Στις αδυναμίες της αγοράς με τα πολύ χαμηλά περιθώρια κέρδους, την μείωση των καταναλώσεων και τον αθέμιτο ανταγωνισμό αλλά και στα ασφυκτικά μέτρα της πολιτείας που σφίγγουν την θηλιά στις εταιρείες καυσίμων, αναφέρθηκε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ κ. Γιάννης Αληγιζάκης από το βήμα της τακτικής γενικής συνέλευσης των μετόχων.
“Η ελίν πέτυχε ένα ιστορικό οικονομικό αποτέλεσμα χάρις στις επιδόσεις της δραστηριότητας του Διεθνούς Εμπορίου και σε συγκυριακούς αστάθμητους παράγοντες, όπως τα έσοδα από τα αποθέματα και την πώληση της VERD στη Motor Oil”, ανέφερε.
Η εσωτερική αγορά και ιδίως το δίκτυο πρατηρίων, δεν είναι κερδοφόρα. Το ζήτημα της παραβατικότητας, της παρατεταμένης επιβολής πλαφόν, της σταδιακής μείωσης της αγοράς καυσίμων, είναι οι βασικές αιτίες που η εσωτερική αγορά δεν αποδίδει τόνισε ο επικεφαλής της εταιρείας. Δεν είναι τυχαίο όπως είπε που καμία ξένη εταιρεία μετά την αποχώρηση της Shell, της BP, της Total και της FINA δεν θέλει να επενδύσει στην χώρα μας.
Ο κλάδος επενδύει εκατομμύρια κάθε χρόνο, που δεν αποδίδουν, λέγοντας ότι αν η εταιρεία στηριζόταν στις δραστηριότητες στην Ελλάδα, θα είχε πετύχει το 2022 μια μικρή κερδοφορία και την περίοδο της κρίσης θα έκλεινε με ζημιές. Σήμερα, οι συνολικές πωλήσεις της ΕΛΙΝΟΙΛ από το εξωτερικό είναι πέντε φορές περισσότερες από εκείνες της εγχώριας αγοράς.
Ο κ. Αληγιζάκης κατά την ομιλία του, μίλησε για την μεγάλη μάστιγα της παραβατικότητας και έκανε λόγο για πάνω από 130 πρατήρια σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΟΒΕ και της ΠΟΠΕΚ. Μόνο στην Αττική, η ΑΑΔΕ έκλεισε πέρσι 66 πρατήρια. «Ο συνδυασμός της παραβατικότητας και του πλαφόν στα καύσιμα επηρέασε πολύ αρνητικά το αποτέλεσμα της εσωτερικής αγοράς και κυρίως το αποτέλεσμα των πρατηρίων».
Ο επικεφαλής της εταιρείας χαρακτήρισε στρέβλωση την εκ νέου παράταση του πλαφόν στα καύσιμα, λέγοντας ότι περιορίζει τον ανταγωνισμό καθώς όλοι τοποθετούνται στην ίδια τιμή. Πόσο μάλλον όταν συμβαίνει σε μια αγορά με 5.500 πρατήρια, 18 εταιρείες και έντονη παραβατικότητα.
Η κόντρα για το μέρισμα
Αίσθηση πάντως έκανε στην χθεσινή γενική συνέλευση η σύγκρουση των μετόχων της οικογένειας Καρνέση, η οποία εκδηλώθηκε με αποχή από θέματα της ημερήσιας διάταξης και καταιγισμό ερωτήσεων για τα πεπραγμένα και τις οικονομικές καταστάσεις. Αποκορύφωμα πάντως της διαδικασίας αποτέλεσε η απόφαση των μετόχων να μην προχωρήσει η διανομή μερίσματος ύψους 0,196 ευρώ ανά μετοχή, που είχε εισηγηθεί το ΔΣ με το σκεπτικό ότι η εταιρεία θα κληθεί στο μέλλον να υλοποιήσει σημαντικές επενδύσεις για να προχωρήσει τον ενεργειακό μετασχηματισμό της και για το λόγο αυτό καλό είναι να διαθέτει αυξημένα ίδια κεφάλαια. Υπενθυμίζεται ότι πέρσι η Ελινόιλ είχε επιτύχει υπερδιπλασιασμό του EBITDA από τα 15,7 στα 33,1 εκατ. ευρώ και εκτόξευση των καθαρών κερδών από τα 3,9 στα 12 εκατ. ευρώ.
Το πλαφόν
Ο κ. Αληγιζάκης είπε χθες ότι η ενεργειακή κρίση συνεχίζεται αλλά με διαφορετικά δεδομένα σε σχέση με πέρσι. Οι τιμές από τα 128 δολάρια το βαρέλι πέρσι σήμερα είναι στα 76 δολάρια. Όμως το πλαφόν εξακολουθεί να υπάρχει. Όταν η πολιτεία το επέβαλλε, είχε σαν στόχο να διατηρήσει ο κλάδος τα ίδια περιθώρια κέρδους που είχε τον Αύγουστο του 2021 που ήταν μια κανονική περίοδος. Όμως με την ενεργειακή κρίση αυξήθηκε το χρηματοοικονομικό κόστος, επήλθαν 4 αυξήσεις επιτοκίων, αύξηση μεταφορικού κόστους και πληθωρισμός 9% το 2022 και 5% σήμερα που σημαίνει αύξηση μισθών και υπηρεσιών.Ο κλάδος εναντιώνεται στην απόφαση της παράτασης και είχε πρόσφατα για το θέμα συνάντηση με την νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης χωρίς να είναι ορατή κάποια ανατροπή του καθεστώτος.
