Αναβρασμός επικρατεί στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία στην προοπτική υπέρογκων προστίμων από την ΕΕ εάν τα οχήματά τους υπερβαίνουν τους στόχους εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Ειδικότερα, τα όρια εκπομπών αυστηροποιούνται από τον επόμενο χρόνο για τις πωλήσεις νέων οχημάτων και μειώνεται στα 93,6 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο (g/km), μειωμένο κατά 15% από το αντίστοιχο όριο του 2021 που ήταν τα 110,1 g/km. Η υπέρβαση αυτών των ορίων -που περιλαμβάνονται στην Πράσινη Συμφωνία επισύρει υψηλά πρόστιμα.
Ο Ρίκο Λούμαν, ανώτερος οικονομολόγος στον τομέα των μεταφορών και της εφοδιαστικής στην ολλανδική τράπεζα ING, ισχυρίστηκε, μιλώντας στο CNBC ότι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν κάθε λόγο να ανησυχούν για το μέγεθος των οικονομικών κυρώσεων.
«Τα πρόστιμα είναι πραγματικά τεράστια. Όταν το υπολογίσεις… φτάνει εύκολα σε πολλά εκατομμύρια με βάση τους όγκους που παράγουν», είπε οχρακτηριστικά. Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, ΑCEA, σχολιάζει ότι από τη βιομηχανία λείπουν «κρίσιμες προϋποθέσεις» για να υποστηρίξει τη μετάβαση με μηδενικές εκπομπές, και ότι ολοένα αυξάνονται οι ανησυχίες για την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά που προβλέπονται για το 2025.
Ο όμιλος λόμπι αυτοκινήτων, ο οποίος εκπροσωπεί εταιρείες όπως η BMW, η Ferrari, η Renault, η Volkswagen και η Volvo, προειδοποίησε ότι οι τρέχοντες κανόνες της ΕΕ δεν λαμβάνουν υπόψη τις αλλαγές στο γεωπολιτικό και οικονομικό κλίμα των τελευταίων ετών.
«Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, ενωμένες στην ACEA, καλούντα θεσμικά όργανα της ΕΕ να υποβάλουν επείγοντα μέτρα ανακούφισης πριν τεθούν σε ισχύ οι νέοι στόχοι CO2 για αυτοκίνητα και φορτηγά το 2025», ανέφερε η ACEA σε ανακοίνωση.
Εκ μέρους της Κομισιόν, ο Tim McPhie δήλωσε στους δημοσιογράφους την προηγούμενη εβδομάδα, ότι η αυτοκινητοβιομηχανία έχει ακόμη 15 μήνες για να επιτύχει τους νέους στόχους, προσθέτοντας ότι είναι «πολύ νωρίς για να κάνουμε εικασίες» σχετικά με την έκταση των προστίμων.
«Έχουμε σχεδιάσει αυτές τις πολιτικές με τρόπο ώστε η βιομηχανία να έχει χρόνο να προσαρμοστεί, ώστε το συνολικό οικονομικό οικοσύστημα να έχει χρόνο να προσαρμοστεί, αλλά, φυσικά, είμαστε ευαίσθητοι στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε», πρόσθεσε.
Οι κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης αντιμετωπίζουν μια τέλεια καταιγίδα στον δρόμο προς τον πλήρη εξηλεκτρισμό των αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένης της έλλειψης προσιτών μοντέλων, της βραδύτερης από την αναμενόμενη διάθεσης σημείων φόρτισης και του πιθανού αντίκτυπου των ευρωπαϊκών δασμών στα EVs που εισάγονται από την Κίνα.
Η Volkswagen που έχει πληγεί από την κρίση και πολλές άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της Ford και του ομίλου Mercedes-Benz, έχουν ανακοινώσει όλες σχέδια για μετάθεση των στόχων σε σχέση με τη σταδιακή κατάργηση των πωλήσεων οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) στην Ευρώπη.
Η ACEA αναφέρει ότι το μερίδιο αγοράς των EV στη ΕΕ μειώθηκε στο 12,6% φέτος, από 13,9% το 2023, ενώ οι πωλήσεις αυτοκινήτων παραμένουν περίπου 18% χαμηλότερες από τα επίπεδα πριν από την πανδημία το 2019.
Ο Xavier Demeulenaere, αναπληρωτής διευθυντής βιώσιμης κινητικότητας στην S&P Global Mobility, δήλωσε ότι όλοι οι κατασκευαστές πρωτότυπου εξοπλισμού (OEM) της Ευρώπης έχουν ένα «ισχυρό κίνητρο» να αυξήσουν τις δικές τους πωλήσεις EV για να μειώσουν τις μέσες εκπομπές του στόλου τους και να συμμορφωθούν με τον ρυθμιζόμενο στόχο.
«Η επιβράδυνση της ηλεκτροκίνησης που βλέπουμε το 2024, λόγω της επιδείνωσης της οικονομικής κατάστασης σε ολόκληρη την Ευρώπη και της κατάργησης ή μείωσης των επιδοτήσεων σε ορισμένες χώρες, καθιστά την κατάσταση δύσκολη για τους περισσότερους κατασκευαστές πρωτότυπου εξοπλισμού καθώς δημιουργεί πρόβλημα ζήτησης», δήλωσε ο Demeulenaere στο CNBC.
«Αλλά αν δεν υπάρχει ζήτηση, η συγκέντρωση παραμένει ένας από τους κύριους μηχανισμούς για να μετριαστούν για άλλη μια φορά αυτές οι πιθανές οικονομικές κυρώσεις που αναμένονται το 2025», πρόσθεσε. Στην προκειμένη περίπτωση ο όρος συγκέντρωση αναφέρεται στη διαδικασία κατά την οποία οι κατασκευαστές αυτοκινήτων συνεργάζονται για να θεωρηθούν ως μία οντότητα κατά τον υπολογισμό της απόδοσής τους έναντι ενός στόχου εκπομπών CO2.
Πάντως, αναλυτές της Transport & Environment δήλωσαν ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία έπρεπε από το 2019 να έχει σχεδιάσει τον στόχο CO2 του επόμενου έτους και οι κατασκευαστές μπορούν να αποφύγουν να πληρώσουν μεγάλα πρόστιμα πουλώντας περισσότερα υβριδικά και πιο οικονομικά αυτοκίνητα.
Διαβάστε ακόμη
ΔΑΑ: Διψήφια αύξηση σε επιβατική κίνηση και πτήσεις στο 9μηνο (πίνακες)
Πέθανε στα 44 χρόνια του ο γνωστός επιχειρηματίας Χρήστος Παπαδημητρίου
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα