Για το χειρότερο δυνατό σενάριο προετοιμάζεται η Κομισιόν, η οποία δεν αναμένει επανέναρξη της λειτουργίας του Nord Stream 1, μετά την ολοκλήρωση των τακτικών εργασιών συντήρησης, εντείνοντας το ενεργειακό μπρα-ντε-φερ με τη Ρωσία.
«Δεν περιμένουμε ότι θα επιστρέψει (σε λειτουργία)» τόνισε σήμερα ο Επίτροπος Προϋπολογισμού της Ε.Ε., Johannes Hahn. «Εργαζόμαστε πάνω στο σενάριο ότι δεν θα συνεχιστεί η λειτουργία του. Και σε αυτό το ενδεχόμενο, απαιτούνται πρόσθετα μέτρα»
Η Ρωσία αναμένεται να ολοκληρώσει τις τεχνικές εργασίες στον μεγαλύτερο αγωγό αερίου της Ευρώπης στις 21 Ιουλίου (Πέμπτη). Ωστόσο, κανείς δεν είναι βέβαιος ότι οι ροές θα ξεκινήσουν, ιδίως από τη στιγμή που η Μόσχα είχε ήδη περικόψει σημαντικά τις παραδόσεις από τον Ιούνιο (κατά έως 60%).
Ας σημειωθεί ότι η μείωση των ροών φυσικού αερίου αποτελεί αντίποινα στις διαδοχικές οικονομικές κυρώσεις των Βρυξελλών εις βάρος της Ρωσίας, μετά τη στρατιωτική εισβολή στην Ουκρανία.
Ένα οριστικό stop στις ρωσικές παραδόσεις προς την Ευρώπη θα μπορούσε να έχει καταστροφικό αντίκτυπο για την οικονομία της Γηραιάς Ηπείρου, η οποία αδυνατεί να βρει άμεσα αξιόπιστες εναλλακτικές πηγές προμήθειας.
Το πρόβλημα δε, είναι μεγαλύτερο για τη Γερμανία, η οποία έχει υψηλή εξάρτηση από το ρωσικό αέριο, με αποτέλεσμα ήδη να καταρτίζονται σχέδια μείωσης της κατανάλωσης, με στόχο την ενεργειακή επάρκεια του χειμώνα.
Όλη αυτή η κατάσταση ήδη έχει επιπτώσεις στις ευρωπαϊκές τιμές φυσικού αερίου, οι οποίες σήμερα κινούνται στα επίπεδα των 160 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Πριν έναν μήνα δεν ξεπερνούσαν τα 80 ευρώ ανά μεγαβατώρα.
Πρόταση για υποχρεωτικό μορατόριουμ
Την Τετάρτη, η Κομισιόν πρόκειται να ανακοινώσει ένα κοινό σχέδιο μείωσης της κατανάλωσης φυσικού αερίου, το οποίο θα περιλαμβάνει υποχρεωτικούς περιορισμούς στη θέρμανση και στην ψύξη, όπως και ορισμένα πιο εξειδικευμένα μέτρα που αφορούν τη χρηματιστηριακή αγορά ενέργειας.
Σύμφωνα με αξιωματούχους, τους οποίους επικαλείται το Politico, η πρόταση θα περιλαμβάνει έναν νομικό μηχανισμό, ο οποίος θα επιτρέπει στις χώρες να αποφασίζουν τα όποια μέτρα με απλή πλειοψηφία. Αυτό θα συνιστά δικλείδα – ασφαλείας, προκειμένου να αποφεύγεται η δυνατότητα του βέτο από κάποια μεμονωμένη χώρα.
Στόχος είναι ο μηχανισμός να έχει λάβει πλήρη έγκριση έως την έκτακτη συνεδρίαση των υπουργών Ενέργειας στις 26 Ιουλίου. Οι συζητήσεις, πάντως, παραμένουν σε εξέλιξη και αναμένεται να οριστικοποιηθούν τις αμέσως επόμενες ημέρες.
Το debate αφορά, κατά κύριο λόγο, το ποσοστό μείωσης της κατανάλωσης από το προσεχές φθινόπωρο έως την επόμενη άνοιξη. Οι προτάσεις που έχουν «πέσει» στο τραπέζι, αφορούν ένα εύρος μεταξύ 5% και 20%, με τις προσδοκίες να κάνουν λόγο ότι η τελική συμφωνία θα κυμαίνεται μεταξύ 10% και 15%.
Η ενεργοποίηση του μηχανισμού, σύμφωνα με την πρόταση της Κομισιόν, θα λαμβάνει χώρα κατόπιν απόφασης των Βρυξελλών ή κατόπιν αιτήματος τουλάχιστον δύο κρατών – μελών.
Την ίδια στιγμή, η Ευρωπαϊκή Ένωση συνεχίζει τις προσπάθειες μείωσης της εξάρτησης από το ρωσικό αέριο, υπογράφοντας συμφωνία για τον μεσοπρόθεσμο διπλασιασμό των εισαγωγών αερίου από το Αζερμπαϊτζάν.
Ωστόσο, αυτό δεν πρόκειται να δώσει άμεση λύση στα επείγοντα προβλήματα της Γηραιάς Ηπείρου, η οποία αδυνατεί να αναπληρώσει αυτή τη στιγμή το σύνολο των εισαγωγών από τη Ρωσία. Άλλωστε, αυτές καλύπτουν περίπου το 1/3 των ευρωπαϊκών αναγκών.
Διαβάστε επίσης:
Η Ρωσία «βάζει στον πάγο» την Ευρώπη – Έρχεται χειμώνας με δελτίο στα καύσιμα
«Υπερέσοδα» 875 εκατ. ευρώ οδηγούν σε νέες επιδοτήσεις για καύσιμα και ενέργεια