O δύσκολος ενεργειακά χειμώνας είναι προ των πυλών και αναζητούνται λύσεις για περισσότερη εξοικονόμηση ενέργειας που φτάνουν και τα όρια της υπερβολής. Συστάσεις για ολιγόλεπτα, χλιαρά ντουζ, ακόμα και συμβουλές από πολιτικούς στη Γαλλία και τη Γερμανία για ντύσιμο με ενισχυμένα ζιβάγκο και πουλόβερ. Υπάρχουν όμως άλλες λύσεις πολύ πιο εφικτές και βιώσιμες. Έξι γερμανικές εταιρίες με εξειδίκευση στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας επισκέφτηκαν τη Θεσσαλονίκη και είχαν την ευκαιρία να ακούσουν και να προτείνουν. Η επιχειρηματική αποστολή διοργανώθηκε από Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο.
Εξοικονόμηση Ενέργειας στον ξενοδοχειακό κλάδο
«Το μεγαλύτερο ποσοστό του υφιστάμενου κτιριακού δυναμικού των ξενοδοχείων κατατάσσεται σε χαμηλή ενεργειακή βαθμίδα οπότε η ανάγκη για ενεργειακό εκσυγχρονισμό είναι επιτακτική, τόσο με τη χρήση ήπιων λύσεων και δομικών επενδύσεων», αναφέρει μιλώντας στη Deutsche Welle ο Σωτήρης Μυλωνάς, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας MSolutions. Ήδη πολλοί ξενοδόχοι, παρά τη πετυχημένη χρονιά φέτος, είδαν αυξημένα ενεργειακά κόστη και εξετάζουν τις προτεινόμενες λύσεις για εξοικονόμηση ενέργειας με εύλογο χρόνο απόσβεσης. «Πολλές ερωτήσεις και ενδιαφέρον υπάρχει γύρω από τις ΑΠΕ, κυρίως με λύσεις net metering (συμψηφισμό παραγώμενης και καταναλισκόμενης ηλεκτρικής ενέργειας)»,αναφέρει ο κ. Μυλωνάς. Υπάρχει μήπως με τον τρόπο αυτό κίνδυνος για την ποιότητας των υπηρεσιών; Ο κ. Μυλωνάς είναι ξεκάθαρος: «Δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος. Αντιθέτως, τα ξενοδοχεία ενισχύονται καθώς οι πελάτες αλλά και οι tour operators επιζητούν και απαιτούν λύσεις αειφορίας».
Ένα ξενοδοχείο, με αναβαθμισμένες παροχές, χρειάζεται να καταναλώνει περισσότερη ενέργεια κι έτσι τα προγράμματα εξοικονόμησης μπορεί να είναι πολύπλοκα. «Θα πρέπει να εκπαιδευτεί το προσωπικό στην εξοικονόμηση ενέργειας. Να ρυθμίζει τη λειτουργία των συσκευών ψύξης και θέρμανσης και όχι οι πελάτες. Είναι δύσκολο να το επιβάλλεις στους πελάτες αλλά μπορείς να τους κινητρο-δοτήσεις με μεθόδους επιβράβευσης», σημειώνει ο Άρνε-Μάρτιν Κρουφτ, σύμβουλος ενεργειακής απόδοσης σε κτίρια. Για τον ίδιο η μείωση της χρήσης της ενέργειας είναι η άμεση λύση αλλά δεν αρκεί. «Η χρήση λιγότερο ενεργοβόρων συσκευών είναι σημαντική. Ήδη τα αποτελέσματα με τη χρήση λαμπτήρων LED είναι εντυπωσιακά», τονίζει ο Γερμανός ειδικός συνεχίζοντας: «Οι κτιριακές αλλαγές αποτελούν μια μακροπρόθεσμη αλλά πιο αποδοτική λύση. Είναι η κατάλληλη εποχή που επιδοτούνται τέτοιες αλλαγές. Μπορούν να εφαρμοστούν λύσεις, κτιριακά με θερμομονώσεις όχι με ακριβά υλικά αλλά με πιο οικονομικές και αυτοσχέδιες λύσεις, χωρίς να λείπει η ποιότητα».
Καινοτόμες εφαρμογές
Οι φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις αποτελούσαν κάποτε μια ρομαντική ιστορία και σήμερα μια αξιόλογη πρόταση στο ενεργειακό πρόβλημα. «Χρησιμοποιούμε φωτοβολταϊκά με διαφανείς μονάδες διπλού γυαλιού, που αφήνουν ηλιακό φως να περάσει και είναι ιδανικές για βεράντες ή χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων. Αναπτύξαμε ανοιχτά θερμοκήπια με τις αυτές που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια και ταυτόχρονα επιτρέπουν την καλλιέργεια αγροτικών προϊόντων», αναφέρει μιλώντας στη Deutsche Welle o Έριχ Μέρκλε από την εταιρεία Gridparity. Θα μπορούσαν τα φωτοβολταϊκά να αποτελέσουν λύση στην ενεργειακή κρίση; «Ξεκάθαρα ναι. Μόνο στις γεωργικές εκτάσεις στη Γερμανία, περίπου το 1/3 της απαίτησης ηλεκτρικής ενέργειας θα μπορούσε να καλυφθεί, χωρίς σημαντικούς περιορισμούς στην παραγωγή τροφίμων. Ένα άλλο τρίτο καλύπτοντας με φωτοβολταϊκά, όλους τους χώρους στάθμευσης», αναφέρει ο Μέρκλε.
Οι σύγχρονες ανακαινίσεις μπορούν να δώσουν πολλαπλές δυνατότητες εξοικονόμησης ενέργειας. «Με μια υψηλή θερμόνωση στην πρόσοψη και στην ταράτσα μειώσαμε στο ελάχιστο τις ενεργειακές ανάγκες των εγκαταστάσεων μας. Μειώσαμε τη θερμοκρασίας ροής ζεστού νερού από 60° σε 47° και εξοικονομήσαμε το 70% της ενέργειας για αυτό το σκοπό. Χρησιμοποιώντας μία γεωθερμική διπλή αντλία θερμότητας υπόγειων υδάτων με βάθος 61m και θερμοκρασία παραγωγής 14°- 16,5° καλύπτουμε τις ανάγκες τόσο σε ψύξη όσο και θέρμανση», αναφέρει ο Νόρμαν Ρέφλε από την AIR2 GmbH για τις αλλαγές στα κτίρια της εταιρείας του, που έχει ως σκοπό τη μηδενική ενεργειακή κατανάλωση. «Έχουμε έτσι την ενέργεια που χρειαζόμαστε. Με καίριες αλλαγές χωρίς να χάσουμε κάτι. Ίσα-ίσα κερδίσαμε και σε συνείδηση», λέει χαρακτηριστικά.