Σύμφωνα με τη Διεθνή Οργάνωση Ενέργειας οι παγκόσμιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) που σχετίζονται με την ενέργεια υπολογίστηκαν σε ποσοστό κάτω από 1% το 2022. Οι προβλέψεις τις τοποθετούσαν υψηλότερα ωστόσο η ανάπτυξη της ηλιακής ενέργειας, της αιολικής ενέργειας, των ηλεκτρικών οχημάτων και της ενεργειακής απόδοσης συνέβαλε στον περιορισμό των επιπτώσεων της χρήσης άνθρακα και πετρελαίου, όπως αναφέρει η οργάνωση.
Την ίδια στιγμή, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Περιβάλλοντος (ΕΟΠ) εκτιμά πως οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που προέκυψαν από τα 9,4 εκατ. νέα επιβατικά οχήματα που ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη το 2022 ήταν 108,2 g CO2/km, περίπου 6 g CO2/km λιγότερα από το 2021.
Πόσο διοξείδιο του άνθρακα, όμως, απελευθερώνεται από το κορυφαίο πρωτάθλημα αγώνων αυτοκινήτου, τη Φόρμουλα 1;
Σύμφωνα με την έκθεση βιωσιμότητας του 2019, όταν η F1 έθεσε για πρώτη φορά το στόχο του μηδενικού αποτυπώματος ως το 2030, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα υπολογίστηκαν στους 256.551 τόνους.
Βέβαια, οι ειδικοί δεν εστιάζουν μόνο στις εκπομπές των μονοθέσιων, αλλά στο σύνολο των ρύπων που παράγονται από τη διοργάνωση. Αρκεί κανείς να σκεφτεί ότι για τις 10 ομάδες και τους 20 οδηγούς, χρειάζονται εκατοντάδες άλλα στελέχη που πραγματοποιούν οδικά, αεροπορικά και θαλάσσια ταξίδια σε διάφορα σημεία του κόσμου με σημαντικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο, καθώς τουλάχιστον το 27,7% των συνολικών ρύπων αποδίδεται στις μετακινήσεις των υπαλλήλων της F1 και των συνεργατών τους, ενώ τα ίδια τα αυτοκίνητα αγγίζουν μόλις το 0,7% του συνόλου, σύμφωνα με τους Νew York Times.
Το 2022 πάντως καταγράφηκε μείωση, με παραγωγή 223.031 τόνων ισοδύναμου διοξειδίου του άνθρακα, εκ των οποίων σχεδόν το 75% προήλθε από τις μετακινήσεις.
Τώρα, η F1 με τις μηχανολογικές δυνατότητες και την τεχνογνωσία που έχει στη φαρέτρα της, επιχειρεί να βρει λύσεις για περαιτέρω περιορισμό εκπομπών, με τον διευθυντή βιωσιμότητας της McLaren, Κιμ Γουίλσον, να αναφέρει στο δίκτυο CNBC πως ο συνδυασμός δεξιοτήτων, τεχνογνωσίας και εμπειρίας μπορεί να κάνει τη διαφορά.
Με γνώμονα τη συνεργασία, οι αρμόδιοι του αθλήματος… ξεκινούν από την pole position, πατάνε γκάζι και τρέχουν με αισιοδοξία προς τον στόχο του net-zerο μέχρι το 2030.
Εξάλλου, έκθεση που δημοσιεύθηκε νωρίτερα φέτος αποκάλυψε ότι το άθλημα είχε μειώσει τις εκπομπές κατά 13% από το 2018, χάρη σε «πράσινες» στρατηγικές, μείωση του προσωπικού στους αγώνες και χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Ανάμεσα στα μέτρα που προβλέπονται είναι η αυξανόμενη χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) στα αεροσκάφη που πραγματοποιούν τη μεταφορά των οχημάτων, ενώ 100% βιώσιμα καύσιμα αναμένεται να χρησιμοποιούν τα μονοθέσια από το 2026.
Σχετικά με την ανάγκη περιορισμού μετακινήσεων, η Έλεν Τζόουνς, επικεφαλής για την Περιβαλλοντική, Κοινωνική και Εταιρική Διακυβέρνηση (ΕSG) της F1, μιλώντας στο CNBC εξήγησε πως πρέπει να μειωθούν οι αποστάσεις και ο αριθμός των ταξιδιών, ενώ έκρινε απαραίτητο να επανεξεταστούν συνολικά οι τρόποι μεταφοράς που εφαρμόζονται.
Παράλληλα, στο CNBC ο επικεφαλής του τμήματος βιωσιμότητας της Red Bull, Άνταμ Σάμονς, τόνισε ότι ανάλογη βιώσιμη προσέγγιση είναι χρήσιμη και στα κτίρια και τις υποδομές με την εταιρία να έχει ενσωματώσει νέα έξυπνα συστήματα διαχείρισης ενέργειας και να έχει αναπτύξει νέους τρόπους για τη δέσμευση και την ανακύκλωση της θερμότητας που απελευθερώνεται από τις εγκαταστάσεις παραγωγής της.
«Επιδιώκουμε να μειώσουμε τις εκπομπές μας κατά τουλάχιστον 50% με βάση τη βασική μας τιμή του 2018», συμπλήρωσε η Τζόουνς, που σημαίνει ότι οι εναπομείνασες εκπομπές θα «αντισταθμιστούν» μέσω προγράμματος πίστωσης μορίων άνθρακα ή συμφωνιών αντιστάθμισης, μέθοδος βέβαια που για κάποιους αποτελεί δικαιολογία για τη συνέχιση των εκπομπών.
Photo: Pixabay
Διαβάστε ακόμη
Αμερικανικές εκλογές 2024: Τι θα κερδίσει ο Έλον Μασκ σε περίπτωση νίκης του Ντόναλντ Τραμπ
Μύκονος: Αυτό είναι το οικόπεδο του Α. Βγενόπουλου που βγαίνει σε εκούσιο πλειστηριασμό (pics)
Υποδομές: Γιατί κάλεσε εκτάκτως στο Μαξίμου Σταϊκούρα, Σκέρτσο, Χαρδαλιά ο Κυριάκος Μητσοτάκης
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα