Ακόμη πιο κοντά φαίνεται ότι οδηγούν τη λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης για το FSRU Αλεξανδρούπολης, οι εξελίξεις, αλλά και το κλίμα που διαμορφώνεται.
Εξελίξεις που αφορούν αφενός το γενικότερο ανοδικό momentum για το LNG, με τις εκτιμήσεις να διαβλέπουν σταθερά ισχυρή ζήτηση διαρκείας στις διεθνείς αγορές, δεδομένου ότι ο «γαλάζιος χρυσός» αποτελεί το αδιαμφισβήτητο καύσιμο γέφυρα προς όλες τις άλλες «πράσινες λύσεις».
Αφετέρου, τον ρόλο του παίζει και το πολύ «φρέσκο» mega deal της GasLog με το BlackRock. Και αυτό καθώς το «παρών» στο project ενός από τους επενδυτικούς «γίγαντες» του πλανήτη δίνει άλλες διαστάσεις και «φτερά» στο όλο εγχείρημα. Αυτή η συμφωνία βέβαια αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο δεύτερο τρίμηνο. Και τότε, όπως όλα δείχνουν, τα assets της GasLog θα περάσουν στο Global Energy & Power Infrastructure Team, δηλαδή στον θυγατρικό ενεργειακό βραχίονα του BlackRock.
Με αυτό τον τρόπο το hyper fund θα αποκτήσει παρουσία στο LNG project της Gastrade, όπου η ναυτιλιακή του Πήτερ Λιβανού είναι μέτοχος με 20%, έχοντας μάλιστα και αυξημένο ρόλο όσον αφορά την πλωτή μονάδα.
Με βάση όλα αυτά, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η τελική επενδυτική απόφαση για τη μεγάλη επένδυση στα ανοιχτά της ακριτικής πόλης θα ληφθεί πιο γρήγορα, ίσως εντός του πρώτου τριμήνου ή στις αρχές του δεύτερου.
Όλα έτοιμα να δρομολογηθούν
Ένας από τους λόγους που επίσης οδηγεί στην πιθανή επίσπευση, είναι ότι έχουν κλείσει όλες οι εκκρεμότητες και έχουν δρομολογηθεί οι επόμενες κινήσεις. Στο πλαίσιο αυτό, το κρίσιμο θέμα ήταν η συμπλήρωση του μετοχικού σχήματος κάτι που έχει ήδη ολοκληρωθεί. Έτσι, εκτός της οικογένειας Κοπελούζου, που μέσω της Ελμίνας Κοπελούζου ελέγχει το 20% της Gastrade, αντίστοιχο ποσοστό απέκτησαν διαδοχικά η ναυτιλιακή GasLog του εφοπλιστή Π. Λιβανού, η ΔΕΠΑ Εμπορίας, η κρατική βουλγαρική εταιρεία αερίου Bulgartansgaz και ο ΔΕΣΦΑ. Επιβεβαιώνοντας έτσι την πολυεθνική σημασία του έργου, αλλά και την κεφαλαιακά ισχυρή «ομάδα» που θα υλοποιήσει την επένδυση των 370 εκατ. ευρώ. Και η οποία με την προοπτική της BlackRock γίνεται ακόμη ισχυρότερη…
Παράλληλα έχει γίνει όλη η προεργασία για τις μελέτες και τους διαγωνισμούς που αφορούν τα τεχνικά μέρη του project (πλωτή μονάδα, αγωγός διασύνδεσης και συνοδευτικά έργα). Έτσι ώστε μόλις οι μέτοχοι «πατήσουν το κουμπί», οι προμήθειες του εξοπλισμού να προχωρήσουν με ταχύτατους ρυθμούς.
Ακόμη, η πλευρά Κοπελούζου συμμετέχει, μαζί και με την Goldair και τη γαλλική Bollore Transport & Logistics, στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, διεκδικώντας την παραχώρηση του λιμένα Αλεξανδρούπολης. Με το ενδιαφέρον της να εστιάζεται στην εξασφάλιση των απαραίτητων χώρων και υποδομών στη λιμενική ζώνη για τη συντήρηση και τον εφοδιασμό του FSRU.
Το χρονοδιάγραμμα και η στρατηγική σημασία
To FSRU Αλεξανδρούπολης με βάση το τωρινό χρονοδιάγραμμα προβλέπεται να λειτουργήσει εντός του 2023, και μάλιστα μέχρι τα τέλη των πρώτου εξαμήνου.
Είναι ένα από τα σημαντικότερα ενεργειακά έργα που υλοποιούνται τα τελευταία χρόνια, καθώς θα εγκαινιάσει μια νέα, ανεξάρτητη πύλη εισόδου φυσικού αερίου στις αγορές της Nοτιoανατολικής και Kεντρικής Eυρώπης, εκτοξεύοντας τη γεωπολιτική σημασία και «θέση» της Ελλάδας.
Θα συμβάλλει καταλυτικά στη διαφοροποίηση των πηγών και των οδών ενεργειακού εφοδιασμού της ευρύτερης περιοχής και θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια και τον ανταγωνισμό, υποστηρίζοντας τη δημιουργία Gas Hub.
Το έργο είναι στρατηγικά τοποθετημένο στο σταυροδρόμι του Νότιου και του Κάθετου Διαδρόμου φυσικού αερίου και προσφέρει πρόσβαση σε LNG στις αγορές της Ελλάδας, Βουλγαρίας, Σερβίας, Ρουμανίας, Βόρειας Μακεδονίας και βορειότερα, μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία.
Επιπλέον, το FSRU θα έρθει να λειτουργήσει απόλυτα συμπληρωματικά με τον διασυνδετήριο ελληνο-βουλγαρικό αγωγό IGΒ, ενώ βρίσκεται σε πλήρη συνέργεια με τις υπόλοιπες υφιστάμενες και νέες στρατηγικές ενεργειακές υποδομές της περιοχής, όπως ο ΤΑΡ, ο διασυνδετήριος αγωγός Βουλγαρίας – Σερβίας καθώς και οι επεκτάσεις της υπόγειας αποθηκευτικής ικανότητας φυσικού αερίου στην ΝΑ Ευρώπη.
Πολύ βασικό ότι μαζί με τη Pεβυθούσα θα είναι οι μοναδικές ανεξάρτητες από την τουρκική «επιρροή» πύλες εισαγωγής φυσικού αερίου στην περιοχή.
Το project είναι ενταγμένο από το 2013 στα Ευρωπαϊκά Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI-Projects of Common Interest) και όσον αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά, θα αποτελείται από την πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG (FSRU) με αποθηκευτική ικανότητα 170.000 κυβικών μέτρων LNG και δυναμικότητα αεριοποίησης τουλάχιστον 5,5 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως, η οποία θα αγκυροβοληθεί στον θαλάσσιο χώρο 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης. Η πλωτή μονάδα θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου μέσω ενός συστήματος αγωγών συνολικού μήκους 28 χλμ.