Ενεργειακή κρίση και κλιματική αλλαγή: το πώς η ανθρωπότητα θα μπορέσει να ανταποκριθεί στη ζήτηση που υπάρχει για περισσότερο βιώσιμη και οικονομικά προσιτή ενέργεια αποτελεί ένα μείζον ζήτημα. Αυτό απαντάται στην αντιπροσωπευτική έρευνα Bosch Tech Compass 2023, που πραγματοποιήθηκε σε επτά χώρες παγκοσμίως. Η έρευνα παρουσιάστηκε στο CES, στο Λας Βέγκας (5 με 8 Ιανουαρίου 2023).
Βιώσιμες τεχνολογίες και οικονομική επιτυχία
Οι ερωτηθέντες σε ένα μεγάλο βαθμό συμφωνούν σχετικά με τις οικονομικές δυνατότητες που μπορεί να προσφέρουν οι βιώσιμες λύσεις και τα βιώσιμα προϊόντα: ένα μεγάλο ποσοστό της τάξεως του 82 τοις εκατό πιστεύει ότι όσο περισσότερο μια εταιρεία δεσμεύεται στο να παράγει βιώσιμες τεχνολογίες, τόσο πιο οικονομικά εύρωστη θα είναι στο μέλλον. Αυτή η άποψη φαίνεται να είναι πιο διαδεδομένη στη Βραζιλία και την Ινδία (87 τοις εκατό έκαστη), ενώ είναι λιγότερο διαδεδομένη στις Ηνωμένες Πολιτείες (73 τοις εκατό). Όσον αφορά τη δράση της επιχειρηματικής κοινότητας για το κλίμα, η έρευνα δείχνει πως υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης: περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες (58 τοις εκατό) πιστεύουν ότι τη δεδομένη στιγμή οι επιχειρήσεις που πραγματικά δεσμεύονται να δράσουν για τη βιωσιμότητα αποτελούν μειοψηφία.
«Η καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής αποτελεί το μεγαλύτερο καθήκον της εποχής μας. Είναι εύλογο οι άνθρωποι να αναμένουν από τον επιχειρηματικό κόσμο να παράσχει πρακτικές λύσεις σε τέτοιου είδους ζητήματα. Η Bosch αντιμετωπίζει αυτήν την πρόκληση και είναι σταθερά προσηλωμένη σε πολλά υποσχόμενες τεχνολογίες όπως αυτή της ηλεκτρόλυσης υδρογόνου», αναφέρει ο Δρ. Stefan Hartung, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Bosch.
Καταπολεμώντας την κλιματική αλλαγή με διαφορετικές τεχνολογίες
Πολλές χώρες του κόσμου στρέφονται προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ωστόσο παρατηρείται ότι οι άνθρωποι διατηρούν ακόμη επιφυλάξεις όσον αφορά την πλήρη εγκατάλειψη της πυρηνικής ενέργειας και των ορυκτών καυσίμων, όπως το φυσικό αέριο και το πετρέλαιο για την παραγωγή ενέργειας. Στο σύνολο των ερωτηθέντων, το 62 τοις εκατό τάσσεται υπέρ της ανάπτυξης της ηλιακής ενέργειας, ενώ το 44 τοις εκατό θέλει να δει προσπάθειες για την ανάπτυξη τεχνολογιών αιολικής ενέργειας. Οι απόψεις αυτές παρουσιάζουν διαφορές ανά χώρα. Στην Κίνα (36 τοις εκατό) και τη Γαλλία (31 τοις εκατό), υποστηρίζουν σθεναρά την ανάπτυξη της τεχνολογίας πυρηνικής ενέργειας (23 τοις εκατό παγκοσμίως).
Από την άλλη, στις Ηνωμένες Πολιτείες (πετρέλαιο: 21 τοις εκατό, φυσικό αέριο: 24 τοις εκατό) και στην Ινδία (πετρέλαιο: 22 τοις εκατό, φυσικό αέριο: 23 τοις εκατό) παραμένουν σημαντικά πιο πιστοί στις τεχνολογίες του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, σε σύγκριση με εκείνους σε άλλες χώρες (παγκόσμια στοιχεία: πετρέλαιο: 14 τοις εκατό, αέριο: 15 τοις εκατό). Αντίθετα, στη Γερμανία, η επιθυμία για χρήση πυρηνικής ενέργειας (13 τοις εκατό) και ορυκτών καυσίμων (πετρέλαιο: 4 τοις εκατό, αέριο: 8 τοις εκατό) είναι χαμηλή – πολλοί από τους Γερμανούς ερωτηθέντες επιθυμούν την κατάργηση των ορυκτών καυσίμων και την επέκταση της ηλιακής και της αιολικής ενέργειας (ηλιακή: 63 τοις εκατό, αιολική: 50 τοις εκατό) καθώς και του υδρογόνου (51 τοις εκατό).
