Έχει γίνει πλέον κοινά αποδεκτό ότι ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια στην περαιτέρω διείσδυση της ηλεκτροκίνησης είναι οι ανεπαρκείς δυνατότητες φόρτισης που περιορίζουν την εμβέλεια αυτονομίας.
Επίσης έχει γίνει κατανοητό ότι χρειάζονται τολμηρές αποφάσεις και επενδύσεις, καθώς η ηλεκτροκίνηση αποτελεί συστατικό στοιχείο του όλου αφηγήματος της ενεργειακής μετάβασης προς τις «πράσινες» λύσεις και το μακροπρόθεσμο στόχο των μηδενικών ρύπων.
Στην κατεύθυνση αυτή έχουν αρχίσει να συγκροτούνται συμμαχίες μεταξύ κολοσσών της αυτοκίνησης και της ενέργειας με σκοπό να προωθήσουν από κοινού γρήγορες και αποτελεσματικές λύσεις.
Στα σκαριά η εγκατάσταση νέων σταθμών φόρτισης
Οι πληροφορίες για τη συγκρότηση μιας τέτοιας συμμαχίας μεταξύ της Volkswagen AG, της BP Plc και της Aral με αντικείμενο τη διαμόρφωση κοινού επενδυτικού πλάνου για την εγκατάσταση δικτύου φορτιστών στην Ευρώπη, θεωρούνται ως ένα σημαντικό βήμα, ενώ αναμένεται να ακολουθήσουν αντίστοιχες κινήσεις από άλλους ομίλους.
Τα σχέδια των τριών εταιρειών έχουν ως επίκεντρο τη Γερμανία και περιλαμβάνουν την εγκατάσταση περισσότερων από 1.000 σταθμών φόρτισης σε πόλεις και κοντά σε κεντρικούς αυτοκινητόδρομους.
Όπως δείχνουν τα στοιχεία, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη τριπλασιάστηκαν πέρυσι, αλλά οι εταιρείες φοβούνται ότι οι μεγάλες αποστάσεις μεταξύ των υφιστάμενων σημείων φόρτισης θα λειτουργήσουν αποτρεπτικά στην προσέλκυση νέων υποψήφιων αγοραστών.
Η αργή επέκταση των απαραίτητων υποδομών στην Γηραιά Ήπειρο, που θα άνοιγε το δρόμο για μια θεαματική αύξηση των πωλήσεων, έχει ήδη οδηγήσει την Volkswagen και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες στη δημιουργία ενός ξεχωριστού joint venture για την περαιτέρω ενίσχυση του δικτύου τους. Παράλληλα, η BP και άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες πετρελαίου, ποντάρουν ιδιαίτερα στη στροφή προς καθαρότερες μορφές ενέργειας.
Οι συγκεκριμένες κινήσεις στις οποίες η Volkswagen εμφανίζεται να κατέχει πρωταγωνιστικό ρόλο, αποκτούν ξεχωριστή βαρύτητα και για την Ελλάδα. Κι αυτό δεδομένου και του πρωτοποριακού project για τη μετατροπή της Αστυπάλαιας στο πρώτο έξυπνο και «πράσινο» νησί της Μεσογείου με ενεργειακή αυτονομία. Το έργο, που προωθείται μετά από συμφωνία της Volkswagen με την ελληνική κυβέρνηση και θεωρείται «πιλότος», περιλαμβάνει τη σταδιακή αντικατάσταση των συμβατικών ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης οχημάτων στο νησί με ηλεκτρικά, την εισαγωγή καινοτόμων υπηρεσιών μετακίνησης καθώς και την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ.
Μεγάλο αγκάθι η έλλειψη υποδομών και το «άγχος αυτονομίας»
Το υψηλό κόστος κτήσης και οι ανεπαρκείς υποδομές φόρτισης αποτελούν τα δύο βασικότερα προβλήματα για την αγορά ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου.
Όπως ανέδειξε η πρόσφατη έκθεση Mobility Insights Report των LeasePlan και Ipsos, – η οποία βασίζεται στα αποτελέσματα έρευνας σε περισσότερους από 5000 οδηγούς σε 22 χώρες της Ε.Ε.-,παρά το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, το 35% των οδηγών διστάζουν να προχωρήσουν στη μετάβαση λόγω περιορισμένων υποδομών φόρτισης.
Το αντίστοιχο ποσοστό για τους Έλληνες οδηγούς φτάνει το 47%. Παράλληλα ποσοστό 34% στην Ελλάδα δηλώνει ότι η περιορισμένη εμβέλεια ή το λεγόμενο «άγχος αυτονομίας» είναι ο λόγος για τον οποίο δεν θα στρεφόταν στην ηλεκτροκίνηση. Αντίστοιχα, στη Γερμανία και στην Πορτογαλία περισσότεροι από 5 στους 10 ερωτηθέντες δήλωσαν ότι το «άγχος αυτονομίας» θα τους απέτρεπε.
Το πρόβλημα λοιπόν είναι σαφές, τόσο εδώ όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Η κινητοποίηση των ελληνικών ομίλων
Έτσι και στη χώρα μας οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι ήδη έχουν αναλάβει επενδυτικές πρωτοβουλίες για την πύκνωση του δικτύου φόρτισης. Στο πλαίσιο αυτό, η ΔΕΗ έχει βάλει στόχο την τοποθέτηση 1.000 σταθμών φόρτισης πανελλαδικά στα επόμενα 2-3 χρόνια και 10.000 σταθμών φόρτισης μεσοπρόθεσμα.
Ταυτόχρονα, και οι ισχυροί εναλλακτικοί πάροχοι προχωρούν σε αντίστοιχες κινήσεις μέσω στρατηγικών συνεργασιών και προνομιακών προγραμμάτων προς τους πελάτες τους. Για παράδειγμα, η Protergia, έχει υπογράψει συμφωνία για ανάπτυξη φορτιστών στο Δήμο Αθηναίων, ενώ θα ακολουθήσουν άλλοι Δήμοι, Οργανισμοί και αλυσίδες, ενώ διαθέτει και ειδικά πακέτα, όπως η παροχή για τους κατόχους ηλεκτρικού αυτοκινήτου δωρεάν ενέργειας (για τη φόρτιση του οχήματος) για έναν χρόνο.
Η Ήρων παρέχει επίσης τα προγράμματα Eco Drive Home & Home Charge για οικιακούς καταναλωτές, κατόχους ηλεκτρικών αυτοκινήτων και Eco Drive Business Electric και Eco Drive Business Plug In αντίστοιχα, για τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες με ηλεκτρικά και plug in οχήματα. Επιπρόσθετα, σε συνεργασία με τη Leroy Merlin εγκαταστάθηκαν από την Ήρων ταχυφορτιστές (EVBox Business Line της Engie) για τη δωρεάν φόρτιση των οχημάτων. Ειδικά προγράμματα για καταναλωτές, καθώς και επιμέρους συμφωνίες με αυτοκινητοβιομηχανίες λανσάρουν και οι άλλοι πάροχοι, όπως η Elpedison, η nrg, η Watt+Volt κ.α.
Διαβάστε ακόμη:
Νέα κίνητρα για την ενίσχυση της Ερευνας και της Ανάπτυξης
Voucher 200 ευρώ για tablet και laptop: Υπογράφηκε η ΚΥΑ – Πότε ανοίγει η πλατφόρμα
Αυξάνεται ο «εθνικισμός των εμβολίων» – Οι χώρες χρηματοδοτούν τις δικές τους μονάδες παραγωγής