Οι τερματικοί σταθμοί υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ευρώπης λειτουργούν με τέρμα γκάζι καθώς φτάνει ένα ρεκόρ προμηθειών με έκπτωση, αμβλύνοντας τους φόβους για διακοπή των ροών από τη Ρωσία.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση πιέζεται να μειώσει τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου προς όφελος του LNG, αλλά η αύξηση των εισαγωγών φέρνει στα όριά τους τις υπάρχουσες υποδομές αναδεικνύοντας την ανάγκη κατασκευής νέων, όπως αναφέρει το Bloomberg.
Οι εισαγωγές LNG έφθασαν σε επίπεδα ρεκόρ αυτόν τον μήνα σε βασικές αγορές της βορειοδυτικής Ευρώπης, καθώς η περιοχή έχει γίνει η πιο προσοδοφόρα αγορά για το LNG φέτος εν μέσω ανησυχιών σχετικά με τη μείωση των προμηθειών από τη Ρωσία. Επίσης, η μειωμένη ζήτηση στην Ασία λόγω των άφθονων αποθεμάτων και του Covid-19 έχει ρίξει τις τιμές. Αυτό οδήγησε τους προμηθευτές LNG να προσφέρουν φορτία στην Ευρώπη με άνευ προηγουμένου εκπτώσεις για να κερδίσουν νέα συμβόλαια με επιχειρήσεις.
Το υγροποιημένο φυσικό αέριο είναι ένα κρίσιμο εργαλείο για τις χώρες που θέλουν να απογαλακτιστούν από το ρωσικό αέριο. Η Πολωνία και η Βουλγαρία- που είδαν τις προμήθειες τους από τη Ρωσία να διακόπτονται την Τετάρτη- είναι μεταξύ εκείνων που σχεδιάζουν να αυξήσουν την κατανάλωση LNG. Το πρόβλημα είναι ότι η δυναμικότητα έχει ήδη εξαντληθεί και χρειάζεται χρόνος για την κατασκευή ή την επέκταση των μονάδων.
Χορός εκπτώσεων για το LNG
Ορισμένοι προμηθευτές LNG έχουν προσφέρει φορτία στην Ευρώπη με εκπτώσεις άνω του 20% για να εξασφαλίσουν θέσεις στους τερματικούς σταθμούς, οι οποίοι όταν είναι διαθέσιμοι κλείνουν τάχιστα. Εάν συνεχίσουν αυτές οι ροές φορτίων οι εκπτώσεις ενδέχεται να επεκταθούν περαιτέρω, καθώς τα δεξαμενόπλοια θα αναγκαστούν να κάνουν ουρές έξω από τα λιμάνια ή ακόμη και να εκτρέπονται σε εναλλακτικούς προορισμούς.
Οι εκπτώσεις που παρατηρούνται στο LNG είναι « απάντηση στο ότι οι ευρωπαϊκοί τερματικοί σταθμοί ξεπερνούν τη μέγιστη χωρητικότητα», ανέφερε σε έκθεσή της η Fearnleys A/S.
«Λαμβάνοντας υπόψη τη ρωσο-ουκρανική σύγκρουση και τη Ρωσία που πρόσφατα μείωσε τις εξαγωγές προς την Πολωνία, τη Βουλγαρία και ίσως σε άλλες χώρες τις επόμενες εβδομάδες, αναμένεται ότι θα περιοριστεί η προσφορά προς την Ασία στο μέλλον», ανέφερε σχετικά με τη διαφορά τιμής μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.
Οι πωλήσεις LNG στην Ευρώπη θα παραμείνουν πιο ελκυστικές από ό,τι στην Ασία για τουλάχιστον έναν ακόμη χρόνο, δήλωσε η Goldman Sachs Group Inc. νωρίτερα αυτόν τον μήνα. Εν τω μεταξύ, οι αυστηροί περιορισμοί για την πανδημία και οι εποχιακές υψηλές τιμές περιορίζουν τη ζήτηση LNG στην Κίνα, τον κορυφαίο εισαγωγέα στον κόσμο.
Οι προμηθευτές προσφέρουν φορτία LNG στην Ευρώπη με έκπτωση από 6 έως 8 δολάρια, δηλαδή άνω του 20% σε σχέση με τις τιμές αναφοράς του ολλανδικού φυσικού αερίου, ανέφεραν οι έμποροι. Οι προσφορές από τους αγοραστές «έβλεπαν» φορτία με τιμή έως και 10 $ κάτω από το σημείο αναφοράς, όπως λένε.
Η SparkNWE basis της Spark Commodities, η οποία αξιολογεί τα φυσικά φορτία LNG που παραδίδονται σε τερματικούς σταθμούς στη βορειοδυτική Ευρώπη με βάση το DES, εκφραζόμενη ως διαφορά με το ολλανδικό σημείο αναφοράς TTF, ήταν σχεδόν μείον 7,50 $ για την παράδοση Μαΐου από χθες Πέμπτη.
«Η αύξηση της έκπτωσης στο TTF καταδεικνύει την αξία που αποδίδει η αγορά στην ευρωπαϊκή χωρητικότητα αερίου σε μια εποχή όπου οι ροές LNG κατευθύνονται όλο και περισσότερο στη βορειοδυτική Ευρώπη», δήλωσε ο Tim Mendelssohn, διευθύνων σύμβουλος της Spark Commodities.