Με το χέρι στο… «κλειδί» βρίσκονται οι άνθρωποι της Gastrade προκειμένου σε έναν περίπου μήνα να ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του FRSU Αλεξανδρούπολης.
Ήδη από σήμερα μέχρι και την Παρασκευή θα βρίσκονται επί τόπου στελέχη του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και συγκεκριμένα του Τμήματος Εγκαταστάσεων της Δ/νσης Υδρογονανθράκων ώστε να πραγματοποιήσουν τις προβλεπόμενες από τον νόμο αυτοψίες:
Α. Για χορήγηση έγκρισης λειτουργίας του έργου «Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) Αλεξανδρούπολης» της εταιρείας Gastrade Α.Ε.
Β. Για χορήγηση έγκρισης λειτουργίας του έργου: «Μετρητικός/Ρυθμιστικός Σταθμός Φυσικού Αερίου U-3660 για την Διασύνδεση του Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) Αλεξανδρούπολης με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ)» στην περιοχή Αμφιτρίτης του Δήμου Αλεξανδρούπολης της Π.Ε. Έβρου.
Υπενθυμίζεται ότι το FSRU «Αλεξανδρούπολις» εισήλθε στο Θρακικό Πέλαγος και αγκυροβόλησε ανοιχτά της ακριτικής πόλης στις 17 Δεκεμβρίου 2023. Η πλωτή μονάδα, αποθήκευσης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου απέπλευσε από το αγκυροβόλιο της Σιγκαπούρης στις 26 Νοεμβρίου 2023 και ξεκίνησε το ταξίδι της προς την Αλεξανδρούπολη, αφού ολοκλήρωσε μια σχεδόν 10μηνη μετατροπή στο ναυπηγείο Seatrium.
Μετά την άφιξή του ακολούθησε το «δέσιμο» μέσω ενός συστήματος αγκυροβόλησης 12 σημείων και η σύνδεσή του με τον υποθαλάσσιο και χερσαίο αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου υψηλής πίεσης, ο οποίος μόλις τεθεί σε λειτουργία, θα παραδίδει φυσικό αέριο στο Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς και εν συνεχεία στους τελικούς καταναλωτές στην Ελλάδα, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Σερβία και περαιτέρω στη Μολδαβία και την Ουκρανία στα ανατολικά και στην Ουγγαρία και τη Σλοβακία στα δυτικά.
Σημειώνεται ότι σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκεται η δοκιμαστική λειτουργία του τερματικού σταθμού. Ειδικότερα, στα μέσα Φεβρουαρίου με την έλευση του πρώτου commissioning cargo που παρέδωσε ως προμηθευτής στο FSRU Αλεξανδρούπολης η ΔΕΠΑ Εμπορίας, ξεκίνησε η διαδικασία δοκιμαστικών ελέγχων για την ομαλή λειτουργία του έργου. Στις αρχές Μαρτίου έγιναν οι δοκιμές για τον αγωγό και ακολουθούν την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου οι δοκιμές και το commissioning για το FSRU.
Από τα μέσα Απριλίου το ΑΣΦΑ θα είναι καθόλα έτοιμο ώστε στις 30 Απριλίου να δοθεί το «σήμα» για την έναρξη εμπορικής λειτουργίας του έργου.
Το μακρύ «ταξίδι» και πώς λειτουργεί
Πρόκειται για το τέλος ενός μεγάλου «ταξιδιού» με πρωταγωνιστή την Gastrade, με αρχικό μοναδικό μέτοχο τον Όμιλο Κοπελούζου.
Μετά από πολλές προκλήσεις και δυσκολίες το project των 380 εκατ. ευρώ μπήκε σε φάση υλοποίησης με τη συμμετοχή στο μετοχικό σχήμα της Ελμίνας Κοπελούζου, της GasLog Cyprus Investments Ltd, της ΔΕΠΑ Εμπορίας, την Bulgartransgaz EAD της Βουλγαρίας, και του ΔΕΣΦΑ.
Το ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης θα αποτελέσει μια νέα πύλη εφοδιασμού, διασφαλίζοντας πρόσθετες ποσότητες φυσικού αερίου για την τροφοδοσία της ελληνικής και της περιφερειακής αγοράς της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ταυτόχρονα θα συμβάλει στη διεύρυνση των πηγών και των οδών προμήθειας φυσικού αερίου, στην προώθηση του ανταγωνισμού προς όφελος του τελικού καταναλωτή, καθώς και στην ασφάλεια εφοδιασμού της Ελλάδας και των βαλκανικών χωρών.
Η Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Αεριοποίησης χωρητικότητας 153.500 κ.μ. και τεχνικής δυναμικότητας 5,5 δισ. κ.μ. LNG ανά έτος, θα βρίσκεται στη θάλασσα της Θράκης, νοτιοδυτικά της πόλης της Αλεξανδρούπολης. Το έργο έχει συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου με αγωγό 30 ιντσών μήκους 28 χλμ. ( αποτελείται από ένα υποθαλάσσιο τμήμα περίπου 24 χλμ και ένα χερσαίο τμήμα 4 χλμ) μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της ευρύτερης περιοχής (Ρουμανία, Σερβία, Β. Μακεδονία κ.α.)
Το αγκυροβόλιο της πλωτής μονάδας βρίσκεται σε σταθερό σημείο σε θαλάσσια περιοχή βάθους περίπου 40 μέτρων και αποτελείται από ένα σύστημα περιορισμένης πρόσδεσης – (Restricted Catenary Mooring, RCM) το οποίο χρησιμοποιεί 12 σημεία μόνιμης αγκυροβόλησης στον πυθμένα της θάλασσας (με την τεχνολογία των συρόμενων αγκυρών) και μέσω συνδετήρων περιορισμού συνδέεται σε 4 σημεία στην πλώρη και σε 4 σημεία στην πρύμνη επιτρέποντας την πλευρική πρόσδεση των εισερχόμενων πλοίων μεταφοράς LNG.
