουλος του Πρωθυπουργού κ. Νίκος Τσάφος, με ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αναφέρθηκε στην επίμαχη διασύνδεση με την Ιταλία. Όπως έγραψε, η γειτονική χώρα είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη όπως κατά αντιστοιχία εισαγωγική είναι και η Ελλάδα.
Αυτό όπως επισήμανε, πρόκειται να αλλάξει καθώς τις μεσημεριανές ώρες, που τα φωτοβολταϊκά δουλεύουν φουλ, η χώρα μας έχει ήδη πλεόνασμα ενέργειας που στέλνει στο εξωτερικό. «Δεδομένης της δυναμικής των επενδύσεων ΑΠΕ στη χώρα μας, όπου η εγκατεστημένη ισχύ διπλασιάστηκε μέσα σε τέσσερα χρόνια, η ανάγκη επιπλέον διεθνών διασυνδέσεων είναι επιβεβλημένη».
Ο κ. Τσάφος δήλωσε ότι η περαιτέρω συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας στην ηλεκτρική ενέργεια ενισχύεται από το άνοιγμα της χώρας μας στην Ανατολική Μεσόγειο. Πρώτο βήμα, όπως σημείωσε είναι να επιταχύνουμε την επέκταση του υφιστάμενου ηλεκτρικού συστήματος από τα 500 MW στα 1.500 MW.
«Σε βάθος χρόνου, αυτός ο διάδρομος μπορεί να μεταφέρει πολύ περισσότερη ενέργεια και να απορροφήσει, ένα μέρος από το πλεόνασμα ΑΠΕ που θα υπάρχει στο ελληνικό σύστημα».
Οι Ιταλικές μπίζνες τέθηκαν επί τάπητος στις επαφές που είχαν τις τελευταίες μέρες στην Αθήνα, ο Πρωθυπουργός και η Ιταλίδα ομόλογός του Τζόρτζια Μελόνι καθώς τα τελευταία χρόνια ισχυροί Ιταλικοί κολοσσοί έχουν επενδύσει στην χώρα μας ή συμμετέχουν σε διαγωνισμούς για να αποκτήσουν σημαντικά ενεργειακά ή άλλα assets.
Mεταξύ αυτών είναι η Italgas, η οποία εξαγόρασε τη ΔΕΠΑ Υποδομών, η Eni η οποία ελέγχει τη ΖΕΝΙΘ και επενδύσει στις ΑΠΕ μέσω της Plenitude, η Enel Green Power, η οποία αναπτύσσει ένα ισχυρό χαρτοφυλάκιο έργων ΑΠΕ με νέο στρατηγικό εταίρο την Macquarie, η Fincantieri στoν τομέα των πολυτελών σκαφών, η Snam επικεφαλής της κοινοπραξίας Senfluga που ελέγχει το ΔΕΣΦΑ, η Terna που είναι ο Ιταλός διαχειριστής μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία συμμετέχει στο διαγωνισμό για την απόκτηση του 20% του ηλεκτρικού καλωδίου Κρήτης- Αττικής και εκτός ενέργειας οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι που έχουν εξαγοράσει την HellenicTRIN (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ).
Όμως οι Ιταλικές επενδύσεις στην Ελλάδα δεν έχουν μόνο την θετική τους όψη. Σε τουλάχιστον τρεις περιπτώσεις, οι Ιταλοί αποδείχτηκαν δύσκολοι σύμμαχοι και με διάθεση να κατεβάσουν τον πήχη των υψηλών προσδοκιών που συνόδευσε την είσοδό τους στην ελληνική αγορά. Μια αντίστοιχη περίπτωση είναι η Italgas.
Παρά το γεγονός ότι η διοίκηση έχει κάνει σημαία της τις επενδύσεις ύψους 900 εκ. που προγραμματίζει ως το 2029 για την ανάπτυξη του φυσικού αερίου, όπως αποκάλυψε χθες το «newmoney» οι Ιταλοί έχουν εγείρει απαιτήσεις ύψους 160 εκ. ευρώ από το ελληνικό δημόσιο επικαλούμενοι καθυστερήσεις στην προσκόμιση στοιχείων της πωλούμενης εταιρείας και των θυγατρικών της.
Η επίμαχη μάλιστα εξαγορά έχει οδηγήσει σε ευρεία αναδιάρθρωση τον όμιλο της ΔΕΠΑ Υποδομών, η οποία προβλέπει την συγχώνευση των τριών θυγατρικών (ΔΕΔΑ, ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ ΘΕΣ) κίνηση που συνεπάγεται μεγάλες ανακατατάξεις και σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού.
Αρνητικά φορτισμένη είναι και η επένδυση στον ΔΕΣΦΑ, καθώς οι Ιταλοί συγκρούστηκαν έντονα με την ΡΑΑΕΥ προ διετίας, με πλέον πρόσφατο επεισόδιο τις πολύμηνες διαπραγματεύσεις για τον καθορισμό του WACC. Προβληματική όμως έχει αποδειχτεί και η κάθοδος των Ιταλών στον ελληνικό σιδηρόδρομο καθώς αν και συνοδεύτηκε με γενναίες επιδοτήσεις δρομολογίων από την πλευρά του ελληνικού δημοσίου περιλαμβάνει πενιχρές επενδύσεις στο ελληνικό δίκτυο από τους αγοραστές, θέμα που ανέδειξε έντομα η τραγωδία των Τεμπών.
Ο πρωθυπουργός είχε δηλώσει την Άνοιξη ότι θα υπάρξει επαναδιαπραγμάτευση των όρων της σύμβασης. «Αυτό που θα κάνω -και έχω σχετική συζήτηση με την Ιταλίδα πρωθυπουργό- είναι να δούμε ένα νέο πλαίσιο που τα δύο μέρη να επενδύσουν στον σιδηρόδρομο αυτά που του αξίζει. Θα πετύχουμε μια καλύτερη συμφωνία. Θέλω να εξασφαλίσω ότι η Hellenic Train θα μας φέρει τα καλύτερα τρένα της και όχι τα σαπάκια. Εμείς θα δεσμευτούμε να επενδύσουμε χρήματα στο δίκτυο» είχε δηλώσει σε τηλεοπτική του συνέντευξη τον Μάρτιο. Δεν αποκλείεται αυτή η συζήτηση να έγινε τις προηγούμενες μέρες στην Αθήνα, παρά το γεγονός ότι από τις διαρροές του Μαξίμου και την επίσημη ενημέρωση το όνομα της εταιρείας απουσίαζε.
Διαβάστε ακόμη
Forbes: Αυτοί είναι οι 10 πλουσιότεροι άνθρωποι στον κόσμο (λίστα + tweet)
Στέφανος Κασσελάκης: Η αλήθεια για την αστυνομική φρουρά του (pic)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