Διπλασιασμό των επενδύσεων για τον ενεργειακό μετασχηματισμό της χώρας που μπορεί να φτάσουν έως και τα 25 δισεκατομμύρια ευρώ προβλέπει το αναθεωρημένο εθνικό σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα που αναμένεται να παρουσιαστεί στην Διυπουργική Επιτροπή την προσεχή Δευτέρα.
Στόχος είναι η αύξηση της διείσδυσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ενεργειακό μείγμα της χώρας, στο οποίο σήμερα κυριαρχεί το φυσικό αέριο με αποτέλεσμα να εκτινάσσεται το ενεργειακό κόστος ώστε έως το 2030 να αντιπροσωπεύει το 80% της ηλεκτροπαραγωγής από 65% που ήταν η πρόβλεψη στο αρχικό ΕΣΕΚ.
Αυτό μεταφράζεται σε αύξηση στα 28 GW, από τα 19 GW του δυναμικού των ΑΠΕ ως το τέλος της δεκαετίας με την καταλυτική συνδρομή της αιολικής και ηλιακής ενέργειας. Για τα έργα αυτά η πρόβλεψη είναι ότι θα φτάσουν στο τέλος της δεκαετίας τα 24 GW συνολικής ισχύος, από 15,1 GW που ήταν ο προηγούμενος στόχος. Στο ίδιο χαρτοφυλάκιο εντάσσονται και οι υδροηλεκτρικοί-αντλησιοταμιευτικοί σταθμοί για τους οποίους ο πήχης διατηρείται στα 4 GW, από τα 3,9 GW του υφιστάμενου ΕΣΕΚ ενώ προστίθονται και οι τεχνολογίες των υπεράκτιων αιολικών με 2 έως 2,5 GW έως το 2030.
Μεγάλη εμφανίζεται στο νέο σχέδιο και η δυναμική των συστημάτων αποθήκευσης, δίχως τα οποία δεν μπορεί να επιτευχθεί η ενεργειακή μετάβαση. Για αυτή την κατηγορία έργων, το νέο ΕΣΕΚ προβλέπει σημαντικά φιλόδοξους στόχους στα 8 GW από 1,5 GW που ήταν η πρόβλεψη του υφιστάμενου σχεδίου. Η συμμετοχή του φυσικού αερίου στο ενεργειακό μείγμα στόχος όπως είναι φυσικό θα υποχωρήσει. Ωστόσο αυτό δεν στερεί ζωτικό χώρο από τις υφιστάμενες μονάδες αλλά και αυτές που δρομολογούνται όπως κατέδειξε και η πρόσφατη μελέτη επάρκειας του ΑΔΜΗΕ.
Σύμφωνα με την μελέτη, οι συμβατικοί σταθμοί ορυκτών καυσίμων δεν θα εγκαταλείψουν το ηλεκτρικό μας σύστημα ακόμη και μετά την επίτευξη των στόχων της πράσινης ανάπτυξης. Ο λόγος είναι ότι κρίνονται αναγκαίοι για να διασφαλίσουν την επάρκεια του συστήματος ακόμη και μετά την λειτουργία σταθμών αποθήκευσης.
Διαβάστε ακόμη:
Τηλέμαχος Λαβίδας: «Ο μεγάλος αγώνας της Lavipharm τώρα ξεκινάει»
Έρευνα: 82 ναυτιλιακές ελληνικών συμφερόντων έχουν στόλους με χωρητικότητα άνω του 1 εκατ. τόνων