Η εμπιστοσύνη στην τεχνολογία αυξάνεται
Αυτό που δείχνει η έρευνα Tech Compass είναι ότι σε έναν κόσμο που κατακλύζεται από αβεβαιότητα, η εμπιστοσύνη προς στην τεχνολογία έχει αυξηθεί σε σχέση με τα ποσοστά που σημειώθηκαν στην έρευνα του προηγούμενου έτους. Παγκοσμίως, το 75 τοις εκατό των ερωτηθέντων πιστεύει ότι τη δεδομένη στιγμή η τεχνολογική πρόοδος έχει τη δυνατότητα να βελτιώσει τον κόσμο (2022: 72 τοις εκατό*). Επιπλέον, το 83 τοις εκατό των ερωτηθέντων πιστεύει ότι η τεχνολογία αποτελεί το κλειδί για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής (2022: 76 τοις εκατό*). «Η ψηφιοποίηση μπορεί να παίξει πολύ σημαντικό ρόλο στη βιωσιμότητα», λέει ο Hartung. «Επενδύουμε στην ανάπτυξη και την επέκταση πολλά υποσχόμενων νέων τεχνολογιών και δίνουμε έμφαση στη βιωσιμότητα, την αυτοκίνηση και τη Βιομηχανία 4.0».
Η αυτοκίνηση στο metaverse
Πέρα από τη βιωσιμότητα, η έρευνα Tech Compass παρέχει ενδιαφέρουσες πληροφορίες που αφορούν και άλλα ζητήματα, όπως το metaverse. Σε αυτόν τον εικονικό κόσμο, όπου οι άνθρωποι αλληλεπιδρούν ως είδωλα σε έναν τρισδιάστατο χώρο με πρότυπο την πραγματικότητα, η αυτοκίνηση θα παίξει πολύ σημαντικό ρόλο: το 43 τοις εκατό των ερωτηθέντων μπορεί να φανταστεί πώς θα ήταν να αγοράζει ένα αυτοκίνητο στο metaverse. Το ενδιαφέρον και η προθυμία μάλιστα να το πραγματοποιήσουν είναι ιδιαίτερα υψηλό στην Κίνα (75 τοις εκατό) και την Ινδία (69 τοις εκατό). Παρόλο που οι ερωτηθέντες στη Βραζιλία (47 τοις εκατό), στις ΗΠΑ (33 τοις εκατό), στο Ηνωμένο Βασίλειο (30 τοις εκατό), στη Γερμανία (26 τοις εκατό) και στη Γαλλία (23 τοις εκατό) εξακολουθούν να παραμένουν πιο δύσπιστοι, τα στοιχεία δείχνουν ότι η επιθυμία για την απόκτηση ενός αυτοκινήτου δεν υπάρχει μόνο στον πραγματικό κόσμο, αλλά και στον εικονικό.
Σχετικά με την έρευνα: Για τη συγκεκριμένη έρευνα, άτομα ηλικίας 18 ετών και άνω από επτά χώρες (Βραζιλία, Κίνα, Γερμανία, Γαλλία, Ινδία, Η.Β. και Η.Π.Α.) ερωτήθηκαν διαδικτυακά για λογαριασμό της Robert Bosch GmbH, από τους ερευνητές αγοράς Gesellschaft für Innovative Marktforschung mbH (GIM ) τον Σεπτέμβριο του 2022. Στη Γερμανία, τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, ερωτήθηκαν 1.000 άτομα ανά χώρα. Στη Βραζιλία, την Κίνα, την Ινδία και τις ΗΠΑ, 2.000 άτομα ανά χώρα. Τα δείγματα είναι τυχαία και αντιπροσωπευτικά των αντίστοιχων χωρών ως προς την περιοχή, το φύλο και την ηλικία (Βραζιλία, Γερμανία, Γαλλία, Η.Β., Η.Π.Α.: 18 έως 69 ετών / Κίνα, Ινδία: 18 έως 59 ετών).
