Πυκνώνουν οι διεργασίες γύρω από το FSRU Αλεξανδρούπολης, και, όπως όλα δείχνουν, βρισκόμαστε ένα βήμα πριν το «λάκτισμα» για την εκκίνηση του project των 370 εκατ. ευρώ, το οποίο θα εγκαινιάσει μια νέα πύλη ενεργειακού εφοδιασμού της χώρας, αλλά και της ευρύτερης περιοχής.
Ο τερματικός σταθμός LNG προγραμματίζεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία, κατά το χρονοδιάγραμμα, το πρώτο εξάμηνο του 2023, ενώ η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται να ληφθεί εντός του δεύτερου φετινού τριμήνου, δηλαδή μέχρι τέλη Μαΐου με αρχές Ιουνίου το αργότερο.
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται οι τελευταίες εξελίξεις τόσο στο εσωτερικό της Gastrade, που «τρέχει» το όλο εγχείρημα, όσο και σε επίπεδο ωρίμανσης του έργου μέσω εγκρίσεων κρατικών φορέων.
Έτσι, σύμφωνα με τις πληροφορίες του newmoney, στη Γενική Συνέλευση της εταιρείας, -της οποίας ιδρυτής και βασικός μέτοχος είναι ο Όμιλος Κοπελούζου-, που έγινε στις 26 Φεβρουαρίου αποφασίστηκε η εκλογή νέου Διοικητικού Συμβουλίου, όπου και αποτυπώνονται οι πρόσφατες μετοχικές ανακατατάξεις.
Το νέο 10μελές Δ.Σ. της Gastrade και η ΑΜΚ
Υπενθυμίζεται ότι οι υφιστάμενοι μέτοχοι της Gastrade είναι η Ελμίνα Κοπελούζου με 40%, η Gaslog Cyprus Investments Ltd, η ΔΕΠΑ Εμπορίας και η Bulgartransgaz EAD με 20% η κάθε μία, ενώ έχει ήδη συμφωνηθεί μεταξύ της κας Κοπελούζου και του ΔΕΣΦΑ η πώληση του 20% των μετοχών της στον Διαχειριστή. Ακόμη, στις 31 Μαρτίου υπογράφτηκε συμφωνία συνεργασίας με την Εταιρεία Εθνικών Ενεργειακών Πόρων της Β. Μακεδονίας NER AD με στόχο την απόκτηση μεριδίου στο μετοχικό κεφάλαιο της Gastrade.
Στο νέο 10μελές πλέον Δ.Σ. της Gastrade συμμετέχουν η Ελμίνα Κοπελούζου (Πρόεδρος), ο Κωνσταντίνος Σπυρόπουλος (Διευθύνων Σύμβουλος), ο Κωνσταντίνος Σιφναίος (Αντιπρόεδρος), καθώς και ως μέλη οι Κωνσταντίνος Ξιφαράς (Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ), Αχιλλέας Τασιούλας, Paolo Enoizi, Ανδρονίκη Τρομπούκη, Ιωάννης Παπαδόπουλος, Vladimir Malinov και Lyubomira Miteva.
Παράλληλα, στην ίδια Γενική Συνέλευση ελήφθη απόφαση για αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 2 εκατ. ευρώ, διαιρούμενο σε 400.000 ονομαστικές μετοχές των 5 ευρώ έκαστη.
Σημειώνεται ότι έχουν ολοκληρωθεί ή βρίσκονται σε εξέλιξη διαγωνισμοί για τα τεχνικά μέρη του project, με πιο πρόσφατο αυτόν για το σχεδιασμό, την προμήθεια και την κατασκευή του Συστήματος Πρόσδεσης (Mooring System), όπου η προθεσμία κατάθεσης προσφορών έληξε στις 18 Φεβρουαρίου.
