Το 2030 η υποχρέωση της Ελλάδας είναι να λειτουργεί 26 σταθμούς ανεφοδιασμού από υδρογόνο. Από αυτούς οι 17 θα είναι σε αστικούς κόμβους και 9 στο δίκτυο των κύριων αυτοκινητόδρομων που είναι μια σημαντική εξέλιξη κυρίως για τα φορτηγά. Ο κ. Γιώργος Χατζημαρκάκης επικεφαλής της Hydrogen Europe, επισημαίνει ότι η υποχρέωση αυτή είναι το μίνιμουμ και εκτιμά ότι ο στόχος αυτός θα υπερπηδηθεί.
«Φτιάχνουμε μια υποδομή που θα αποτελέσει το καλωσόρισμα σε όποιον θέλει να οδηγήσει ένα όχημα υδρογόνου» ανάφερε μιλώντας χθες στο Hydrogen & Green Gases Forum που διοργάνωσε το energypress. Σήμερα, η χώρα με τα περισσότερα υδρογονάδικα είναι η Γερμανία με 100 σταθμούς, υποδομή που υπηρετεί και τις πωλήσεις με leasing που αναπτύσσονται στην χώρα, με έμφαση κυρίως στα βαρέα οχήματα.
Ο κ. Χατζημαρκάκης τόνισε χθες ότι οι 26 σταθμοί είναι το μίνιμουμ καθώς σταδιακά θα προσελκύσουν και ΙΧ δεδομένου ότι η χρήση είναι πολύ απλή. «Έχω κάνει 75.000 χιλιόμετρα με το αυτοκίνητό μου μέσα σε 4 χρόνια και δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα χρήσης με το υδρογόνο» είπε ο έλληνας αξιωματούχους που το όχημά του έχει οδηγήσει προ μηνών στην Δυτική Μακεδονία και ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Οι εκτιμήσεις είναι ότι η αγορά θα ανοίξει περισσότερο καθώς στο παιχνίδι μπαίνουν οι ασιατικές χώρες (Ιαπωνία, Κορέα, Κίνα), η Γερμανία με την BMW και ξεκινά πολύ δυναμικά και η Γαλλία. Οι συνολικές επενδύσεις για την ανάπτυξη της νέας τεχνολογίας υπολογίζονται σε 320 δισ. δολάρια ως το 2030. Το μειονέκτημα του κόστους θα αμβλυνθεί καθώς τα οχήματα υδρογόνου υπολογίζεται να υποχωρήσουν σε τιμή κάτω από 30.000 ευρώ το 2030, όταν το προηγούμενα χρόνια ήταν 200.000 ευρώ.
Σήμερα, η χώρα με τα περισσότερα υδρογονάδικα είναι η Γερμανία με 100 σταθμούς υποδομή που υπηρετεί και τις πωλήσεις με leasing που αναπτύσσονται συνεχώς, με έμφαση κυρίως στα φορτηγά.
Πρόσφατα εκδόθηκε και στην Ελλάδα η υπουργική απόφαση που καθορίζει τις προδιαγραφές για αδειοδότηση και λειτουργία πρατηρίων υδρογόνου, ενώ προχωρά η εφαρμογή στους οργανισμούς συγκοινωνιών με το πρώτο λεωφορείο να κυκλοφορεί ήδη στους δρόμους της Αθήνας και έπεται συνέχεια με άλλα 3 λεωφορεία υδρογόνου.
Οι εκτιμήσεις είναι ότι η διεθνής αγορά θα ανοίξει περισσότερο καθώς στο παιχνίδι μπαίνουν οι ασιατικές χώρες (Ιαπωνία, Κορέα, Κίνα), μπαίνει η Γερμανία με την BMW και ξεκινά πολύ δυναμικά και η Γαλλία.
Ο ρόλος του Περσικού κόλπου
Μια από τις κύριες περιοχές που θα παράγει υδρογόνο θα είναι ο Περσικός Κόλπος με πρόσφατο παράδειγμα το έργο ΝΟΕΜ, βορειοδυτικά της Σαουδικής Αραβίας όπου προγραμματίζεται το μεγαλύτερο έργο αυτής της κατηγορίας. Σε αυτό, θα παράγονται 600 τόνοι πράσινου υδρογόνου ημερησίως από το 2026.
Η ηγεσία της Σ. Αραβίας έχει κάνει σαφές δήλωσε ο κ. Χατζημαρκάκης ότι η Ελλάδα θα είναι ο κύριος κόμβος για αυτές τις τεράστιες ποσότητες υδρογόνου. Όσο μάλιστα θα καθυστερεί ο αγωγός East Med θα βρεθούν εναλλακτικοί τρόποι λειτουργίας. Η αμμωνία θα είναι ο πιο πρακτικός τρόπος μεταφοράς του υδρογόνου ανέφερε, όχι μόνο ως εμπόρευμα αλλά και ως καύσιμο για την ναυτιλιακή βιομηχανία που για την Ελλάδα με τον τεράστιο ναυτικό της στόλο, αυτό είναι μια σημαντική εξέλιξη.
Ο ρόλος των αγωγών
Για την ανάπτυξή του υδρογόνου καθοριστικό ρόλο θα παίξουν οι υφιστάμενες υποδομές καθώς μπορεί να μεταφερθεί μέσα από τους αγωγούς. Η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ κ. Μαρία Ρίτα Γκάλι εξήγησε στο ίδιο συνέδριο χθες πως με ένα αγωγό 45 ιντσών μπορεί να μεταφερθεί υδρογόνο, που ισοδυναμεί με 17 γιγαβατώρες ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ όπως είπε τα μεγάλα καλώδια των διασυνδέσεων μπορούν να μεταφέρουν 2-3 γιγαβατώρες. Αναδεικνύοντας ότι είναι 3-4 φορές πιο αποδοτική η μεταφορά ενέργειας μέσω των αγωγών.
Επιπλέον, υπογράμμισε ότι πρόκειται για οικονομικότερη επιλογή, καθώς η πλειοψηφία των υποδομών που υπάρχουν στην Ευρώπη, αλλά και στην Ελλάδα μπορούν να αξιοποιηθούν, σχολιάζοντας ότι στο μέλλον, που η Ευρώπη θα χρειάζεται υδρογόνο προερχόμενο από αμμωνία, πάλι σημαντικό ρόλο θα παίξουν οι αγωγοί.
Ειδικότερα, επεσήμανε τη σημασία ένταξης στην λίστα έργων PCI, του πρώτου αγωγού υδρογόνου στην Ελλάδα. Όπως τόνισε, η χώρα διαδραματίζει και θα εξακολουθεί να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη μεταφορά του στην Ευρώπη, ιδιαίτερα προς τον Βορρά, με τις υφιστάμενες και νέες υποδομές που θα «τρέχουν» παράλληλα, είτε για καθαρό υδρογόνο, είτε για μείγμα με φυσικό αέριο.
Διαβάστε ακόμη:
Τι σημαίνει η επιστροφή για τη ρήτρα αναπροσαρμογής στα τιμολόγια του ηλεκτρικού ρεύματος
Γιατί οι επενδυτές συνεχίζουν να «ποντάρουν» στα μακροπρόθεσμα ομόλογα (γράφημα)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