Αισθητήρες Bosch – τεχνολογία που κάνει τη ζωή πιο ασφαλή και πρακτική
Αισθητήρες υπάρχουν παντού. Υπάρχουν στα αυτοκίνητα, στα ηλεκτρικά ποδήλατα, στα smartphones, στα fitness trackers και τα ακουστικά για να αντιλαμβάνονται το περιβάλλον τους. Η Bosch αναπτύσσει και κατασκευάζει τέτοιους έξυπνους αισθητήρες που κάνουν τη ζωή ασφαλέστερη και πιο πρακτική. Οι συγκεκριμένοι αισθητήρες βελτιώνονται συνεχώς, γεγονός που συμβάλλει στην προστασία του πλανήτη μας. Η Bosch είναι πρωτοπόρος και ηγέτης στην αγορά των μικροηλεκτρομηχανικών συστημάτων (MEMS), έναν από τους πιο σημαντικούς και ευρέως χρησιμοποιούμενους τύπους αισθητήρων σήμερα. «Ξεκινήσαμε με την παραγωγή αισθητήρων MEMS το 1995. Τα τελευταία πέντε χρόνια, κατασκευάσαμε τόσους αισθητήρες όσους κατασκευάσαμε όλα τα προηγούμενα χρόνια μαζί», δήλωσε η Tanja Rückert, Chief Digital Officer του Ομίλου Bosch, στην έκθεση CES 2023 στο Λας Βέγκας. Πριν από 27 χρόνια, από τότε που ξεκίνησε να κατασκευάζει αισθητήρες, η εταιρεία τεχνολογίας έχει παράγει συνολικά περισσότερους από 18 δισεκατομμύρια αισθητήρες MEMS. Σήμερα, θα βρει κανείς κατά μέσο όρο 22 από αυτούς σε κάθε αυτοκίνητο. Η Bosch είναι τη δεδομένη στιγμή ο κορυφαίος κατασκευαστής αισθητήρων MEMS, σύμφωνα με την Yole Group*, μια εταιρεία συμβούλων έρευνας αγοράς και στρατηγικής. Έως το 2027, εκτιμάται ότι η παγκόσμια ετήσια ζήτηση για τέτοιου τύπου αισθητήρες θα αυξηθεί από τα 33,5 δισεκατομμύρια που είναι σήμερα στις 49 δισεκατομμύρια περίπου μονάδες.
Επιθυμία της Bosch είναι να αποτελέσει μέρος αυτής της ανάπτυξης και αναμένει περαιτέρω σημαντική αύξηση στα στοιχεία παραγωγής μέσα τα επόμενα χρόνια. Η Rückert τόνισε πως η εταιρεία επιθυμεί να παραμείνει ηγέτης στην αγορά αυτή, αλλά και να επεκταθεί ακόμη περισσότερο. Προκειμένου να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη ζήτηση, η Bosch επενδύει αδρά στα εργοστάσιά της στη Δρέσδη και στο Reutlingen. Μέχρι το 2026, και ως μέρος του επενδυτικού της σχεδίου, η εταιρεία σκοπεύει να επενδύσει συνολικά 3 δισεκατομμύρια ευρώ στον επιχειρηματικό τομέα των ημιαγωγών και συνεπώς και στην ανάπτυξη και την κατασκευή αισθητήρων. Όσον αφορά το έργο της εταιρείας στη μικροηλεκτρονική και την τεχνολογία των επικοινωνιών, θα αντλήσει χρηματοδότηση από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα χρηματοδότησης IPCEI ME (“Important Project of Common European Interest on Microelectronics”/ «Σημαντικό Έργο Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος για τη Μικροηλεκτρονική»).
Οι αισθητήρες σώζουν ζωές και ανοίγουν το δρόμο της συνδεσιμότητας
Οι αισθητήρες μπορούν να θεωρηθούν ως η καρδιά της σύγχρονης τεχνολογίας και η ραχοκοκαλιά του συνδεδεμένου κόσμου. Κάνουν τα οχήματα ασφαλέστερα, σώζουν ζωές καθημερινά και συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος αλλά και της ανθρώπινης υγείας. Αυτό τους καθιστά μια εξαιρετικής σημασίας τεχνολογική βάση για όλους τους επιχειρηματικούς τομείς της Bosch και κατέχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην ψηφιακή καμπάνια με σύνθημα “Sensor tech #LikeABosch”. «Με τη βοήθεια των αισθητήρων, μπορούμε να φέρουμε την «Τεχνολογία για τη ζωή» σε ένα νέο επίπεδο. Δεν βελτιώνουν μόνο την ποιότητα της ζωής των ανθρώπων, μειώνουν και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των καθημερινών έξυπνων συσκευών. Θα δείτε μερικά εντυπωσιακά παραδείγματα για το τι σημαίνει αυτό στη νέα μας #LikeABosch καμπάνια», είπε η Rückert.
