Η χθεσινή κίνηση από πλευράς του Eunice Energy Group να αναθέσει το πηδάλιο του φιλόδοξου σχεδίου για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου στον Ελληνοαμερικάνο πρώην Γερουσιαστή, Andreas Borgeas, έχει αρκετές «αναγνώσεις».
Η μία και σχεδόν αυτονόητη είναι ότι με την «επιστράτευση» ενός προβεβλημένου πολιτικού στελέχους των ΗΠΑ υπάρχει η προσδοκία για την έμμεση υποστήριξη του αμερικανικού παράγοντα.
Η δεύτερη και σημαντικότερη είναι ότι σηματοδοτείται η πρόθεση του ελληνικού ομίλου να προχωρήσει το έργο παρά τις όποιες δυσκολίες. Κάτι που συνδέεται με την τρίτη «ανάγνωση» η οποία έχει να κάνει με την προσπάθεια να καλυφθεί η «απόσταση» από το αντίστοιχο project που προωθεί ο Όμιλος Κοπελούζου και το οποίο βρίσκεται σε αρκετά πιο ώριμη φάση σε επίπεδο μελετών και πολιτικής υποστήριξης από τις ηγεσίες των δύο χωρών, Ελλάδας και Αιγύπτου.
Το Greece Africa Power (GAP)
Το project του Greece Africa Power Interconnector (GAP) έχει τα δικά του οικονομικά, τεχνικά και γεωστρατηγικά πλεονεκτήματα.
Καταρχάς πρέπει να σημειωθεί ότι το έργο προβλέπει την ηλεκτρική διασύνδεση της Αιγύπτου με την Κρήτη. Ειδικότερα, προβλέπει μια συντομότερη διασύνδεση της Αιγύπτου από την περιοχή Mersa Matruh με την Ελλάδα στον Αθερινόλακκο Λασιθίου Κρήτης, με πόντιση καλωδίου μήκους μόλις 400 χιλιομέτρων, μέσω ασφαλούς διαδρομής από σεισμική άποψη στον πυθμένα της Μεσογείου.
Το project, ισχύος 2.000 μεγαβάτ (2GW), ιδιαίτερα στην σημερινή συγκυρία της ενεργειακής ανασφάλειας και αβεβαιότητας, αποκτά διεθνές και ευρωπαϊκό υπόβαθρο καθώς εξυπηρετεί τη διασύνδεση της Ευρώπης με την Αφρική, προσφέροντας μια σημαντική πηγή τροφοδοσίας της Γηραιάς Ηπείρου με ηλεκτρική ενέργεια. Προς τούτο πρέπει να σημειωθεί ότι ήταν ενταγμένο στο αναπτυξιακό σχέδιο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού των Διαχειριστών Συστημάτων Ηλεκτρικής Ενέργειας (ENTSO-E) για το 2022, ενώ είναι υποψήφιο ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος στην λίστα PCI, όπως φυσικά και το project του Ομίλου Κοπελούζου.
Σύμφωνα με το σχέδιο του GAP ένας νέος σταθμός μετατροπής HVDC κοντά στον υφιστάμενο θερμοηλεκτρικό σταθμό του Αθερινόλακκου στη Νοτιοανατολική Κρήτη θα είναι το σημείο σύνδεσης με την Ελλάδα, ενώ το σημείο σύνδεσης στην Αίγυπτο θα βρίσκεται στη βόρεια ακτή της (νότια της Κρήτης), όπου και το μεγαλύτερο μέρος του ηλεκτρικού φορτίου της και της υποδομής του δικτύου μεταφοράς HV. Όλες οι εγκαταστάσεις (σταθμοί μετατροπέων, υποσταθμοί κ.λπ.) θα είναι κλειστού τύπου με τεχνολογία GIS.
Παράλληλα, όπως έχει ανακοινωθεί, η χρηματοδότηση των οριστικών μελετών και της κατασκευής του GAP έχει προκαλέσει την επίσημη εκδήλωση ενδιαφέροντος της Παγκόσμιας Τράπεζας και άλλων μεγάλων χρηματοοικονομικών οίκων, ενώ η υλοποίηση του GAP προκρίνεται από το Atlantic Council, επίσημο τεχνικό σύμβουλο της κυβέρνησης των ΗΠΑ.
Τον περασμένο Ιούλιο, στο συνέδριο του Economist, ο Αντιπρόεδρος του Eunice Energy Group Γιώργος Πεχλιβάνογλου είχε αναφερθεί αναλυτικά στο έργο τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι «τα τεχνικά πλεονεκτήματα του GAP διασφαλίζουν τόσο την τεχνική και κατασκευαστική εφικτότητα, όσο και την οικονομική βιωσιμότητα του, όπως επιβεβαιώνεται από το εξαιρετικά σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον, που ήδη συγκεντρώνει».
