Οι δυο τομείς του υπουργείου που ο πρωθυπουργός ανέθεσε στον στενό του συνεργάτη Κωστή Χατζηδάκη, αποτελούν τις “τουρμπίνες” για την απογείωση του κυβερνητικού αεροσκάφους. Η αναβάθμιση της ενεργειακής παραγωγής και η ταυτόχρονη προστασία του περιβάλλοντος αποτελούν δείγμα μετάβασης σε μια νέα εποχή, που τα στερεότυπα περί “τζιμινιέρας” ανήκουν στο παρελθόν…
Ο κ. Χατζηδάκης θα πρέπει να αφιερώσει ένα σημαντικό μέρος του χρόνου του, προκειμένου -σε συνεργασία με τον έτερο αντιπρόεδρο της ΝΔ και συνυποψήφιό του στο βόρειο τομέα της Β Αθήνας, Άδωνι Γεωργιάδη- να προσελκύσουν μεγάλες επενδύσεις στο χώρο της ενέργειας, ρίχνοντας το βάρος τους στην απεξάρτηση από ρυπογόνες μορφές και μεγαλύτερη αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ).
Χωροταξικός και Πολεοδομικός Σχεδιασμός
Η αναθεώρηση του Χωροταξικού και Πολεοδομικού Σχεδιασμού, η ολοκλήρωση του Κτηματολογίου κι η επικύρωση των δασικών και κτηματολογικών χαρτών γυρίζουν σελίδα στην ελληνική οικονομία, καθώς οι επιχειρήσεις θα γνωρίζουν τις χρήσεις γης και συνεπώς θα μπορούν να κάνουν χωρίς εκπλήξεις το σχεδιασμό τους για τον τόπο ανάπτυξης των επιχειρηματικών τους σχεδίων. Παράλληλα, όσοι κατέχουν ακίνητη περιουσία θα δουν την αξία της να αναβαθμίζεται, καθώς δεν θα κινδυνεύει με οποιασδήποτε μορφής παρέμβαση, όπως μπορούσε να συμβεί όταν κανείς δεν ήξερε εάν ένα μέρος ήταν προορισμένο για κατοικίες, για βιομηχανικές μονάδες ή για τουρισμό…
Ανακύκλωση- Διαχείριση απορριμμάτων
Μπορούν οι αρμοδιότητες του κ. Χατζηδάκη να τον οδηγήσουν σε συνεργασία με τη νέα υφυπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη; Ναι, εάν ο υπουργός αποφασίσει να ευαισθητοποιήσει τη σχολική κοινότητα για τη διάχυση της ανάγκης για ανακύκλωση απορριμμάτων.
Αλλά και η χθεσινή τραγωδία στη Χαλκιδική, δείχνει τους κινδύνους από την κλιματική αλλαγή και ορίζουν ακόμα ένα χώρο υποχρεώσεων για τον Κωστή Χατζηδάκη.
Ο αγωγός EastMed
Ένα ακόμα κομμάτι στη συμβουλή του υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος στην οικονομική ανάκαμψη της χώρας, αφορά στην αξιοποίηση των υδρογονανθράκων της ανατολικής Μεσογείου. Εκεί η Ελλάδα φαίνεται να έχει στρατηγικά πλεονεκτήματα, που μπορούν να οδηγήσουν σε διέλευση αγωγού φυσικού αερίου από την Ελλάδα (EastMed), εξέλιξη που πρέπει να αξιολογηθεί τόσο γεωπολιτικά όσο και οικονομικά από την κυβέρνηση, με ενεργό συμμετοχή του υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος.
Το “αγκάθι” των δημοσίων επιχειρήσεων
Η ΔΕΗ είναι από τα δυσκολότερα παζλ για τον Κωστή Χατζηδάκη. Η μεγαλύτερη δημόσια εταιρεία της χώρας έχει υποστεί τέτοια απαξίωση κι έχει καταγράψει τόσες ζημιές, που ακόμα και η τωρινή λειτουργία της μπορεί να μην είναι δεδομένη. Άλλωστε η πρώτη σύσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη μετά την εγκατάστασή του στο Μέγαρο Μαξίμου, ήταν αυτή με τον κ. Χατζηδάκη και αντικείμενο την τύχη της ΔΕΗ.