Η πρώτη ευρεία χρήση των αισθητήρων MEMS έγινε στην αυτοκινητοβιομηχανία. Η Bosch έχει παραμείνει ένας από τους κορυφαίους κατασκευαστές αισθητήρων σε αυτόν τον κλάδο. Οι αισθητήρες Bosch βοηθούν στην πλοήγηση του οχήματος, ελέγχουν τους αερόσακους και τα συστήματα ESP και επιτρέπουν μια ευρεία γκάμα λειτουργιών υποβοήθησης που ενισχύουν την οδηγική ασφάλεια, την άνεση και την αποτελεσματικότητα του οχήματος. Ειδικότερα, όσον αφορά την αυτόνομη οδήγηση, οι αισθητήρες είναι απαραίτητοι. Είναι, θα λέγαμε, τα «μάτια» με τα οποία τα αυτοκίνητα μπορούν να «δουν» και να κατανοήσουν το περιβάλλον τους. Οι αισθητήρες Bosch ανοίγουν το δρόμο για την αυτόνομη οδήγηση. Η εταιρεία προσφέρει ήδη μια ευρεία γκάμα αισθητήρων ραντάρ, lidar, βίντεο και υπερήχων για την τεχνολογία αυτή. Ωστόσο, οι αισθητήρες MEMS διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο και στις καταναλωτικές ηλεκτρικές συσκευές. Λόγου χάριν, οι αισθητήρες πίεσης στα smartphones μπορούν να εντοπίσουν το υψόμετρο της συσκευής μέσα σε λίγα μόλις εκατοστά και έτσι σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για παράδειγμα, μπορούμε να γνωρίζουμε πολύ γρήγορα σε ποιον όροφο βρίσκεται ένα άτομο που μπορεί να κινδυνεύει. Η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Επικοινωνιών των ΗΠΑ (FCC) εκτιμά ότι οι συγκεκριμένοι αισθητήρες πίεσης σώζουν 10.000 ζωές ετησίως, μόνο στις ΗΠΑ.
Οι νέες καινοτομίες της Bosch βελτιώνουν την οδική ασφάλεια
Στην έκθεση CES 2023, η Bosch παρουσίασε πολλές νέες καινοτομίες που βασίζονται σε αισθητήρες για τον τομέα της αυτοκίνησης, συμπεριλαμβανομένης της λύσης RideCare, η οποία κέρδισε το Βραβείο Καλύτερης Καινοτομίας από τη βιομηχανική ένωση CTA. Η λύση RideCare θα παίξει κρίσιμο ρόλο στην ασφάλεια όλων των επιβατών ενός οχήματος στη συνδεδεμένη και αυτόνομη αυτοκίνηση, αναφέρει η εταιρεία. Η συνδεδεμένη λύση υλικού (hardware) και λογισμικού (software) αποτελείται από μια έξυπνη κάμερα, ένα ασύρματο κουμπί SOS και υπηρεσίες δεδομένων που βασίζονται στο cloud. Οι επιβάτες των οχημάτων έχουν τη δυνατότητα να τη χρησιμοποιήσουν για να επικοινωνήσουν με τους συνεργάτες της Bosch, επί εικοσιτετράωρου βάση, σε περίπτωση ατυχήματος ή στην περίπτωση που προκύψει κάποια άλλη επικίνδυνη κατάσταση. Σε περίπτωση συμβάντος, ο συνεργάτης της Bosch μπορεί να εξετάσει το όχημα μέσω βίντεο, να αξιολογήσει την κατάσταση και, εάν είναι απαραίτητο, να ζητήσει άμεση βοήθεια. Η λύση RideCare χρησιμεύει ως πολύτιμο δίχτυ ασφαλείας, ειδικά για οδηγούς ταξί.