Το «πράσινο» για το FSRU και τη διαδρομή του αγωγού
Σημαντικές εξελίξεις υπάρχουν όμως και στο σκέλος των εγκρίσεων. Έτσι, χθες δημοσιεύθηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κ. Σκρέκα, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γ. Πλακιωτάκη και των Υφυπουργών Οικονομικών Απ. Βεζυρόπουλου και Εξωτερικών Κ. Φραγκογιάννη για την «διαδρομή και εγκατάσταση του υποθαλάσσιου τμήματος του αγωγού και της πλωτής μονάδας του Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) Αλεξανδρούπολης». Η απόφαση ελήφθη με βάση τα επικαιροποιημένα στοιχεία (Τεχνική Έκθεση του Νοεμβρίου 2020 και θεωρημένα σχέδια του τοπογράφου μηχανικού Χρήστου Τασούδη, από τον Σεπτέμβριο 2020).
Στην ΚΥΑ καθορίζονται το σύνολο του αιτούμενου διαδρόμου (προσωρινού και μόνιμου) υποθαλάσσιου τμήματος του αγωγού και περιοχής εγκατάστασης της πλωτής μονάδας του ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης, έξι επιμέρους τμήματα διαδρόμου (προσωρινού και μόνιμου), η περιοχή εγκατάστασης της πλωτής μονάδας του ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης και η ζώνη ασφαλείας πέριξ αυτής καθώς και η περιοχή προσαιγιάλωσης.
Συγκεκριμένα, ορίζεται όδευση μόνιμου διαδρόμου του υποθαλάσσιου τμήματος αγωγού εμβαδού 189.011,00 μ2, συνεχόμενου θαλάσσιου χώρου και πυθμένα, και πλάτους 8 μέτρων (4 μέτρων εκατέρωθεν από τον άξονα κεντρικής γραμμής του αγωγού).
Επίσης, όδευση προσωρινού διαδρόμου του υποθαλάσσιου τμήματος αγωγού εμβαδού 1.419.554,92 μ2, συνεχόμενου θαλάσσιου χώρου και πυθμένα, και πλάτους 60 μέτρων (30 μέτρων εκατέρωθεν από τον άξονα κεντρικής γραμμής του αγωγού).
Όσον αφορά τη θέση της πλωτής μονάδας (FSRU), καθορίζεται το σημείο πρόσδεσης, ενώ παραχωρήθηκε εμβαδό θαλάσσιου χώρου και πυθμένα ίσο με 314,15 τ.μ.
Μαζί με τις θέσεις αγκύρωσης της πλωτής μονάδας το συνολικό εμβαδό του θαλάσσιου χώρου που παραχωρήθηκε ισούται με 628,31 τ.μ.
Η θέση της Πολλαπλής Εξαγωγής Τέρματος Αγωγού (PLEM- Pipeline End Manifold καταλαμβάνει εμβαδό ίσο με 100,00 τ.μ.
Με την ίδια απόφαση ορίζεται ότι για την ασφαλή λειτουργία της πλωτής μονάδας (FSRU) δημιουργείται ζώνη ασφαλείας, η οποία μετράται από την πρύμνη του πλοίου και εκτείνεται στα 500 μέτρα προς κάθε κατεύθυνση. Δεδομένης της αγκυροβόλησης του πρόσθιου τμήματος του πλοίου (πλώρη) από τον πυργίσκο πρόσδεσης, της ελεύθερης περιστροφής του κατά 360º και λαμβάνοντας υπόψη ότι το τυπικό μήκος μιας πλωτής μονάδας (FSRU) είναι 300 μέτρα δημιουργείται κυκλική ζώνη ακτίνας 800 μέτρων από το σημείο πρόσδεσης της.
Στη ζώνη αυτή θα επιτρέπεται η πρόσβαση μόνο σε εξουσιοδοτημένα πρόσωπα και σκάφη, ενώ κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των έργων και με μέριμνα του φορέα υλοποίησης, θα υπάρχει διαρκώς πλοίο ασφαλείας κατάλληλα εξοπλισμένο που θα προειδοποιεί τα άλλα πλοία που πλέουν πλησίον της εν λόγω περιοχής.
Πού θα εγκατασταθεί η μονάδα και τι θα περιλαμβάνει
Η πλωτή μονάδα θα εγκατασταθεί 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και θα έχει αποθηκευτικούς χώρους 170.000 κυβικών μέτρων και δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου που θα ξεπερνά τα 5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως. Θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Βόρειας Μακεδονίας αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας, από τη Σερβία και τη Ρουμανία, μέχρι την Ουγγαρία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία.
