Αυξάνει συνεχώς η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα αλλά το ακριβό κόστος φόρτισης, μαζί με την απουσία επαρκών σημείων πρόσβασης εκτός των αστικών κέντρων εξακολουθούν να αποτελούν παράγοντες που κρατούν «κλειστή» την αγορά.
Όμως παραδέχτηκε χθες η Γενική Γραμματέας Ενέργειας κ. Αλεξάνδρα Σδούκου, σε συνέδριο της Ελληνικής Εταιρείας Ενεργειακής Οικονομίας και του Insider για την ηλεκτροκίνηση, η μέση τιμή φόρτισης είναι 45 λεπτά ανά κιλοβατόρα ενώ σε ταχυφορτιστή φτάνει τα 60 λεπτά.
«Θα το δούμε πολύ προσεκτικά σε συνεργασία με τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) καθώς δημιουργείται κίνδυνος αποθάρρυνσης όσων δεν έχουν ιδιωτική φόρτιση». Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΡΑΕ Αθανάσιος Δαγούμας επισήμανε πως ο ρυθμιστής παρακολουθεί την αγορά και εφόσον διαπιστωθούν συμπεριφορές που είναι σε βάρος του καταναλωτή, θα προχωρήσει σε κυρώσεις.
Ένα από τα μέτρα πάντως που αναφέρθηκε ότι εξετάζονται είναι η μείωση του ΦΠΑ στο 6% για το ηλεκτρικό ρεύμα που χρησιμοποιείται για φόρτιση οχημάτων.
Στην ίδια εκδήλωση, η κ. Σδούκου μίλησε για κύμα επενδύσεων που προσεγγίζουν τα 500 εκ. ευρώ μέχρι το 2025, με σκοπό να αναπτυχθεί ένα δίκτυο δημοσίων σημείων φόρτισης ηλεκτρικών ενώ μεγαλύτερα κεφάλαια απαιτούνται για να επιτευχθεί ο στόχος των 25.000 φορτιστών ανά την Ελλάδα μέχρι το 2030.
Ικανοποιητική χαρακτηρίστηκε η κάλυψη αυτοκινητοδρόμων με ταχυφορτιστές. Όπως αναφέρθηκε λειτουργούν 40 στους σταθμούς εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) των εθνικών οδών. Το ταξίδι είναι οριακά δυνατό αλλά θα απαιτηθούν πολύ περισσότεροι και υψηλότερης ισχύος (άνω των 150 KW) για να μειωθεί το άγχος ενός οδηγού ηλεκτρικού οχήματος. Ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής τόνισε πως υπάρχουν 120 ταχυφορτιστές σε ΣΕΑ και πρατήρια των εθνικών οδών και πως εξετάζει το ενδεχόμενο εγκατάστασης και σε σημεία ξεκούρασης των οδικών αξόνων.
Παρουσιάζοντας τα συμπεράσματα πρόσφατης μελέτης που είχε αναθέσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και εξειδικευμένο βρετανικό οίκο για το δίκτυο φορτιστών, η Γενική Γραμματέας ανέφερε ότι η αναλογία διαθέσιμων δημοσίως προσβάσιμων φορτιστών σε σχέση με τα κυκλοφορούντα ηλεκτρικά οχήματα είναι στα ίδια επίπεδα (ένας φορτιστής για 6 οχήματα) με την Ευρωπαϊκή Ενωση. Η τελευταία έχει θέσει ως στόχο τον 1 φορτιστή ανά 10 οχήματα.
Όμως υπάρχουν μεγάλα γεωγραφικά κενά καθώς οι περισσότεροι φορτιστές είναι σε μεγάλα αστικά κέντρα, ενώ σε πολλές περιοχές δεν υπάρχει κανένας. Επιπλέον, η πλειοψηφία είναι σε ιδιωτικούς χώρους με δημόσια πρόσβαση όπως για παράδειγμα σε εμπορικά κέντρα ενώ μόλις το 6% είναι σε δημόσιους κοινόχρηστους χώρους δηλαδή επί του πεζοδρομίου.
Η κυβέρνηση επιδοτεί τις ιδιωτικές εταιρείες διαχείρισης δικτύων φορτιστών μέσω του προγράμματος «Φορτίζω Παντού», ύψους 80 εκατ. ευρώ που έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Όπως είπε η κ. Σδούκου το πρόγραμμα θα επιδοτεί την εγκατάσταση φορτιστών σε περιοχές που δεν είναι εμπορικά συμφέρουσες με όρους αγοράς ενώ την ίδια άποψη εξέφρασαν και οι εκπρόσωποι των εταιρειών. Επιπλέον έχουν εντοπιστεί οι πρώτες 35 πιάτσες ταξί στην Αθήνα που θα εγκατασταθούν υποδομές φόρτισης.
Σύντομα επίσης θα ξεκινήσει το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» του Ταμείου Ανάκαμψης, ύψους 40 εκατ. ευρώ, που επιδοτεί με περίπου 22.000 ευρώ την αγορά ηλεκτρικού ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Oι ομιλητές τόνισαν την ανάγκη δημιουργίας δημοσίων υποδομών σε κοινόχρηστους χώρους. Ήδη στο ΥΠΕΝ έχουν εντοπίσει περιοχές που πρέπει να δοθεί προτεραιότητα όπως η Αττική, η Βοιωτία και η Αχαϊα αλλά όπως αναφέρθηκε πολλά θα κριθούν από τη στάση των ΟΤΑ καθώς σήμερα, με βάση το νόμο, βρίσκεται σε εξέλιξη η εκπόνηση 230 Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) σε αντίστοιχους δήμους για χωροθέτηση 11.000 σημείων.
Τα πρώτα 35 ΣΦΗΟ έχουν κατατεθεί και έχουν χωροθετηθεί περίπου 2.200 φορτιστές ενώ η προθεσμία κατάθεσης των υπολοίπων έχει μετατεθεί για τα τέλη Μαρτίου.
Η Ελλάδα έχει δεσμευτεί στο Ταμείο Ανάκαμψης για την εφαρμογή 300 ΣΦΗΟ μέχρι το τέλος της φετινής χρονιάς. Η κ. Σδούκου είπε χθες πως το υπουργείο ετοιμάζει ένα πρότυπο τεύχος προδιαγραφών για τους διαγωνισμούς που θα τρέξουν οι δήμοι ώστε να παραχωρήσουν το δικαίωμα εκμετάλλευσης αυτών των σημείων φόρτισης.