Ο υπουργός, ως επικεφαλής της σύνταξης του κυβερνητικού προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας, έχει σαφή άποψη για τα μέτρα διάσωσης κι ανάπτυξης της ΔΕΗ: Πρώτον, άντληση κεφαλαίων για εξασφάλιση της λειτουργίας της και στήριξη της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας κι οι θέσεις εργασίας. Δεύτερον, Κυνήγι των κακοπληρωτών, ιδιαίτερα των μεγάλων οικονομικών μονάδων, με παράλληλη προστασία των αδύναμων νοικοκυριών. Τρίτον, διαμόρφωση ενός επιχειρηματικού σχεδίου διασφάλισης της βιωσιμότητας και περαιτέρω ανάπτυξης της ΔΕΗ με έμφαση στην περιστολή των δαπανών, την αξιοποίηση των assets της Επιχείρησης και τελικά την είσοδο στρατηγικού επενδυτή. Πέραν αυτών, στην ατζέντα υπάρχει επίσης η επανεξέταση της ενεργειακής διασύνδεσης Αττικής- Κρήτης, καθώς και κάποια θέματα που κινούνται τα όρια της νομιμότητας.
Δεν είναι, όμως, μόνο η ΔΕΗ. Άλλες κρατικές επιχειρήσεις όπως η ΛΑΡΚΟ, τα ΕΛΤΑ, ο ΟΣΕ, η ΕΥΔΑΠ κι ΕΥΑΘ, περιμένουν επείγουσες λύσεις. Φυσικά, ψηλά στη λίστα είναι η αποκρατικοποίηση των ΕΛΠΕ και της ΔΕΠΑ.
Τα ΕΛΤΑ είναι ακόμα ζωντανά μόνο λόγω των αλλεπάλληλων κρατικών στηρίξεων, με αποτέλεσμα η κυβέρνηση Τσίπρα να υποχρεωθεί -ως ελληνικό Δημόσιο- να προπληρώσει υπηρεσίες της περιόδου 2018-2019, δίνοντας 30 εκατ. στην εταιρεία, την ώρα που παραμένει πλήρως αναξιοποίητο το σχέδιο αναδιάρθρωσης που έχει εκπονήσει η PricewaterhouseCoopers.
Στον ΟΣΕ επιχειρήθηκε μια προχειροφτιαγμένη ωραιοποίηση της κατάστασης λόγω προεκλογικής περιόδου, η οποία αποσιωπούσε ότι ο Οργανισμός έχει χρέη ύψους 285 εκατ. ευρώ, με κόστος μισθοδοσίας διπλάσιο από τα έσοδά του και δανεισμό που ξεπερνά το 1,5 δισ. ευρώ!
Για τη ΛΑΡΚΟ, τι να γράψει κανείς; Μόνο στη ΔΕΗ χρωστά πάνω από 300 εκατομμύρια ευρώ. Οι συνολικές της οφειλές αγγίζουν το μισό δισ. ευρώ, ενώ η χώρα έχει καταδικαστεί στις Βρυξέλλες για το ότι έδωσε παρανόμως κρατικές ενισχύσεις στη ΛΑΡΚΟ. Φυσικά, ούτε λόγος έχει γίνει ως τώρα για ενεργοποίηση σχεδίου εξυγίανσης για την εξυγίανση της εταιρείας και την πώληση παγίων.
Παρατημένη από την ως τώρα πολιτική ηγεσία είναι και η ΕΥΔΑΠ. Η ΕΥΔΑΠ Παγίων (που έχει στην ιδιοκτησία της φράγματα, υδραγωγεία κλπ) διεκδικεί από την ΕΥΔΑΠ πάνω από 300 εκατ. Ευρώ, τα περισσότερα αναδρομικά. Πρόσφατα το Μετσόβειο εκπόνησε μελέτη που οδηγούσε σε αύξηση του τιμήματος που πληρώνει ανά κυβικό η ΕΥΔΑΠ στην Παγίων. Προφανώς, η μελέτη αγνοήθηκε.
Τις πραγματικές προτεραιότητες στους ευαίσθητους τομείς της ενέργειας και του περιβάλλοντος, θα τις ακούσουμε κατά τη συζήτηση για τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης Μητσοτάκη, στο τριήμερο 19-22 Ιουλίου. Λίγες μέρες νωρίτερα, ίσως μάθουμε από επίσημα χείλη κάτι παραπάνω, στο πλαίσιο του Συνεδρίου του Economist στην Αθήνα (16-17/7). Επίσης, μέσα στον Αύγουστο περιμένουμε δυο ευχάριστα νέα για ολόκληρο το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης: Στις 2 Αυγούστου αναμένεται μια πρώτη αναβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της χώρας από την Fitch, ενώ στις 23 του ίδιου μήνα αναμένεται κάτι αντίστοιχο από την Moody’s.
Η προώθηση των στόχων του υπουργείου, είναι αδιαμφισβήτητο ότι θα συμβάλλουν καθοριστικά και αυτονόητα στη βελτίωση των δεικτών της ελληνικής οικονομίας και στην προσπάθεια της κυβέρνησης Μητσοτάκη να ανακουφίσει τους πολίτες, που επί μια δεκαετία υπέστησαν τα πάνδεινα. Ο “μπλε φάκελος του Κωστή” αφορά και στην τσέπη όλων μας…