Μπορεί η τρέχουσα τιμή του φυσικού αερίου να βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο ετών (25,7 ευρώ ανά μεγαβατώρα), αλλά η αβεβαιότητα για τους επόμενους χειμώνες συντηρείται σε υψηλά επίπεδα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι τα μελλοντικά συμβόλαια για τον Δεκέμβριο του 2023 διαπραγματεύονται με έκπτωση της τάξης του 8% σε σχέση με τα συμβόλαια του Δεκεμβρίου 2024.
Πρόκειται για μια σημαντική αντιστροφή σε σχέση με τον περασμένο Ιανουάριο, όταν τα συμβόλαια του επερχόμενου χειμώνα ήταν ακριβότερα σε σχέση με τον χειμώνα του 2024.
Αυτή η μετατόπιση υποδηλώνει ότι η Ευρώπη είναι επαρκώς προετοιμασμένη για τον προσεχή χειμώνα, καθώς ο ήπιος καιρός έχει επιτρέψει στις χώρες να «χτίσουν» επαρκή αποθέματα. Σ’ αυτό, φυσικά, έχει συμβάλλει και η αθρόα εισαγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Ωστόσο, η κατάσταση είναι αβέβαιη για τα επόμενα χρόνια, ενόσω η Γηραιά Ήπειρος προσαρμόζεται σε μια νέα πραγματικότητα, η οποία δεν θα περιλαμβάνει τις προμήθειες από τη Ρωσία.
Ο χειμώνα του 2024 φαίνεται πιο επικίνδυνος, προειδοποιεί ο διευθυντής της Inspired Energy, Νικ Κάμπντελ, μιλώντας στο πρακτορείο Bloomberg. O καιρός, προσθέτει, δεν θα είναι ήπιος για πάντα. «Ένα κρύος χειμώνας το 2023 θα μπορούσε να μειώσει τα αποθέματα».
Την ίδια στιγμή, η προσωρινή συμφωνία μεταφοράς αερίου μεταξύ Κιέβου και Μόσχας αναμένεται να λήξει τον Δεκέμβριο του 2024, θέτοντας σε κίνδυνο και τις τελευταίες ροές ρωσικού αερίου προς την Ευρώπη.
Μια υψηλότερη τιμή φυσικού αερίου, σύμφωνα με τους ειδικούς, θα μπορούσε να πλήξει τις προσπάθειες της Ευρώπης να αντιμετωπίσει τον πληθωρισμό. Τα υψηλά κόστη του 2022 – 2023 έχουν ήδη επιφέρει ανεπανόρθωτη «ζημιά» στη βιομηχανική δραστηριότητα, περιορίζοντας αισθητά τη ζήτηση για καύσιμα.
Η προσοχή στρέφεται και στην Κίνα, η οποία ανταγωνίζεται με την Ευρώπη για το ποιος θα παραλάβει τα περισσότερα φορτία LNG.
Η Κατερίνα Φιλιπένκο, αναλύτρια στη Wood Mackenzie, υποστηρίζει ότι η Ευρώπη θα μπορούσε να βασιστεί και στις αυξημένες ροές αερίου από τη Βόρεια Αφρική. «Αλλά οποιαδήποτε αναταραχή στις προμήθειες ή ένας μη φυσιολογικός κρύος καιρός μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο τα ευρωπαϊκά αποθέματα».
Οι ειδικοί πιστεύουν ότι η αγορά θα παραμείνει «σφιχτή» και ευάλωτη έως το 2026, όταν τα νέα εργοστάσια LNG σε Κατάρ και ΗΠΑ θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους.
Διαβάστε ακόμα
Πώς σχεδιάζει ο Βασίλης Ψάλτης να «χτίσει» τη νέα Alpha Bank – Οι 6 προτεραιότητες έως το 2025
Έκλεισε η συμφωνία της First Sentier με τις πιστώτριες τράπεζες
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