Μια ηλεκτρική διασύνδεση μαμούθ για το μεγάλο ενεργειακό έργο του EuroΑsia Interconnector αρχίζει να κινεί η ελληνική κυβέρνηση. Το έργο εκτιμώμενου προϋπολογισμού 2,4 δισ. ευρώ, το οποίο προβλέπεται να διασυνδέσει «Ισραήλ – Κύπρο – Ελλάδα» ξαναζωντανεύει με πρωτοβουλία της Κυπριακής κυβέρνησης και του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Με επιστολή που έστειλε πρόσφατα στον υπουργό κ. Κώστα Σκρέκα, η κύπρια ομόλογός του κ. Νατάσσα Πηλείδου, η κυπριακή πλευρά ζητά από την ελληνική κυβέρνηση να αναληφθούν πρωτοβουλίες ώστε να προχωρήσει μελέτη σκοπιμότητας του σχεδίου (feasibility study), βάσει του MOU που έχει υπογραφεί μεταξύ των τριών πλευρών από το Μάρτιο του 2021.
Το υπουργείο με επιστολή προς την ΡΑΕ, ενημέρωσε πρόσφατα την Αρχή ότι συστήνει ειδική επιτροπή που θα αναλάβει την προώθηση του έργου στην οποία θα συμμετάσχουν ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ κ. Γιάννης Μάργαρης, ο αντιπρόεδρος της ΡΑΕ κ. Δημήτρης Φούρλαρης και εκπρόσωποι του υπουργείου Περιβάλλοντος (Τσακίρης, Χριστόπουλος).
H διασύνδεση του έργου προβλέπει την ένωση μέσω καλωδίου της Hadera στο Ισραήλ και της Κρήτης (EuroAsia Interconnector) και προβλέπει τη σύνδεση μεταξύ Hadera και Κοφίνου (Κύπρος) καθώς και τη σύνδεση μεταξύ Κοφίνου και Κορακιάς Κρήτης, που περιλαμβάνεται στα έργα PCIs, ελληνικού ενδιαφέροντος.
Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας -Κύπρου- Ισραήλ, συνολικού μήκους 1.208 km και δυναμικότητας 1.000 MW, προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2025.
Η κινητικότητα που παρατηρείται γύρω από τον ΕuroAsia Interconnector, συμπίπτει με τις παρεμβάσεις και τις διαφωνίες της State Grid, εκ των μετόχων μειοψηφίας του ΑΔΜΗΕ γύρω από την διαλειτουργικότητα μεταξύ του επίμαχου έργου και της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης -Αττικής που κατασκευάζει η Αριάδνη Ιnterconnector θυγατρική του διαχειριστή μεταφοράς ενέργειας. Ένα από τα κυρίαρχα επιχειρήματα της Κινεζικής πλευράς είναι ότι το έργο Κρήτης –Αττικής είναι εκτός προδιαγραφών εξαιτίας της αδυναμίας του συστήματος να επεκταθεί σε μελλοντική πολυτερματική διασύνδεση, διαπιστώνοντας δυσκολίες για να «κουμπώσει» στην υποδομή, το καλώδιο του EuroAsia Interconnector.
Άποψη όμως που η διοίκηση του διαχειριστή αντικρούει υποστηρίζοντας ότι για την διαλειτουργικότητα του έργου δεν θα υπάρξει πρόβλημα. Όπως δηλώνει σε πρόσφατη αλληλογραφία, ο ΑΔΜΗΕ έχει λάβει τα μέτρα του ώστε ο σταθμός μετατροπής της Κρήτης να μπορεί να εφαρμόσει πολυμετρική διασύνδεση και εφόσον χρειαστεί, να αναβαθμιστεί και από δύο σημεία διασύνδεσης να υποστηρίξει και τρίτο.
Σημειώνεται επίσης ότι ως προτιμητέος υποψήφιος ανάδοχος για το έργο των σταθμών μετατροπής του EuroAsia Interconnector όπως και για το Κρήτη-Αττική, είναι η Siemens AG -με την διαφορά ότι στην διασύνδεση της Κρήτης, η Siemens είναι σε κοινοπραξία με την ΤΕΡΝΑ.