Η πορεία της αγοράς
Στο α΄εξάμηνο του 2023, εξήγησε στους μετόχους ο κ. Αληγιζάκης η αγορά κινήθηκε σύμφωνα με τις προβλέψεις, παρουσιάζοντας μεγάλη μεταβλητότητα αλλά και υψηλούς κινδύνους. Η διατήρηση του πληθωρισμού στα επίπεδα του 5%, οι χαμηλότεροι ρυθμοί ανάπτυξης της οικονομίας, οι διαδοχικές αυξήσεις των επιτοκίων, η παρατεταμένη προεκλογική περίοδος, είναι οι παράγοντες που δημιούργησαν ένα πολύ δύσκολο επιχειρηματικό α’ εξάμηνο. Σε αυτό το περιβάλλον θα πρέπει να προστεθούν οι περίεργες κλιματολογικές συνθήκες, με το πολύ ζεστό χειμώνα που επηρέασαν αρνητικά το πετρέλαιο θέρμανσης αλλά και ο φθινοπωρινός καιρός και οι βροχές τον Μάϊο και τον Ιούνιο, στα Νησιά που επηρέασαν την τουριστική κίνηση, δημιουργώντας ένα εκρηκτικό κοκτέιλ που εξηγεί τους λόγους, που στην εσωτερική αγορά η κερδοφορία ήταν μειωμένη, σε σχέση με πέρυσι. Ο ίδιος προέβλεψε βελτίωση της εικόνας στο β’ εξάμηνο. Στο εξάμηνο στα καύσιμα κίνησης η εταιρεία κινήθηκε οριακά θετικά στο +2%. Στο σύνολο της αγοράς, πτωτικά, λόγω πετρελαίου θέρμανσης, που σημείωσε μείωση κατά 7%.
Μας απασχολεί η πράσινη μετάβαση
«Γνωρίζουμε ότι το 2035, η αγορά δεν θα θυμίζει σε τίποτα την σημερινή αγορά» είπε χθες ο επικεφαλής της εταιρείας.
Οι εξελίξεις τρέχουν και εμείς πρέπει να είμαστε παρόντες. Η συνεργασία με την ΔΕΗ για δημιουργία 100 σημείων φόρτισης σε όλη την Ελλάδα τρέχει. Όμως, ενώ και το Κράτος πιστεύει και προωθεί την ηλεκτροκίνηση, η γραφειοκρατία υποχρεώνει την εταιρεία να μένει πίσω αφού χρειάζεται τουλάχιστον 6 μήνες για να τοποθετήσει έναν φορτιστή.
Επιπρόσθετα, αναφέρθηκε στους προβληματισμούς για το φυσικό αέριο, την υπερξάρτηση της ΕΕ από την Ρωσία αλλά και τα επόμενα βήματα. Η ΕΛΙΝΟΙΛ ξεκινά με την BlueGrid, που έχει μέτοχο την MORGASENERGY HOLDING, που είναι ο μεγαλύτερος όμιλος προμήθειας LNG στην Ευρώπη, τον πρώτο σταθμό ανεφοδιασμού LNG-CNG στο Θριάσιο.
Μπαίνει επίσης στα φωτοβολταϊκά πάρκα στον Ασπρόπυργο και τον Βόλο. «Παρακολουθούμε όλες τις νέες τεχνολογίες. Το πρόβλημα είναι ότι κανείς δεν γνωρίζει πως θα εξελιχθεί η αγορά, ποιες νέες τεχνολογίες θα επικρατήσουν» είπε ο κ. Αληγιζάκης.
Πέρυσι, η ΕΕ αποφάσισε για τα νέα αυτοκίνητα, το 2035, την ηλεκτροκίνηση. Τον Μάρτιο, με την πίεση της Γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, συμφώνησε να διατηρηθούν οι κινητήρες εσωτερικής καύσης και να χρησιμοποιούν e-fuels.
Σήμερα, η Ελεγκτική Επιτροπή της ΕΕ, σε πρόσφατη έκθεση της τον Μάϊο, αμφισβητεί την προοπτική της ηλεκτροκίνησης, λόγω έλλειψης υποδομών. Αρκετοί προβληματίζονται ότι στο μέλλον θα υπάρχουν αρκετά βιοκαύσιμα για τα e-fuels.
Το πράσινο υδρογόνο θα είναι φθηνό; Πόσο σύντομα θα μειωθούν τα ορυκτά; Απαντήσεις σήμερα δεν υπάρχουν επισήμανε η διοίκηση της ΕΛΙΝΟΙΛ.
Διαβάστε ακόμη
Η Πορτογαλία έβαλε «κόφτη» στα Airbnb, καταργεί και τη «Χρυσή Βίζα» (pic) (πίνακας)
Γιάννης Βασιλάκος: Ο νέος μετασχηματισμός της Κωτσόβολος και οι επίδοξοι επενδυτές
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