Ο ίδιος είχε επισημάνει ακόμη ότι η εκμετάλλευση της ελληνοαιγυπτιακής ΑΟΖ και της στενής διακρατικής συνεργασίας των δύο χωρών, σε θέματα στρατηγικής και ενέργειας, αποτελεί μία ιστορική ευκαιρία για την υλοποίηση καινοτόμων έργων, τα οποία έχουν τη δυναμική να αλλάξουν τον ενεργειακό και τον γεωπολιτικό χάρτη της περιοχής.
Σύμφωνα με την τότε τοποθέτηση του κ. Πεχλιβάνογλου ο GAP «συνδέεται παράλληλα με το έργο ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος και εθνικής σημασίας του Eunice Energy Group, τον Southern Aegean Interconnector (SAI), τον ηλεκτρικό αγωγό διασύνδεσης Αττικής, Δωδεκανήσου και Κρήτης, ώστε ο σχεδιασμός να επιτρέπει τη βέλτιστη μεταφορά ενέργειας, μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου, και συνακόλουθα μεταξύ Ευρώπης και Αφρικής, ενισχύοντας την ενεργειακή ασφάλεια στην ελληνική επικράτεια και την Ευρώπη».
Όπως ανακοινώθηκε χθες, από τη νέα του θέση, ο κ. Borgeas θα ηγηθεί των πρωτοβουλιών για την προώθηση της διεθνούς κοινοπραξίας, σε συνεργασία με τις ηγεσίες από Ελλάδα, Αίγυπτο και Ευρωπαϊκή Ένωση ώστε να επιταχυνθεί η ολοκλήρωση του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ των δύο ηπείρων, Ευρώπης και Αφρικής. Επίσης, η κοινοπραξία για τον GAP συνεχίζει να επεκτείνει το πλέγμα των συνεργειών της, εντάσσοντας νέα μέλη με σημαντική εμπειρία σε παρόμοια έργα διεθνούς κλίμακας.
Ο ανταγωνισμός με τα άλλα projects
Παρόλα αυτά, όπως έδειξαν οι εξελίξεις τους προηγούμενους μήνες, η πλάστιγγα γέρνει υπέρ του GREGY Interconnector του Ομίλου Κοπελούζου, αν και πρόκειται για δύο διαφορετικού σχεδιασμού έργα, καθένα εκ των οποίων έχει τα δικά του πλεονεκτήματα.
Ο GREGY Interconnector, εκτιμώμενου ύψους 3,5 δις ευρώ, προβλέπει την ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ της Αιγύπτου και της Αττικής και περαιτέρω με την ευρωπαϊκή αγορά. Στο πλαίσιο του έργου προβλέπεται η ανάπτυξη στην Αίγυπτο υποδομών ΑΠΕ 61 GW μέχρι το 2035, έτσι ώστε η ηλεκτρική ενέργεια η οποία θα μεταφέρεται μέσω Ελλάδας προς την Ευρώπη να είναι «πράσινη».
Το τελικό πλάνο του project, -στο οποίο έχουν δηλώσει συμμετοχή τόσο ο ΑΔΜΗΕ-, όσο και ο αντίστοιχος Διαχειριστής της Αιγύπτου, προβλέπει ειδικότερα την ανάπτυξη υποθαλάσσιου καλωδίου μήκους 940 χλμ, που θα έχει χωρητικότητα 3.000 MW και θα είναι αμφίδρομης ικανότητας. Το καλώδιο θα διασυνδέει απευθείας την Αίγυπτο με την Αττική (σε δύο σημεία για αποφυγή της τοπικής υπερφόρτωσης δικτύου), χωρίς ενδιάμεσους σταθμούς για τεχνικούς, οικονομικούς και περιβαλλοντικούς λόγους.
Το έργο έχει ενταχθεί στο 10ετές Σχέδιο Ανάπτυξης (TYNDP 2022) του Entso-e και είναι υποψήφιο προς ένταξη και στην λίστα των Έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI). Παράλληλα, έχει ήδη προσελκύσει το ενδιαφέρον αρκετών μεγάλων ελληνικών και ξένων χρηματοδοτικών οργανισμών.
Σε αυτή την άτυπη «κούρσα» συμμετέχει, θεωρητικά τουλάχιστον, και ο EuroAfrica Interconnector, ο οποίος προωθείται από τα ίδια συμφέροντα με τον EuroAsia Interconnector. Σύμφωνα με αυτό το σχέδιο, το μήκος του θα φτάνει τα 1396 χιλιόμετρα, το καλώδιο θα ποντιστεί σε ανώτατο βάθος μέχρι 3.000 μέτρα ενώ θα περιλαμβάνει, ακόμη, τρεις σταθμούς μετατροπής (converter stations) στην Αίγυπτο, την Κύπρο και την Ελλάδα, καθώς και multi terminal operation. Η επένδυση (για το πρώτο στάδιο) υπολογίζεται στα 2,5 δισ. ευρώ.
Διαβάστε ακόμη
Τα σενάρια του stress test ανακοινώνει η ΕΚΤ – Οι παραδοχές για ΑΕΠ, πληθωρισμό, ανεργία και ακίνητα