Επειτα από μια μακρόχρονη επιταχυνόμενη ανοδική πορεία, η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δείχνει να φρενάρει. Οι ρυθμοί αύξησης των πωλήσεών τους μειώνονται, όπως δείχνουν τα στατιστικά στοιχεία σε πλειάδα χωρών στον πλανήτη, πλην βεβαίως της Κίνας, η οποία από μόνη της… είναι άλλος πλανήτης.
Το γεγονός έχει ήδη επιβεβαιωθεί από έρευνες κορυφαίων εταιρειών, όπως η McKinsey & Co. και άλλες, με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας ωστόσο να επιμένει ότι οι στόχοι της απανθρακοποίησης μέχρι το 2035 και το 2050, που συνδέονται ευθέως με την προοπτική της ηλεκτροκίνησης των οχημάτων, δεν πρόκειται να αποκλίνουν και θα επιτευχθούν.
Ωστόσο, η κάμψη του ρυθμού αύξησης στις πωλήσεις επιβαρύνει ήδη τα αποτελέσματα των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών, που έχουν επενδύσει στην ηλεκτροκίνηση και τις υποχρεώνει να αναπροσαρμόσουν τα πλάνα τους για να διατηρήσουν την κερδοφορία τους. Βέβαια η συνολική παραγωγή αυτοκινήτων ούτε καν μειώνεται, αλλάζει μόνο η κατανομή τους ανάλογα με τον κινητήρα. Ενώ και οι πιο ψύχραιμες αποτιμήσεις των παραγόντων της αγοράς αναφέρουν ότι το φρένο στην άνοιξη της ηλεκτροκίνησης δεν πρόκειται να είναι διαρκείας, αλλά προσωρινό. Η εξέλιξη είναι νομοτελειακή και το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω.
Επίσης, το «once you go electric, you never go back» εξακολουθεί να ισχύει, με τη συντριπτική πλειονότητα των οδηγών που επέλεξαν ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα να μην απαρνούνται την επιλογή τους. Η Ελλάδα, π.χ., όπως και άλλες χώρες, είναι ένα παράδειγμα αγοράς όπου η ηλεκτροκίνηση συνεχίζει να ανεβάζει ταχύτητες και δεν κάμπτεται.
Τα στοιχεία
Υπάρχουν, όμως, σημαντικά ζητήματα που πρέπει να λυθούν για να ξεκαθαρίσει το τοπίο και ο ανοδικός δείκτης των πωλήσεων να επιστρέψει δριμύτερος. Με πρώτα αυτά που η καθημερινότητα αναδεικνύει δεν χρειάζονται καν οι έρευνες, αυτά του υψηλού κόστους αγοράς, καθώς και της απρόσκοπτης δυνατότητας φόρτισης των οχημάτων.
«Houston, we have a problem». Είναι το δανεισμένο από τους διαλόγους των αστροναυτών των διαστημικών αποστολών με το κέντρο της NASA πρώτο σχόλιο, σε μια σειρά εκατοντάδων που ακολούθησαν στον αμερικανικό δημοφιλή ιστότοπο Ridgewood, αναφορικά με τη δημοσίευση των συμπερασμάτων έρευνας της McKinsey & Co. για την προοπτική της ηλεκτροκίνησης των οχημάτων.
Eρευνα που δόθηκε μόλις πρόσφατα στη δημοσιότητα, προκαλώντας αίσθηση στη διεθνή αγορά, βιομηχανίες και καταναλωτές, καθώς και στις κυβερνήσεις. Αντανακλώντας όμως μια πραγματικότητα που πολλοί έβλεπαν να διαμορφώνεται, αλλά δίσταζαν να παραδεχτούν.
Από το Mobility Consumer Pulse της McKinsey για το 2024, που κυκλοφόρησε στα τέλη Ιουλίου, προκύπτει πως το 46% των ιδιοκτητών ηλεκτρικών οχημάτων (EV) στις ΗΠΑ θεωρούν «πολύ πιθανό» να επιστρέψουν στην κατοχή ενός οχήματος με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) στην επόμενη αγορά τους.
Αυτό το υψηλό ποσοστό εξέπληξε ακόμη και την ίδια την εταιρεία συμβούλων. «Δεν το περίμενα αυτό, καθώς σκεφτόμουν ότι “μία φορά αγοραστής EV, για πάντα αγοραστής EV”», σχολίασε σχετικά ο επικεφαλής του Κέντρου Μελλοντικής Κινητικότητας της McKinsey Φίλιπ Κάμπσχοφ.
Στην έρευνα, με δείγμα αναφοράς 37.000 καταναλωτές παγκοσμίως, η Αυστραλία ήταν η επικεφαλής χώρα στον κόσμο, με έναν στους δυο ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων να δηλώνει έτοιμος να επιστρέψει σε όχημα με ICE. Αλλες χώρες που συμπεριλήφθηκαν στην έρευνα ήταν οι ΗΠΑ, Βραζιλία, Κίνα, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ιαπωνία, Νορβηγία κ.ά., συνολικά 15 χώρες που καλύπτουν το 80% της παγκόσμιας αγοράς ηλεκτροκίνησης. Το μέσο ποσοστό των ερωτηθέντων που θέλει να εγκαταλείψει το ηλεκτρικό του όχημα είναι το διόλου ευκαταφρόνητο 29%.
Μάλιστα, τα δεδομένα της McKinsey ενισχύονται και από μελέτη της εταιρείας-πλατφόρμας έρευνας αγοράς αυτοκινήτων Edmunds, ιδιοκτησίας της Carmax, η οποία διαπίστωσε ότι το δεύτερο τρίμηνο φέτος, το 39,4% των ηλεκτρικών οχημάτων που οδηγήθηκαν προς ανταλλαγή χρησιμοποιήθηκαν για την αγορά ή μίσθωση ενός νέου οχήματος με ICE.
Στην ίδια κατεύθυνση συγκλίνουν και τα δεδομένα άλλης πρόσφατης δημοσκόπησης της Gallup: στις ΗΠΑ μειώνεται ο αριθμός των καταναλωτών που σκοπεύουν να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο, από 43% το 2023 στο 35% φέτος.
Διαβάστε περισσότερα στο Protothema.gr