Η Equinor βρέθηκε πρόσφατα στο επίκεντρο της δημοσιότητας, καθώς έγινε αντιληπτό ότι αποτελεί κατά κάποιο τρόπο τον «διάδοχο» της Ρωσίας στη θέση του κυριάρχου προμηθευτή της ευρωπαϊκής αγοράς με φυσικό αέριο.
Ο νορβηγικός ενεργειακός κολοσσός έχει ανεβάσει τον παραγωγικό του πήχη προκειμένου να διατηρήσει αυτά τα πρωτεία. Εκτός, όμως, από leader στην προμήθεια φυσικού αερίου, η Equinor αναδεικνύεται και πρωταγωνίστρια στα έργα αποθήκευσης CO2, έστω και αν αυτό συμβαίνει «εντός έδρας».
Έτσι, πριν λίγες μέρες το νορβηγικό Υπουργείο Ενέργειας χορήγησε τέσσερις νέες άδειες εξερεύνησης που σχετίζονται με την αποθήκευση CO2 στη νορβηγική υφαλοκρηπίδα σε έξι εταιρείες.
Οι άδειες εξερεύνησης αφορούν περιοχές στη Βόρεια Θάλασσα και οι δύο από αυτές δόθηκαν στην Equinor, μία σε κοινοπραξία που αποτελείται από τις Vår Energi, OMV (Norge) και Lime Petroleum και μία σε κοινοπραξία αποτελούμενη από την Aker BP και την PGNiG Upstream Norway.
Οι αρχές εξέτασαν τις αιτήσεις οκτώ εταιρειών μετά την ανακοίνωση δύο κατάλληλων εκτάσεων τον Μάρτιο. Οι άδειες συνοδεύονται από ένα δεσμευτικό πρόγραμμα εργασιών, το οποίο περιλαμβάνει χιλιομετρικές θέσεις που εξασφαλίζουν γρήγορη και αποτελεσματική πρόοδο ή επιστροφή των περιοχών, εάν δεν εκτελεστεί το έργο αποθήκευσης.
«Τα βραβεία απονέμονται σε εταιρείες που έχουν ωριμάσει καλά, βιομηχανικά σχέδια. Το ενδιαφέρον για νέους αποθηκευτικούς χώρους από διάφορους παίκτες του κλάδου, με κάνει αισιόδοξο για το μελλοντικό έργο της αποθήκευσης CO2 ως μέρος της λύσης για τις κλιματικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε» δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας της Νορβηγίας Terje Aasland.
Τα project της Equinor
Οι δύο άδειες της Equinor αναφέρονται ως Albondigas και Kinno και αναμένεται να έχουν την ικανότητα να αποθηκεύουν περίπου 5 εκατομμύρια τόνους CO2 ετησίως όταν λειτουργούν, με την προοπτική περαιτέρω επέκτασης.
Η νορβηγική εταιρεία δήλωσε ότι αναμένει 4%-8% πραγματικές αποδόσεις των έργων αποθήκευσης CO2 κατά την αρχική φάση και περαιτέρω δυνατότητες αύξησης, όταν αναπτυχθούν οι εμπορικές αγορές.
Παράλληλα, η Equinor ωριμάζει μια λύση που βασίζεται σε πλοία, καθώς και έναν μεγάλο αγωγό για τη σύνδεση βιομηχανικών εκπομπών στην Ευρώπη με έργα αποθήκευσης στο Nορβηγική υφαλοκρηπίδα. Ο σχεδιαζόμενος αγωγός που ονομάζεται CO2 Highway Europe θα έχει την ικανότητα να μεταφέρει 25-35 εκατομμύρια τόνους CO2 ετησίως από το Βέλγιο και τη Γαλλία.
Η Equinor πρόκειται επίσης να ολοκληρώσει την πρώτη φάση της εγκατάστασης μεταφοράς και αποθήκευσης CO2 του Northern Lights μαζί με τη Shell και την Total Energies, οι οποίες θα είναι έτοιμες να λάβουν CO2 μέχρι το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.
«Βλέπουμε ότι η ζήτηση για αποθήκευση CO2 αυξάνεται σε αρκετές χώρες και είναι ζωτικής σημασίας να προχωρήσουν γρήγορα τα έργα, ώστε να προσφέρουμε λύσεις που μπορούν να υποστηρίξουν μεγάλης κλίμακας απαλλαγή από τις εκπομπές των βιομηχανιών που είναι δύσκολο να μειωθούν στην Ευρώπη». δήλωσε η Grete Tveit, Ανώτερη Αντιπρόεδρος της Equinor.
Στη δεύτερη χορηγηθείσα άδεια, που ονομάζεται Iroko, η Vår Energi κατέχει το 40% και η OMV Norge και η Lime Petroleum κατέχουν μερίδιο 30% η καθεμία. Η περιοχή Iroko έχει τη δυνατότητα αποθήκευσης έως και 7,5 εκατομμυρίων τόνων CO2 ετησίως για τουλάχιστον 30 χρόνια, δηλαδή συνολικά περίπου 215 εκατομμύρια τόνους. Η περιοχή βρίσκεται βορειοανατολικά του πεδίου Balder που λειτουργεί από την Vår Energi και περίπου 130 χιλιόμετρα δυτικά της ακτής από το Haugesund.
Υπενθυμίζεται ότι στο πρόσφατο παρελθόν έχουν χορηγηθεί επτά άδειες για αποθήκευση CO2 στην ανοικτή θάλασσα της Νορβηγίας, έξι στη Βόρεια Θάλασσα και μία στη Θάλασσα του Μπάρεντς.
Το Υπουργείο Ενέργειας της Νορβηγίας ανακοίνωσε στις 6 Ιουνίου τρεις νέες περιοχές αποθήκευσης CO2 που θα βγουν στο επόμενο κύκλο με τις αιτήσεις να υποβάλλονται μέχρι τις 29 Αυγούστου.
Διαβάστε ακόμη
Πάνω από 9 δισ. ευρώ τα ενεργειακά deals σε ένα 12μηνο
Από την Απογευματινή και τον ΔΟΛ, στην Κοραή: Ιστορικά κτίρια αποκτούν νέα ζωή (pics)
Το στοίχημα της αξιοποίησης του εργοστασίου της ΑΕΒΑΛ (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