Ακόμη και πριν η Ρωσία εισβάλει στην Ουκρανία, το καύσιμο που κινεί την παγκόσμια οικονομία, ήταν σε έλλειψη, με τους αναλυτές να εκτιμούν ότι μπορεί υπάρξουν ελλείψεις στο ντίζελ, κάτι το οποίο θα διατηρήσει ψηλά τις τιμές, ακόμα και αν οι τιμές του αργού και της βενζίνης υποχωρήσουν.
Αυτές οι υψηλές τιμές του πετρελαίου κίνησης, σύμφωνα με το CNBC, είναι που επίσης υποκινούν τον πληθωρισμό. Μάλιστα, ο Tom Kloza, επικεφαλής της παγκόσμιας υπηρεσίας αναφοράς τιμών (Oil Price Information Service), το αποκαλεί «κρίση του ντίζελ», επισημαίνοντας ότι η Ευρώπη οδηγείται σε έλλειψη.
Τα χαμηλά επίπεδα προσφοράς έχουν προκύψει από τη μείωση της διύλισης σε παγκόσμιο επίπεδο, ως αποτέλεσμα των επιπτώσεων του Covid-19 στη βιομηχανία πετρελαίου. Ωστόσο, οι ελλείψεις θα μπορούσαν να μετριαστούν εφόσον υπάρξει πτώση της ζήτησης λόγω των αυξημένων τιμών.
Αμέσως μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η τιμή του πετρελαίου εκτινάχθηκε παρουσιάζοντας όλο αυτό το διάστημα ασταθείς διακυμάνσεις, αγγίζοντας ακόμα και τα 130,50 δολάρια το βαρέλι μετά την επιβολή κυρώσεων στη Ρωσία.
Ενώ οι τιμές της βενζίνης στην αντλία παρέμειναν σταθερές την περασμένη εβδομάδα, η τιμή του ντίζελ συνέχισε να αυξάνεται.
Η τόσο μικρή διαφορά μεταξύ πετρελαίου κίνησης και βενζίνης δεν έχει υπάρξει ξανά διαχρονικά, με τον επικεφαλής οικονομολόγο της Moody’s Analytics, Mark Zandi, να σημειώνει ότι η άνοδος των τιμών του ντίζελ έχει παίξει καταλυτικό ρόλο στην αύξηση του πληθωρισμού, προσδιορίζοντας σε ποσοστό ένα προς δέκα.
Αλλά για τα εμπορεύματα, από την παραγωγή έως τη ναυτιλία, η συμβολή των τιμών του ντίζελ στον πληθωρισμό είναι ακόμη μεγαλύτερη. Η Zandi υπολογίζει ότι το 17% της επιτάχυνσης των τιμών των εμπορευμάτων οφείλεται στο υψηλότερο κόστος ντίζελ.
Αναλυτής της S&P Global ότι η παγκόσμια βιομηχανία διύλισης μειώνεται κατά περίπου 3,5 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως όσον αφορά την ικανότητα διύλισης, σε σχέση με τα προ Covid επίπεδα. Με την επανεκκίνηση της οικονομίες, οι προμήθειες ντίζελ ήταν ήδη περιορισμένες.
Υπάρχουν όμως πιο περίπλοκα ζητήματα που επηρεάζουν τη διύλιση, καθώς τα lockdown του 2020, οδήγησαν σε απότομη πτώση της ζήτησης καυσίμων, όπου ενώ αρχικά τα διυλιστήρια φάνηκε να προσαρμόζονται λειτουργικά στην απότομη πτώση, στη συνέχεια όμως με την επάνοδο και όταν η ζήτηση αυξανόταν δημιουργήθηκε πρόβλημα, διότι πολλά διυλιστήρια δεν έχουν επανέλθει πλήρως σε λειτουργική φάση, ενώ άλλα βρίσκονται σε διαδικασία μετάβασης ώστε να γίνουν εγκαταστάσεις βιοκαυσίμων.
Διαβάστε περισσότερα
Η φυγή από τις επενδύσεις ESG και η απειλή για το μέλλον
Σπύρος Θεοδωρόπουλος στο newmoney: «Έτσι φθάσαμε στο ντιλ για την ΙΟΝ»