Μπορεί κατά τη χθεσινή ημέρα να σημειώθηκε μια εντυπωσιακή αποκλιμάκωση των τιμών του φυσικού αερίου και συνακόλουθα του ρεύματος στην Ευρώπη, ωστόσο το κλίμα αβεβαιότητας είναι τόσο έντονο και οι ισορροπίες τόσο λεπτές που κανείς δεν γνωρίζει τι ξημερώνει την επομένη…
Ήδη τα «παιχνίδια» της Μόσχας με την παράταση της διακοπής λειτουργίας του Nord Stream θεωρείται ότι μπορούν να οδηγήσουν τις τιμές σε νέα άνοδο. Από την άλλη τα μέτρα που αναμένονται από την Ε.Ε. ενισχύουν το «φρένο»…
Πάντως, χθες το ολλανδικό συμβόλαιο αναφοράς έκλεισε στο TTF στα 254 ευρώ/MWh, καταγράφοντας περαιτέρω πτώση κατά 6,82%, ενώ το συμβόλαιο παράδοσης Οκτωβρίου έκλεισε στα 271,4 ευρώ/MWh και του Νοεμβρίου στα 275,7 ευρώ/MWh. Αντίστοιχα οι τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας μειώθηκαν με πρώτη τη Γερμανία όπου το συμβόλαιο του επόμενου έτους έκλεισε στα 610 ευρώ/MWh έναντι του ιστορικού ρεκόρ των 1.050 ευρώ/MWh που σημειώθηκε στην ενδοημερήσια διαπραγμάτευση τη Δευτέρα.
Σε πτωτική τάση κινήθηκαν οι τιμές του ρεύματος και στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, με εξαίρεση την Ελλάδα που έχει για σήμερα 31 Αυγούστου την υψηλότερη, στα 697,41 ευρώ/MWh.
Ανταγωνισμός, αλλά και ευκαιρίες…
Μέσα σε αυτό το κλίμα ξεχωριστή σημασία διαδραματίζει ο ανταγωνισμός Ευρώπης-Ασίας για τα φορτία LNG, ο οποίος εντείνεται καθώς κορυφαίοι εισαγωγείς στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα σπεύδουν να ξαναγεμίσουν τα αποθέματα τους, οδηγώντας τις τιμές του LNG στην Ασία σε υψηλό πέντε μηνών.
Την ίδια ώρα, όμως, αναδεικνύονται και ευκαιρίες…
Όπως αναφέρει το Bloomberg, το τελευταίο διάστημα πωλητές υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ασία «μαζεύουν» υπολειπόμενα καύσιμα σε φορτία και τα αποστέλλουν στην «διψασμένη» Ευρώπη, αποκομίζοντας προφανώς σημαντικά κέρδη.
Οι αποστολές patchwork συνδυάζουν προμήθειες LNG που απομένουν μετά από μερικές παραδόσεις από κόμβους όπως η Αυστραλία και το Ομάν σε πελάτες στη Βορειοανατολική Ασία. Το πλεόνασμα LNG μεταφέρεται σε σκάφος στον ωκεανό για να σχηματίσει ένα νέο υβριδικό φορτίο που μπορεί στη συνέχεια να πωληθεί στην Ευρώπη ή σε άλλον αγοραστή στην Ασία.
Τέτοιες μεταφορές από πλοίο σε πλοίο εντοπίστηκαν στα ανοικτά των ακτών της Μαλαισίας τον Ιούλιο, σύμφωνα με την εταιρεία ενεργειακών πληροφοριών Vortexa Ltd. Η πρακτική αυτή εφαρμόζεται σπάνια στην αγορά LNG, σε αντίθεση με τον τομέα του πετρελαίου όπου η ανάμειξη διαφόρων τύπων αργού είναι αρκετά συνηθισμένη.