Η πλωτή μονάδα θα έχει 300 μέτρα μήκος, 32,5 μέτρα διαθέσιμο πλάτος καταστρώματος και ύψος 26,5 μέτρα, ενώ θα περιλαμβάνει:
- Συστήματα πρόσδεσης δεξαμενοπλοίων και μετάγγισης LNG.
- Τέσσερις δεξαμενές αποθήκευσης LNG (συνολικής χωρητικότητας έως 170.000 κυβικά μέτρα).
- Τέσσερις μονάδες αεριοποίησης δυναμικότητας 400 κυβικών μέτρων ΥΦΑ / ώρα (έκαστη).
- Μονάδες ηλεκτροπαραγωγής για την εξυπηρέτηση των αναγκών της σε ηλεκτρική ενέργεια
- Μετρητική μονάδα για την μέτρηση των ποσοτήτων φυσικού αερίου που αεριοποιούνται.
- Χώρους διαμονής, ενδιαίτησης πληρώματος.
Οι μόνιμες υπεράκτιες εγκαταστάσεις θα περιλαμβάνουν τον πυργίσκο πρόσδεσης της πλωτής μονάδας, δύο εύκαμπτους αγωγούς διαμέτρου 14”, το σύστημα αγκύρωσης και την πολλαπλή εξαγωγής τέρματος αγωγού (PLEM).
Ο πυργίσκος πρόσδεσης της πλωτής μονάδας, λόγω της εξελιγμένης τεχνολογίας του, θα διατηρεί τη μονάδα σε σταθερό σημείο επιτρέποντας όμως την περιστροφική κίνηση 360° κατάντη του κυματισμού της θάλασσας. Μέσω του πυργίσκου θα γίνεται η μεταφορά του αεριοποιημένου ΥΦΑ προς τους εύκαμπτους αγωγούς οι οποίοι θα συνδέονται με την πολλαπλή εξαγωγής τέρματος αγωγού (PLEM) που θα είναι εγκατεστημένη επί του πυθμένα σε σταθερή θέση. Η PLEM αποτελεί την ενδιάμεση διάταξη μεταξύ της πλωτής μονάδας και του υποθαλάσσιου αγωγού μεταφοράς του φυσικού αερίου μέσω της οποίας το φυσικό αέριο προωθείται προς τον υποθαλάσσιο αγωγό και τις χερσαίες εγκαταστάσεις.
Το σύστημα αγκύρωσης του πυργίσκου πρόσδεσης θα αποτελείται από οκτώ άγκυρες αναρρόφησης ακτινικά διατεταγμένες έτσι ώστε να προσφέρουν σταθερή και ασφαλή πρόσδεση της πλωτής μονάδας κάτω από όλες τις καιρικές συνθήκες.
Πλεονέκτημα του συστήματος πρόσδεσης της πλωτής μονάδας μέσω του πυργίσκου είναι η εύκολη αποσύνδεσή της σε περίπτωση εκτέλεσης εργασιών συντήρησης ή έκτακτης ανάγκης.
Ο υποθαλάσσιος αγωγός μήκους 24 χιλιομέτρων θα ποντιστεί επί του πυθμένα μέχρι βάθους 15 μέτρων, ενώ για βάθος θαλάσσης μικρότερο των 15 μέτρων (περίπου 6 χλμ απόσταση από την ακτή) θα τοποθετηθεί τοποθετείται σε όρυγμα και θα επιχωθεί. Στη συνέχεια ο αγωγός θα προσαιγιαλωθεί στην περιοχή της ακτογραμμής Απαλού και θα ακολουθήσει υπόγεια την πορεία του προς βορρά για 4 χιλιόμετρα ακόμη, μέχρι να συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου στην περιοχή της Αμφιτρίτης σε νέο Μετρητικό και Ρυθμιστικό Σταθμό που θα κατασκευασθεί και θα λειτουργείται από τον ΔΕΣΦΑ για τις ανάγκες του ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης. Ο αγωγός σχεδιάζεται με διάμετρο 30 ιντσών σε όλο του το μήκος και μέγιστη πίεση λειτουργίας 100 barg.