Με δύο FSRU σε λειτουργία θα βρίσκεται η Ελλάδα στις αρχές του 2024. Γεγονός τεράστιας σημασίας για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας, αλλά και της ευρύτερης περιοχής.
Οι εξελίξεις γύρω από τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης των δύο αυτών μεγάλων επενδύσεων, συνολικού ύψους άνω των 700 εκατ. ευρώ, οι οποίες προωθούνται από την Gastrade στην Αλεξανδρούπολη και από τη Διώρυγα Gas (θυγατρική του Ομίλου Motor Oil) στους Αγίους Θεοδώρους, αποκτούν άλλη βαρύτητα υπό το πρίσμα της ενεργειακής και γεωπολιτικής κρίσης.
Είναι αυτή η διπλή κρίση, με τις ανατροπές που φέρνει καθημερινά, η οποία και επιτάσσει την αλλαγή της πολιτικής της Ε.Ε. με στόχο τη βιωσιμότητα των νέων υποδομών.
Και τούτο καθώς μέχρι πρότινος το φυσικό αέριο ήταν «εξοβελισμένο» από την ευρωπαϊκή ενεργειακή στρατηγική στο πλαίσιο μιας σκληροπυρηνικής «πράσινης» οπτικής. Δηλαδή από «καύσιμο γέφυρα», όπως χαρακτηριζόταν στο παρελθόν, έγινε σταδιακά απορριπτέο, πρώτα από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων που έπαψε να χρηματοδοτεί έργα φυσικού αερίου, και στη συνέχεια από το EU Green Deal, παρά τις όποιες εξαιρέσεις.
Ο πόλεμος και η κατάρρευση όσων θεωρούντο ως «δεδομένα» επανάφερε το φυσικό αέριο στην πρώτη γραμμή. Υπερτονίζοντας τη σημασία του για το σήμερα, αλλά και για την ίδια την ενεργειακή μετάβαση. Εξ ου και αιφνιδίως ισχυρά κράτη μέλη της Ε.Ε., όπως η Γερμανία ανακοίνωσαν ότι στρέφονται στην ανάπτυξη νέων υποδομών φυσικού αερίου, ικανών να διασφαλίσουν και την απεξάρτηση από τη Ρωσία, όπως τα FSRU.
Όλα αυτά βρέθηκαν στο επίκεντρο της χθεσινής συζήτησης στο Gas & Power Forum μεταξύ των εκπροσώπων της Gastrade, της Διώρυγα Gas, του ΔΕΣΦΑ και άλλων παραγόντων της αγοράς.
Το πρώτο χρήσιμο συμπέρασμα είναι ότι θα πρέπει να υπάρξει μια αλλαγή στρατηγικής της Ε.Ε. ώστε να αναγνωριστεί το φυσικό αέριο ως «καύσιμο βάσης» για τα επόμενα 15 χρόνια, τουλάχιστον. Μόνο τότε, όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά, μπορεί να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των μεγάλων επενδύσεων που απαιτούνται στο συγκεκριμένο τομέα.
Τι προβλέπουν τα νέα πλάνα
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο CEO της Gastrade Κ. Σιφναίος το πρώτο FSRU Αλεξανδρούπολης βρίσκεται στην τελική ευθεία για την υλοποίησή του με το χρονοδιάγραμμα να προβλέπει ότι θα τεθεί σε λειτουργία στα τέλη του 2023. Όσο για το δεύτερο τερματικό στην ίδια περιοχή, επισήμανε ότι είναι ένα σχέδιο που μελετάται εδώ και καιρό και το οποίο βασίζεται στην ανάγκη της περιοχής της Αν. Ευρώπης να ενισχύσει την απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο.
Αντίστοιχα, ο επικεφαλής της Μονάδας Φυσικού Αερίου της Motor Oil – Διώρυγα Gas Ν. Σάτρας περιέγραψε το χρονοδιάγραμμα και τα επόμενα βήματα για το FSRU της Διώρυγα Gas. Έτσι μετά το απόλυτα επιτυχημένο μη δεσμευτικό market test, προβλέπεται η διενέργεια του binding market test κατά το τρίτο φετινό τρίμηνο, καθώς και η ολοκλήρωση των μελετών και η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης περί τα τέλη του έτους. Με βάση αυτά, το project εκτιμάται ότι θα τεθεί σε λειτουργία στις αρχές του 2024.
Παράλληλα, όπως τόνισε ο υπεύθυνος στρατηγικής του ΔΕΣΦΑ Μ. Θωμαδάκης την επόμενη εβδομάδα πρόκειται να ξεκινήσει το market test για τον σχεδιαζόμενο διασυνδετήριο αγωγό που θα συνδέσει την Ελλάδα με τη Βόρεια Μακεδονία. Ακόμη αναφέρθηκε στην υπό εξέταση επέκταση του τερματικού σταθμού LNG στη Ρεβυθούσα με την προσθήκη μιας 4ης πλωτής δεξαμενής, καθώς, επίσης και στο ενδεχόμενο δέσμευσης ποσοτήτων του καυσίμου (περί τα 900 εκ. κ.μ.) σε υποδομή αποθήκευσης της Ιταλίας.
Όσον αφορά το φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ, επισήμανε ότι οι νέες υποδομές που σχεδιάζονται και κατασκευάζονται από τον Διαχειριστή είναι «hydrogen ready», ικανές να υποδεχτούν τα ανανεώσιμα αέρια που σταδιακά θα πάρουν την θέση του φυσικού αερίου.