Η «συνένωση» αυτού του αερίου σε μια πλήρη αποστολή θα ήταν συνήθως χάσιμο χρόνου και χρημάτων, αλλά το τωρινό φαινόμενο δείχνει την έκταση της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης. Ιδιαίτερα η ενεργειακή κρίση της Ευρώπης έχει εκτοξεύσει τη ζήτηση για LNG στα ύψη ωθώντας τις τιμές του φυσικού αερίου σε ρεκόρ και καθιστώντας τέτοιες πρακτικές προσοδοφόρα επιλογή.
Με τις ευρωπαϊκές τιμές να αγγίζουν περίπου τα 100 δολάρια ανά Mbtu και με αυτά τα φορτία να πωλούνται στα 20 δολάρια ή χαμηλότερα, οι μεγάλες εταιρείες ενέργειας τα βλέπουν σαν μια ευκαιρία.
«Οι μεταφορές LNG από πλοίο σε πλοίο στη Νοτιοανατολική Ασία αναμένεται να παραμείνουν ενεργές καθώς οι παίκτες τροφοδοτούν τη διαρθρωτική έλλειψη ενέργειας στην Ευρώπη», δήλωσε ο Felix Booth, επικεφαλής του LNG στη Vortexa.
Στην τρέχουσα στενή αγορά, οι πωλητές προσφέρουν όσο το δυνατόν μικρότερο όγκο στο πλαίσιο συμφωνιών διάρκειας, σύμφωνα με εταιρείες κοινής ωφελείας, εμπόρους και αναλυτές. Τα συμβόλαια επιτρέπουν συνήθως στους πωλητές να παραδίδουν έναν όγκο αερίου που μπορεί να είναι 5% μικρότερος από την πραγματική ποσότητα, μια ρήτρα γνωστή ως minimum tolerance levels.
Αυτό επιτρέπει στις μεγάλες εταιρείες να αυξήσουν τη διαθέσιμη προσφορά από όλο το χαρτοφυλάκιό τους και να αναπτύξουν τον στόλο των πλοίων τους.
Οι κινήσεις των πλοίων
Το δεξαμενόπλοιο LNG Attalos έφτασε στην Ευρώπη την περασμένη εβδομάδα μεταφέροντας δύο επιμέρους φορτία αυστραλιανού αερίου και ένα ακόμη τμήμα με φυσικό αέριο από το Κατάρ, σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa. Πριν συναντηθούν με το Attalos στη Μαλαισία τον περασμένο μήνα, τρία πλοία — Patris, Seapeak Glasgow και Kinisis — έπλευσαν όλα στη Βορειοανατολική Ασία για να εκφορτώσουν μέρος των αποστολών τους.
Εν τω μεταξύ, το σκάφος Flex Resolute αυτό τον μήνα εκφόρτωσε ένα μερικό φορτίο φυσικού αερίου προέλευσης Ομάν στο Dahej της Ινδίας πριν μεταφέρει το υπόλοιπο LNG, μέσω πλοίου σε πλοίο, στο δεξαμενόπλοιο British Partner στα ανοιχτά της Μαλαισίας, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg. Το British Partner έλαβε επίσης φυσικό αέριο από το Κατάρ από το Flex Aurora, το οποίο είχε αποπλεύσει από το Ras Laffan στην Ιαπωνία τον Ιούλιο πριν από την παράκαμψη στη Μαλαισία και επί του παρόντος βρίσκεται στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας.
Η στρατηγική αυτή απειλεί να αφήσει λιγότερο φυσικό αέριο για τις ασιατικές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, οι οποίες ανταγωνίζονται σκληρά την Ευρώπη για τη δημιουργία αποθεμάτων πριν από το χειμώνα. Ωστόσο, το δέλεαρ είναι μεγάλο…
Διαβάστε ακόμη:
Τηλέμαχος Λαβίδας: Γιατί η ΑΜΚ των €58 εκατ. είναι κομβική για τη Lavipharm
Γιατί η Credit Suisse περιμένει νέο «πόνο» στις μετοχές – Τι προτρέπει τους επενδυτές να κάνουν