search icon

Ενέργεια & Περιβάλλον

Γ. Αληγιζάκης (Ελινόιλ): Φόροι και πλαφόν κρατούν υψηλά τις τιμές στα καύσιμα

Βόμβες για την παραβατικότητα στα αστικά κέντρα-Διώχνει τον έντιμο πρατηριούχο εκτός αγοράς-Πώς κινείται η αγορά το α ΄εξάμηνο  

Στις στρεβλώσεις της αγοράς καυσίμων και την αυξημένη παραβατικότητα στα μεγάλα αστικά κέντρα που «πνίγει» τα υγιή πρατήρια και στρέφει στην διεθνή αγορά τις εταιρείες πετρελαιοειδών,  αναφέρθηκε από το βήμα της τακτικής γενικής συνέλευσης ο διευθύνων σύμβουλος της Ελινόιλ κ. Γιάννης Αληγιζάκης.

Όπως είπε αν η Ελινόιλ δεν είχε διεθνή παρουσία θα αντιμετώπιζε προβλήματα βιωσιμότητας, αναφέροντας ότι οι επενδυτές πρέπει να είναι ριψοκίνδυνοι για να μείνουν στην αγορά καυσίμων. Τα αγκάθια της αγοράς θα «θεραπεύσει» μόνο ένα ολοκληρωμένο σύστημα εισροών – εκροών, τόνισε.

Σε ότι αφορά την πορεία των καυσίμων το πρώτο εξάμηνο κινείται σε θετικό έδαφος με αύξηση σε diesel και βενζίνη κατά 9% και 4% αντίστοιχα και  κύριο χαρακτηριστικό την πτωτική πορεία της ζήτησης για πετρέλαιο θέρμανσης λόγω των κλιματολογικών συνθηκών.

Προοπτικές

Για φέτος η διοίκηση της εισηγμένης προέβλεψε ότι θα υπάρξει σταθεροποίηση των διεθνών τιμών. Επιχειρηματικά η εταιρεία έχει αναπτύξει ήδη ένα δίκτυο με 18 νέα πρατήρια ελίν ενώ διαθέτει 11 συνολικά  ιδιολειτουργούμενα πρατήρια που στόχος είναι να φτάσουν τα 30 τα επόμενα χρόνια.

Παράλληλα, η εταιρεία σκοπεύει να λειτουργήσει από φέτος δύο νέους ενεργειακούς σταθμούς LNG – CNG σε Αθήνα και από το 2025 στα Ιωάννινα.

Εκτός Ελλάδας η Ελινόιλ σχεδιάζει να επεκταθεί στην αγορά του μαζούτ στη Δυτική Αφρική, επενδύοντας σε αποθηκευτικούς χώρους στην Ισπανία.

Υψηλές τιμές

Ο κ. Αληγιζάκης αναφέρθηκε χθες και σε ένα θέμα που απασχολεί όλη την αγορά και είναι οι υψηλές τιμές των καυσίμων. Η Ελλάδα όπως είπε, έχει αυξημένες τιμές στα καύσιμα λόγω των πολύ υψηλών φόρων αλλά και γιατί η κυβέρνηση για επικοινωνιακούς λόγους επιμένει στο πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους που εφαρμόστηκε το 2022 χωρίς να αναγνωρίζει την αύξηση στα επιτόκια, ούτε την αύξηση στον κατώτατο μισθό. Σήμερα οι εταιρείες πετρελαιοειδών που όπως τονίστηκε είναι ο μόνος κλάδος που καταβάλει φόρο εκ των προτέρων έχουν καθαρό περιθώριο κέρδους σχεδόν 0,5% βάσει έρευνας του ΙΟΒΕ. «Ο έντιμος πρατηριούχος είτε θα φύγει από την αγορά, είτε θα πουλήσει το πρατήριο στον παραβατικό, το κράτος αναγνωρίζει το δίκαιο αίτημά μας για κατάργηση του πλαφόν αλλά αυτό ως διά μαγείας μένει», σημείωσε.

Στις παθογένειες της αγοράς, και στις επιπτώσεις από το πλαφόν στα μικτά κέρδη των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών είχε αναφερθεί την περασμένη εβδομάδα από το βήμα της γενικής συνέλευσης των μετόχων και ο διευθύνων σύμβουλος της Helleniq Energy Ανδρέας Σιάμισιης. Η αγορά όπως είχε τονίσει έχει δυο δομικά προβλήματα.

Το πλαφόν που εφαρμόστηκε από την εποχή του Covid 19 και συνεχίζει να ισχύει και σήμερα. «Όπως και να το δει οποιοσδήποτε πρόκειται για ανωμαλία στην αγορά» τόνισε. και δήλωσε ότι τιμωρεί τις σωστές εταιρείες. Το δεύτερο πρόβλημα στο οποίο αναφέρθηκε αφορά στην κλοπή στα καύσιμα σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό διψήφιο στην Ελλάδα. Έχουμε όπως είπε να ανταγωνιστούμε πρατήρια που πωλούν χαμηλότερα από ότι αγοράζουν από τα διυλιστήρια. Έχουν αυξηθεί οι έλεγχοι αλλά είναι προβλήματα που επηρεάζουν την υγιή επιχειρηματικότητα.

Στρεβλώσεις στο ρεύμα

Τα προβλήματα αν και μεγάλα και διαχρονικά δεν σταματούν όμως στην αγορά των πετρελαιοειδών. Με το καπέλο και του προμηθευτή ενέργειας ο επικεφαλής της Ελινόιλ, μίλησε χθες και για τα κακώς κείμενα στην  αγορά της λιανικής. Το κράτος, ανέφερε επειδή δεν μπορεί να εντοπίσει ποιοι κλέβουν ρεύμα και λόγω απωλειών δικτύου ζητά αναδρομικά από τους παρόχους (για το 2021 και το 2022) χρήματα με τον ιδιαίτερα υψηλό συντελεστή κανονικοποίησης τα οποία πρέπει να χρεώσουμε στους πελάτες μας, την στιγμή που αυτοί έχουν αλλάξει πάροχο. Το αντίστοιχο κόστος για την Ελινόιλ υπολογίζεται στα 500.000 ευρώ.

Η εταιρεία διαθέτει ένα μικρό μερίδιο αγοράς με 6.000 πελάτες που έχει όμως αυξήσει κατά 30%. «Είμαστε από τους φθηνότερους παρόχους ρεύματος στην αγορά, δεν πρέπει να λάβουμε υπόψη τις τιμές του Ιουλίου στα τιμολόγια ενέργειας, τους επόμενους μήνες θα ξέρουμε καλύτερα που θα πάει η αγορά», επεσήμανε ο κ. Αληγιζάκης. Στόχος της Ελινόλ είναι από το 2025 η εταιρεία να επεκταθεί και στο διασυνοριακό εμπόριο (trading) ενώ θα ακολουθήσει επιθετική πολιτική τιμολόγησης και νέες εμπορικές δραστηριότητες.

Οι νέες τεχνολογίες

Για την ενεργειακή μετάβαση και τον μετασχηματισμό της αγοράς πετρελαιοειδών, ο επικεφαλής της Ελινόιλ τόνισε προς τους μετόχους ότι χρειάζονται προσεχτικά βήματα γιατί υπάρχει ο κίνδυνος όποιος βιαστεί να επενδύσει χρήματα σε νέες τεχνολογίες, να τα χάσει.

Η Ελινόιλ μετασχηματίζεται με ορίζοντα το 2030 όμως δεν μπορεί να γυρίσει ξαφνικά τον διακόπτη και να φύγει από τα ορυκτά καύσιμα. Όπως αναφέρθηκε χθες για την τοποθέτηση ενός φορτιστή σε ένα πρατήριο απαιτείται σήμερα ένα διάστημα έως και 8 μηνών λόγω της γραφειοκρατίας.

Θα χρειαστούν όπως είπε τεράστιες επενδύσεις για την πράσινη μετάβαση και η ΕΕ εθελοτυφλεί.

Πορεία

Στο πρώτο εξάμηνο του 2024 η εταιρεία εμφανίζει αύξηση πωλήσεων (σε εσωτερικό και εξωτερικό) κατά 30% και άνοδο στα λειτουργικά κέρδη 32%. Η Ελινόιλ θα διανείμει μέρισμα συνολικού ύψους 2,5 εκατ. Ευρώ για την χρήση 2023 που αντιστοιχεί σε 0,08 ευρώ ανά μετοχή.

Διαβάστε ακόμη

Cardico: Σε νέο σφυρί και με «σκόντο» το βιομηχανικό συγκρότημα στο Σχηματάρι (pic)

Σιγκαπούρη: Πώς είναι να ζεις στην πιο ακριβή πόλη του κόσμου

Κώστας Γεράρδος – Πλαίσιο Computers: Σε συνεχή αναπτυξιακή τροχιά με νέες επενδύσεις 30 εκατ. ευρώ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version