Η Exxon Mobil Corp., η οποία διαχειρίζεται ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα διύλισης πετρελαίου στον κόσμο, προσπαθεί να ανταποκριθεί περισσότερο στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των καταναλωτών, καθώς η ενεργειακή μετάβαση επιταχύνεται. Οι αλλαγές που εξετάζει περιλαμβάνουν πιθανή αντικατάσταση ορισμένου ποσοστού παραγωγής βενζίνης με χημικά.
Ο πετρελαϊκός κολοσσός έχει από καιρό ακολουθήσει μια στρατηγική αναβάθμισης των διυλιστηρίων για να επεκτείνει την παραγωγή και να παράγει προϊόντα υψηλότερης αξίας από αργό πετρέλαιο, όπως λιπαντικά και πλαστικές πρώτες ύλες. Ωστόσο, τώρα βλέπει αυτά τα έργα να βοηθούν δυνητικά την εταιρεία να απομακρυνθεί από τα παραδοσιακά καύσιμα, η ζήτηση για τα οποία είναι πιθανό να μειωθεί τις επόμενες δεκαετίες.
Νέα στρατηγική
Όπως αναφέρει το Bloomberg, η στρατηγική, που συζητήθηκε την περασμένη εβδομάδα από στελέχη σε μια παρουσίαση σε επενδυτές και μέσα ενημέρωσης, δείχνει πώς ακόμη και η Exxon, ένας από τους κορυφαίους υποστηρικτές των ορυκτών καυσίμων, αναγκάζεται να υπολογίσει ένα μέλλον, στο οποίο τα ηλεκτρικά οχήματα μειώνουν σημαντικά την κατανάλωση βενζίνης.
Η Exxon έχει ήδη μειώσει την παραγωγή μαζούτ και πετρελαίου με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο σε διυλιστήρια στη Σιγκαπούρη και στο Ηνωμένο Βασίλειο. Με την πάροδο του χρόνου, είναι ανοιχτή στη μείωση της παραγωγής βενζίνης, το επίκεντρο των εργασιών διύλισης της εταιρείας από τότε που ο Henry Ford παρουσίασε το Model T πριν από σχεδόν 100 χρόνια.
Ο στόχος είναι η παραγωγή περισσότερων χημικών ουσιών, που βρίσκονται σε όλα, από το χρώμα μέχρι το πλαστικό, για τα οποία υπάρχουν λίγες εναλλακτικές λύσεις χαμηλών εκπομπών άνθρακα. «Σχεδιάζουμε να τροποποιήσουμε μέρος αυτής της απόδοσης από τη βενζίνη σε απόσταγμα και τροφοδοσία χημικών ουσιών», δήλωσε σχετικά ο Jack Williams, ανώτερος αντιπρόεδρος της Exxon.
Τα κέρδη και το εταιρικό DNA
Η Exxon εξασφαλίζει το μεγαλύτερο μέρος των κερδών της από την παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου, αλλά η διύλιση ήταν πάντα στο εταιρικό της DNA, ήδη από την αφετηρία της ως μέρος της Standard Oil του John D. Rockefeller, η οποία ιδρύθηκε τον 19ο αιώνα. Η διύλιση επιτρέπει στην Exxon να κερδίζει χρήματα ακριβώς… κατά μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού ορυκτών καυσίμων, από το πηγάδι μέχρι τη δεξαμενή αερίου.
Αλλά με τα παραδοσιακά καύσιμα, όπως η βενζίνη, να απειλούνται από τα ηλεκτρικά οχήματα, τα διυλιστήρια σε όλο τον κόσμο αναγκάζονται να προσαρμοστούν γρήγορα. Ορισμένα ευρωπαϊκά εργοστάσια έκλεισαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ άλλα στις ΗΠΑ μεταπήδησαν στο βιοντίζελ.
Έτσι, η Exxon θέλει να υιοθετήσει μια πιο διαφοροποιημένη προσέγγιση, αναβαθμίζοντας τις εγκαταστάσεις για την είσοδο και έξοδο από προϊόντα ανάλογα με τη ζήτηση. Για παράδειγμα, ένα διυλιστήριο της Exxon στη Σιγκαπούρη παρήγαγε μαζούτ που πωλούνταν για 10 δολάρια το βαρέλι χαμηλότερα από την τιμή του αργού πετρελαίου Brent, αλλά μετά από μια πρόσφατη αναβάθμιση, η εγκατάσταση παράγει βασικά αποθέματα λιπαντικών που πωλούνται για 50 δολάρια πάνω από το Brent.