Στο σημείο υπάρχουν ακόμη:
– Μία υποθαλάσσια Πολλαπλή Εξαγωγή Τέρματος Αγωγού (PLEM) η οποία θα βρίσκεται επί του πυθμένα της θάλασσας και από την οποία ξεκινά ο υποθαλάσσιος αγωγός.
-Δύο εύκαμπτοι αγωγοί (Risers), διαμέτρου 12” έκαστος, μέσω των οποίων το φυσικό αέριο μεταφέρεται από την πλωτή μονάδα στην PLEM
-Μία ομφάλια σύνδεση καλωδίου (Umbilical) της πλωτής μονάδας με την PLEM για την μετάδοση των ηλεκτρικών σημάτων ελέγχου.
Μετά την μέτρηση, το παραγόμενο, από τη διαδικασία αεριοποίησης ΥΦΑ, μεταφέρεται προς τον πύργο της πλωτής μονάδας και μέσω αυτού προς τους εύκαμπτους αγωγούς, οι οποίοι συνδέονται με την PLEM. Στην μονάδα αυτή συνδέεται επίσης και ο υποθαλάσσιος αγωγός μέσω του οποίου το φυσικό αέριο θα διοχετεύεται προς την ακτή και τον χερσαίο αγωγό μεταφοράς που με τη σειρά του απολήγει στον νέο Μετρητικό/Ρυθμιστικό σταθμό Μέτρησης του ΔΕΣΦΑ.
Η πλωτή μονάδα περιλαμβάνει τέσσερες δεξαμενές αποθήκευσης ΥΦΑ που θα είναι τύπου Μεμβράνης. Στο εσωτερικό κάθε δεξαμενής είναι εγκατεστημένες τρεις αντλίες με δυναμικότητα παροχής 1800 m3 ΥΦΑ / ώρα οι δύο και παροχής 530 m3 ΥΦΑ / ώρα η άλλη μια. Η μία από αυτές θα αναρροφά το ΥΦΑ προς τις μονάδες αεριοποίησης ενώ οι άλλες δύο θα το ανακυκλοφορούν μεταξύ των υπόλοιπων δεξαμενών προκειμένου να ελέγχεται η χωρητικότητα κάθε δεξαμενής και η διαγωγή του πλωτού σταθμού.
Πριν τις μονάδες αεριοποίησης θα παρεμβάλλονται 6 αντλίες υψηλής πίεσης, με δυναμικότητα λειτουργίας 265 m3 /h ΥΦΑ η καθεμία, οι οποίες θα καταθλίβουν το ΥΦΑ από την πίεση 8,7 bar στην έξοδο των εμβαπτισμένων αντλιών ως την απαιτούμενη πίεση παραγωγής φυσικού αερίου.
Το υπό πίεση ΥΦΑ οδηγείται προς τις μονάδες αεριοποίησης οι οποίες θα είναι τρεις και εγκατεστημένες στην πλώρη του FSRU. Η καθεμία θα είναι δυναμικότητας αεριοποίησης 297,5 m3 /h ΥΦΑ.
Η τεχνολογία των μονάδων αεριοποίησης είναι υβριδική, ήτοι δύο μονάδες θα είναι τύπου ενδιάμεσου συστήματος υγρού μίγματος γλυκόλης και θα λειτουργούν επιλεκτικά σε ανοιχτό ή κλειστό κύκλωμα, το οποίο θα θερμαίνει το ΥΦΑ μέσω εναλλακτών θερμότητας. Το κλειστό κύκλωμα της γλυκόλης θα θερμαίνεται είτε με θαλασσινό νερό (κατά την λειτουργία ανοιχτού κυκλώματος) είτε με ατμό κατά την λειτουργία κλειστού κυκλώματος. Ο ατμός θα παράγεται σε ειδικούς ατμολέβητες θερμικής ικανότητας 80 MW.
Η τρίτη μονάδα αεριοποίησης είναι τύπου ενδιάμεσου κυκλώματος υγρού μίγματος γλυκόλης / θαλασσινού νερού. Επίσης υπάρχει και μία εφεδρική ηλεκτρογεννήτρια έκτακτης ανάγκης ισχύος 950 kW.
Σημειώνεται ότι για τη λειτουργία αιχμής απαιτείται ηλεκτρική ισχύς 18,5 MW, με την ετήσια μέγιστη ιδιοκατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας να υπολογίζεται σε 162,06 GWh, ενώ οι προωστικοί κινητήρες της πλωτής μονάδας, θα είναι ηλεκτρικοί ισχύος 29 MW.
Για λόγους ασφαλείας, προβλέπεται και βαλβιδοστάσιο ακτής, το οποίο βρίσκεται εγκατεστημένο στην περιοχή σύνδεσης μεταξύ του υποθαλάσσιου και χερσαίου τμήματος του αγωγού για τον διαχωρισμό και την απομόνωση των δύο τμημάτων, την εκτέλεση εργασιών επιθεώρησης και συντήρησης καθώς και για την απομόνωση του χερσαίου τμήματος σε περίπτωση ατυχήματος ή διαρροής αερίου.
Διαβάστε ακόμη
Κρήτη: «Κρατάνε» οι τουριστικές κρατήσεις στα περσινά επίπεδα – Ελπίδες για μικρή αύξηση των αφίξεων
ΒΟΑΚ: Το δύσκολο σταυρόλεξο της μεγάλης παραχώρησης του 1,8 δισ. και τα επόμενα ορόσημα
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