Η ανίχνευση σύγκρουσης εκτός ζώνης υπόσχεται και αυτή μεγαλύτερη οδική ασφάλεια: το σύστημα προστατεύει τους επιβάτες του οχήματος σε περίπτωση πλευρικών συγκρούσεων, που συμβαίνουν συχνά κατά την αλλαγή λωρίδας ή τη διέλευση διασταυρώσεων. Έξυπνοι αισθητήρες σε συνδυασμό με έναν νέο αλγόριθμο λογισμικού ανιχνεύουν γρήγορα και αξιόπιστα την ακριβή γωνία πρόσκρουσης, σε περίπτωση πλευρικής σύγκρουσης, και ενεργοποιούν έγκαιρα τον σωτήριο αερόσακο προκειμένου να περιοριστούν οι συνέπειες ενός ατυχήματος. «Η τεχνολογία ανίχνευσης σύγκρουσης εκτός ζώνης είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο χρησιμοποιούμε ένα λογισμικό για να αξιοποιήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο το υπάρχον υλικό. Αυτό δημιουργεί ένα πρόσθετο αξιόλογο όφελος στις οδικές μεταφορές», δήλωσε ο Mike Mansuetti, Πρόεδρος της Bosch στη Βόρεια Αμερική, στο CES στο Λας Βέγκας.
Οι κβαντικοί αισθητήρες επιφέρουν σημαντικές δυνατότητες
Η Bosch ανταποκρίνεται και στον πρωτοποριακό της ρόλο στην ανάπτυξη νέων κατηγοριών αισθητήρων: οι κβαντικοί αισθητήρες θα αποτελέσουν αναδυόμενο τομέα καινοτομίας τα επόμενα χρόνια. Θα μπορούσαν σύντομα να επιτρέπουν μετρήσεις 1.000 φορές πιο ακριβείς από αυτές των σημερινών αισθητήρων MEMS.
Αυτό θα επέτρεπε, για παράδειγμα, ευκολότερη και ακριβέστερη διάγνωση νευρολογικών παθήσεων. Πέρυσι, η Bosch ίδρυσε τη δική της startup με σκοπό την εμπορευματοποίηση των κβαντικών αισθητήρων και την ανάπτυξη αυτής της αγοράς. Ως μια ευρέως διαφοροποιημένη εταιρεία τεχνολογίας, η Bosch πάει μπροστά την ανάπτυξη πολλά υποσχόμενων τεχνολογιών σε πολλούς τομείς και παίρνει θέση για το μέλλον: «Μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, θα επενδύσουμε 10 δισεκατομμύρια ευρώ στον ψηφιακό μετασχηματισμό της Bosch. Το εργατικό μας δυναμικό των 40.000 μηχανικών λογισμικού θα αυξηθεί και αυτό», δήλωσε η Rückert.
Η βιωσιμότητα οδηγεί την τεχνολογική πρόοδο
Η κλιματική δράση και η βιωσιμότητα αποτελούν κορυφαίες προτεραιότητες της Bosch. «Για το μέλλον του πλανήτη μας, είναι σημαντικό να δεσμευτούμε όλοι πως θα ζούμε ολοένα και πιο αποδοτικά όσον αφορά την ενέργεια. Την ίδια στιγμή, η κλιματική αλλαγή οδηγεί την τεχνολογική πρόοδο στην εταιρεία μας, συμπεριλαμβανομένων των αισθητήρων», δήλωσε η Rückert. Στην CES, η Bosch παρουσίασε την επόμενη γενιά αισθητήρων MEMS. Είναι πιο ακριβείς, πιο στιβαροί και πιο αποδοτικοί σε σχέση με τα προηγούμενα μοντέλα. Για παράδειγμα, ο αδρανειακός αισθητήρας BHI360/BHI380, που μπορεί να προγραμματιστεί και παρουσιάζει δυνατότητες τεχνητής νοημοσύνης (AI), ενώ προσαρμόζεται και στις μεμονωμένες κινήσεις του χρήστη όταν εγκαθίσταται σε fitness trackers, έχει το μισό μέγεθος και καταναλώνει τη μισή ισχύ σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο. Το ίδιο ισχύει και για τον νέο αισθητήρα σωματιδίων BMV080, ο οποίος μετρά τη συγκέντρωση σωματιδίων και τη ρύπανση στον αέρα και είναι έως και 450 φορές μικρότερος από τα προϊόντα που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή στην αγορά. Επίσης, υπάρχει και ο βαρομετρικός αισθητήρας πίεσης BMP585, ο οποίος μπορεί και μετρά μια αλλαγή στο υψόμετρο μερικών εκατοστών: απαιτεί 85 τοις εκατό λιγότερη ενέργεια και έχει αυξηθεί η ανθεκτικότητά του κατά τρεις φορές σε σύγκριση με τον αισθητήρα της προηγούμενης γενιάς.
*Πηγή: Status of the MEMS Industry report, Yole Intelligence, 2022