Η Exxon αναβάθμισε τα διυλιστήρια της στο Fawley στο Ηνωμένο Βασίλειο και στο Beaumont στο Τέξας για να παράγει περισσότερο ντίζελ, το οποίο χρησιμοποιείται για βαριές μεταφορές και είναι λιγότερο ευάλωτο στον ανταγωνισμό από τα ηλεκτρικά οχήματα. «Απλώς έχει περισσότερες μεταβλητές τώρα λόγω της ενεργειακής μετάβασης. Το να έχουμε ένα περιουσιακό στοιχείο διύλισης υψηλής ποιότητας με ευελιξία θα είναι πολύ σημαντικό», τόνισε ο Jay Saunders, διαχειριστής κεφαλαίων φυσικών πόρων στην Jennison Associates, η οποία έχει υπό διαχείριση 186 δις. δολάρια.
Με το βλέμμα στο μέλλον
Το αποτύπωμα διύλισης και χημικών ουσιών της Exxon είναι τουλάχιστον διπλάσιο από αυτό των ανταγωνιστών της, δυνητικά καθιστώντας την πιο ευάλωτη σε μια ταχεία ενεργειακή μετάβαση και ειδικά στην ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, τα στελέχη της πιστεύουν ότι οι δυνατότητες για αναδιαρθρώσεις είναι πολύ μεγαλύτερες από αυτές των άλλων Big Oil, παρέχοντας έτσι μια ευκαιρία για κέρδη σε ένα μέλλον χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Για παράδειγμα, το βιοντίζελ είναι ιδιαίτερα ελκυστικό για την Exxon, επειδή η αναδιαμόρφωση των υπαρχόντων διυλιστηρίων της κοστίζει περίπου το μισό από την κατασκευή ενός νέου εργοστασίου, δήλωσε ο Neil Hansen, ανώτερος αντιπρόεδρος λύσεων προϊόντων. Η ζήτηση για βιοντίζελ, το οποίο κατασκευάζεται από φυτικό λάδι ή ανακυκλωμένο λίπος εστιατορίων, αναμένεται να τετραπλασιαστεί σε 9 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα έως το 2050, όπως είπε.
Η Exxon βρίσκεται στα μισά ενός οκταετούς σχεδίου για τη γενική αναβάθμιση του τμήματος καυσίμων και χημικών ουσιών της, το οποίο περιλαμβάνει επίσης μείωση του κόστους, βελτίωση της λειτουργικής απόδοσης και πώληση ζημιογόνων περιουσιακών στοιχείων. Μάλιστα μέχρι το τέλος του 2023 θα λειτουργήσει μόλις 13 διυλιστήρια σε όλο τον κόσμο, αφού πούλησε πέντε τα τελευταία τέσσερα χρόνια για να επικεντρωθεί στις μεγαλύτερες και φθηνότερες λειτουργίες.
Το «κλειδί» των χημικών
Στο πλαίσιο αυτό τα χημικά θα είναι το κλειδί για την επιτυχία της νέας στρατηγικής. Η Exxon βλέπει αύξηση της ζήτησης για τα χημικά υψηλής απόδοσης της σε περίπου 7% ετησίως, σε αντίθεση με τη βενζίνη, η οποία αναμένεται να κορυφωθεί παγκοσμίως μέχρι το τέλος της δεκαετίας. Για να ανταποκριθεί σε αυτήν τη ζήτηση, σχεδιάζει να κατασκευάζει ένα νέο αποκλειστικό εργοστάσιο χημικών κάθε τέσσερα έως επτά χρόνια.
Τα διυλιστήρια της εταιρείας παρέχουν ένα πρόσθετο μέσο για την παραγωγή χημικών ουσιών, αλλά θα επικεντρωθούν στην ανταπόκριση στις προτιμήσεις των καταναλωτών αντί να βάλουν ένα μεγάλο στοίχημα σε οποιοδήποτε συγκεκριμένο προϊόν, τόνισε ο Williams. «Δεν πρόκειται να το κάνουμε όσο η ζήτηση είναι ακόμα εκεί. Θα το κάνουμε σε μια εποχή που οι τάσεις της ζήτησης είναι σαφείς και οι πελάτες δεν χρειάζονται αυτή τη βενζίνη», όπως είπε.
Διαβάστε ακόμη
Γιατί στη Σιγκαπούρη οι άνθρωποι ζουν καλύτερα και περισσότερο – Στην ίδια λίστα και η Ικαρία
«Σεισμός» στο Χονγκ Κονγκ με τη μεγαλύτερη απάτη της ιστορίας του (pics)
Αρμενία: Περισσότεροι από 2.900 πρόσφυγες πέρασαν στην Αρμενία από το Ναγκόρνο Καραμπάχ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